Hallo iedereen,
Volgend jaar in Februari ga ik voor een maand naar Vietnam en Cambodja. Hoewel ik land in Ho Chi Minh zal ik mijn tijd toch vooral doorbrengen in Cambodja. In Vietnam pik ik enkel Ho Chi Minh en de Mekong-delta mee. Ruwweg zou ik ongeveer volgende route willen volgen:
Ho Chi Minh==> Mekong- delta(paar dagen daar de omgeving verkennen)==>Pnomh Peng==> Siem Reap==>Sihanoukville(of een ander plekje aan de kust)==> Ho chi Minh. Een route van ongeveer 1800km. Ik rond sowieso af naar 2000km omdat er toch altijd wel dingen gebeuren onderweg. Is 2000km te doen op een maand tijd? Ik wil niet gehaast reizen en voldoende tijd hebben om ergens een aantal dagen te verblijven als ik het er leuk vind. Wat zouden de kosten ongeveer bedragen voor zo’n afstand? Ik wil alles over land doen, enkel van de Mekong-delta naar Pnomh Peng zou ik per boot willen afleggen.
Kratie heb ik niet bij opgenomen in de route hoewel ik wel graag de Irriwaddy-dolfijn zou gaan spotten. Is dit ook op andere plaatsen mogelijk? En is het de moeite? Ook zou ik graag een wild/natuur park aandoen. Liefst in Cambodja maar Vietnam mag ook. Hebben jullie aanraders van dergelijke parken die ongeveer op de route liggen?
Ik reken voor deze maand op een budget van 1200 euro( zonder ticket). Ik veronderstel dat ik hier wel mee moet rondkomen? Basic guesthouse/hostel is goed genoeg voor mij. (Nu niet de 1 dollar-guesthouse, mag net iets meer zijn) Ik ben iemand die graag eet maar eten aan kraampjes is voor mij even goed als een restaurantje. Allicht zal ik dagelijks ook wel een aantal pintjes drinken. Kan ik aangenaam leven met mijn budget? En zijn de prijsverschillen tussen Vietnam en Cambodja groot?
Ik land dus normaal tijdens het Vietnamees Nieuwjaar. Raden jullie aan om deze festiviteiten mee te maken? Ik veronderstel dat ik die dagen best een hotel op voorhand boek gezien de drukte?
En hoe zit het nu met rauwe groentes? Die komen vast voor in de keukens van ginder( toch zeker de Vietnamese). Is het echt onveilig om rauwe dingen te eten? Vlees ga ik sowieso niet rauw eten maar groentes zou toch makkelijk zijn moest dat kunnen. En wat zijn de risico’s? Kan je hier zwaar ziek van worden of gewoon reizigers-diarree? Ik ga er van uit dat je er op een bepaald moment toch mee in contact gaat komen dus kies ik liever voor de korte pijn en trek ik me niets aan van wat wel of niet te eten. Of worden onze Westerse magen niet gewoon aan de minder hygienische omstandigheden ginder?
Is het handig om ginder een mobiele telefoon op zak te hebben? Ik zou hem sowieso enkel gebruiken om het thuisfront te contacteren. Misschien kan ik die telefoon beter achterwege laten( dan kan ik hem niet verliezen) en thuis op de hoogte houden via mail. Of raden jullie toch aan er eentje mee te nemen voor de zekerheid?
Raden jullie aan enkele woorden Khmer en Vietnamees te leren als je naar die landen reist? Of is het de moeite niet waard wegens de moeilijkheidsgraad? Begroeting en kleine dingetjes leer ik natuurlijk sowieso. En mochten mensen er toch een andere taal praten, gaat dat dan eerder Engels of Frans zijn? Kan ik misschien in de meer rurale gebieden met Frans terecht? Het zou handig zijn mocht ik in de middle of nowhere toch nog een gesprek kunnen aanknopen in het Frans( ik ga er al vanuit dat men op het platteland geen Engels spreekt).
Kan ik zonder problemen rondtrekken in het platteland? En hoe moeilijk is het om bij locals thuis te overnachten? Een homestay in de Mekong-delta staat wel op het programma maar hoe zit het op andere plaatsen? Ik wil dit natuurlijk niet elke dag doen maar een aantal dagen bij een Khmer-familie doorbrengen lijkt me ook wel leuk en leerzaam.
Een hele hoop vragen, en er komen er allicht nog, maar ik hoop dat iemand van jullie er toch wat antwoorden op heeft.
Alvast bedankt!