Ruw reisschema (Vietnam) - Cambodja

Op 28 januari 2014 vertrek ik naar Vietnam en Cambodja met Air France. Ticket kostte me inclusief Thalys vanaf Brussel 650 euro retour.
Ik land 's de volgende dag 's morgens rond 10u in Ho Chi Minh. Omdat het 31 januari TET is ga ik mijn verblijf daar alvast op voorhand boeken. Ik zoek 29-30-31 januari en misschien 1 februari in Ho Chi Minh te blijven. Uiteraard kunnen daguitstappen wel maar m’n slaapplaats zou wel in de stad zelf zijn.
Daarna was ik van plan om door te reizen naar de Mekong Delta om hier dan een dag of drie te vertoeven. Ik zou daar ook graag een homestay doen. Is dat ter plaatse te regelen, en ook vlak na TET? Ik veronderstel dat de drijvende marktjes nog wel verlaten zullen zijn in deze periode. Ik was ook van plan om de omgeving hier per fiets te verkennen. Is dit mogelijk/aan te raden?
Mijn tocht zou ik dan verder zetten per boot richting Pnomh Penh. Kan ik zo’n boot al nemen in Can Tho of omgeving? Of kan je die pas in Chau Doc nemen? Ik las op internet dat de toch zo’n 6 uur duurde, maar ik weet dus niet meer of dit van Can Tho of vanaf Chau Doc was.
Hoeveel dagen raden jullie ongeveer aan voor Pnomh Penh? Ik dacht zelf een dag of drie hier te zijn en dan door te reizen naar Siem Reap. Killing fields etc. enz wil ik zeker gezien hebben maar ik moet niet persee elke tempel in de stad gezien hebben.
Is de weg naar Siem Reap mooi om mee te maken? Want als het tegenvalt dacht ik ook om per boot voort te reizen naar Siem Reap. Misschien wel duurder maar voor natuurschoon heb ik dit wel over.
Over Siem Reap weet ik weinig buiten Angkor Wat en het Tonle Sap meer. Ik dacht hier ongeveer 4 dagen voor uit trekken. Of is dit teveel?
Mijn volgende stop zou dan het Cardemom-gebergte zijn. Ik was van plan om door te reizen naar Battambang en vandaaruit vervoer te zoeken naar het gebergte zelf, maar dit lijkt niet evident. Is het mogelijk om door deze bergen te reizen, en zoja, hoe? Mijn uiteindelijk punt hier is Chi Pat. Ik zou vandaaruit dan graag een trekking doen. Heeft iemand hier al ervaring mee? Of met één van de parken die zich hier bevinden? 3 à 4 dagen zou ik hier aan willen besteden om daarna in Sihanoukville te eindigen. Hier wil ik best een hele tijd verblijven om wat te rusten, Ream National Park bezoeken, een keer op een eiland overnachten etc.
Ik dacht er ook aan om een binnenlandse vlucht te nemen van SR naar Sihanoukville. Om vandaaruit het gebergte enzo te bezoeken. Ik vind echter niet echt goedkope vluchten( 100dollar+,enkel).
Is het te doen om in één dag van Sihanoukville naar Ho Chi Minh te reizen? Ik dacht zelf deze route in twee keer te doen met tussenstop in Pnomh Penh of omgeving.
Hebben jullie trouwens nog busmaatschappijen, rederijen, vliegmaatschappijen en bookingbureau’s die jullie aanraden in Vietnam en Cambodja?

Het schema( ruw) op een rijtje:

Dag 1 Parijs - Ho Chi Minh
Dag 2 Aankomst + verkenning Ho Chi Minh
Dag 3 Ho Chi Minh + TET oudjaar(?)
Dag 4 TET nieuwjaar
Dag 5 Uitstap naar…
Dag 6 bus HCM- Can Tho(of omgeving)
Dag 7-8 Mekong-delta
Dag 9 boot naar PP
Dag 10-11 PP
Dag 12 bus PP naar SR
Dag 13-15 SR, Angkor, omgeving
Dag 16 vertrek naar Cardemom-gebergte
Dag 17-19 Cardemom
Dag 20 vertrek naar Sihanoukville
Dag 21-25 Sihanoukville
Dag 26 Sihanoukville - PP
Dag 27 PP- HCM
Dag 28 HCM - Parijs

Lijkt jullie dit iets, of hebben jullie aanpassingen? Is dit haalbaar? Alle ideeen zijn welkom ;).

En alvast bedankt!

hoi!
Allereerst, 2 mooie landen, het wordt vast een mooie reis. Ik denk dat je je reisschema zo goed hebt gemaakt. Ik zou er niet te veel meer aan veranderen. Je neemt overal de tijd om wat te bekijken, niet te lang of te kort.

Nu over je verdere vragen. Het is al wel even geleden dat ik daar ben geweest, maar hopelijk kan ik je toch helpen. Ik heb omgekeerde volgorde gereisd, vanuit Phnom phen een bus naar een plaats om op de boot te stappen. Ik weet niet meer welke plaats, maar ik weet wel dat we nog een stuk moesten varen tot aan de grens cambodja/vietnam. Dit stuk rivier was erg breed en je zag niet heel veel van het leven langs de rivier. Op de grens moesten we overstappen op een andere boot, deze bracht ons naar Chau doc. Op de boot zat een vrouw die tours verkocht, hier hebben we
een tour geboekt voor 2 dagen, eindbestemming Ho chi min. We verbleven in een homestay. Dus ik denk dat dat wel terplekke te regelen moet zijn.
Het laatste stuk op de boot was een stuk mooier, smallere rivier waardoor je goed om je heen kon kijken naar het rivierleven.

De tour hield verder in dat we naar markten gingen kijken, rijstvelden, rijstpapierfabriek en nog vele andere stops. Eindbestemming van de tour was Ho chi minh. Ik vond dit een leuke manier van verplaatsen, je ziet veel en toch is er wat geregeld.

Vanuit Sihanoukville zou ik inderdaad 2 dagen uittrekken, het is een behoorlijk eind reizen.

De andere plaatsen die je noemt ben ik zelf niet geweest, dus daar kan ik niks over zeggen.

1 like

De plannen zijn ondertussen wel wat gewijzigd. Ik heb besloten om Vietnam te verlaten voor TET en dus een beetje in omgekeerde volgorde te reizen. Ik wil absoluut die drijvende marktjes etc. zien in Vietnam maar tijdens hun Nieuwjaar valt daar dus niks te beleven. Daarom heb ik besloten om met het vliegtuig van HCM naar Siem Reap te vliegen. Kost me wel ongeveer honderd euro met CambodiaAnkorAir(dochteronderneming van VietnamAirlines), maar ik doe er dan ook maar een uurtje over ipv 2 dagen met de bus reizen. Zo vermijd ik dan dat ik één route dubbel moet bereizen en wordt m’n schema nog wat relaxter en kan ik meer tijd besteden aan een trekking, wildlife-spotting of gewoon wat eilandjes hoppen voor de kust van Cambodja.

Ik heb al enkele trekkings gevonden waarbij ook wildlife te spotten valt als je geluk hebt. Een vierdaagse trekking in het Cardemom-gebergte voor ongeveer 200 dollar. Eten, accommodatie en gids inbegrepen dus op zich niet zo prijzig. Het ligt ook op m’n route dus dat is makkelijk.

Heeft iemand van jullie al eens een trip gemaakt om de Irriwady-dolfijn te gaan bekijken? Zoja, is dit de moeite? En moet je geluk hebben of zie je ze sowieso?
In het noordoosten van Cambodja kan men ook de ‘yellow cheeked gibbon’ gaan spotten. Alleen is het met z’n 300-400 dollar voor 2 dagen wel verschikkelijk duur. Zouden jullie me dergelijke reizen aanraden of zijn deze eerder teleurstellend?

Als jullie nog andere ideeen/plaatsen hebben waar ik wildlife kan spotten, laat maar horen;). Ik weet dat de meeste grote zoogdieren er best zeldzaam zijn, maar een grote katachtige, een olifant of een ander majesteus dier zou ik echt wel eens in z’n natuurlijke omgeving willen zien. Het mag basic zijn. En het fysieke mag aanwezig zijn maar trektochten van 20-30km per dag kan ik natuurlijk niet aan.

En over de eilandjes voor de kust van Cambodja, zijn er aanraders? Ik heb wel een lijst met uitleg over de verschillende eilandjes dus ik wil er sowieso een paar bezoeken. Zou je er ook van eiland tot eiland kunnen reizen? Meestal vind ik alleen boottochten die starten vanaf het vaste land, maar echt connecties tussen de eilanden vind ik niet.

Het wordt op deze manier natuurlijk wel wat minder low-budget maar ik heb ook besloten om er wat meer in te steken. Ik zou ook graag een donatie doen ginder die de bevolking ten goede komt, bijvoorbeeld aan een weeshuis ofzo. Is dat iets wat ginder te regelen valt?

Hallo Smoer,

Denk dat je een goede keuze hebt gemaakt door eerst naar Cambodja te gaan, wanneer de drijvende markt hoog op je agenda staat.

Dus als ik het goed begrijp, heb je 9 dagen voor Viet Nam?

Wanneer je, van Cambodja ( PP ) naar Viet Nam wilt, wordt het al snel via Chau Doc door de Delta of de grensovergang ( ben hem even kwijt ) naar Saigon.

Dit heeft wel impact voor je visum; deze moet je dus al hebben, anders kan je Viet Nam niet binnen.
Dus dat moet je al in Nederland regelen of in Cambodja.

Misschien kan je het op een andere , wat goedkopere, manier doen, maar dan moet ik dit even navragen of mijn idee ook kan.
Als je wilt dan wil ik het wel even vragen in Viet Nam.

Komt erop neer, mits je voldoende overstaptijd hebt tussen aankomst Europa en vlucht naar SR.

Je regelt een " Letter of Approval " voor Viet Nam.
Wisselt deze in voor een Viet Nam visum, gaat door de douane, en je checked in bij Ankor Airlines en dan naar Cambodja.

Dit heeft heb ik iemand geadviseerd om te doen in 2010 op het Viet Nam forum en toen kon het omdat je het vliegveld niet verlaat.

Maar de tijden veranderen , dus weet niet of dit anno 2014 ook nog opgaat?

Drijvende markten Viet Nam.

Ik kom nu al meer dan 10 jaar in Viet Nam en de drijvende marketen worden steeds kleiner en op sommige plekken zijn ze verdwenen.

Maar ga van PP naar de Delta en zo naar Saigon, dan is een overnachting in Chau Doc de aanrader.
Anders kom je laat in de avond aan in Can Tho ( daar de 1 van de grootse drijvende markten ).

Wil je nog een beetje zien hoe de markr er vroeger uitzag, dan is Phong Dien een aanrader; is niet heel veel meer van over, maar dan heb je in ieder geval een leuke boottocht naar deze markt.
Kijk even op de Viet Nam site voor wat foto’s van deze markt afgelopen januari.
Misschien ook handig, wanneer je een homestay wilt in de Delta, om naar referenties te vragen.

Houd wel in de gaten dat een home stay ongeveer net zo duur is als een deluxeroom in een 3 sterren hotel.
Ook liggen deze homestays wat verder van de stad en dus kan je niet shoppen voor een leuke prijs om de markt te zien en ben je aangewezen op de prijs van de homestay beheerder .

Misschien ook een tip.
Omdat je in Cambodja toch goed uit de voeten kan met de USD, en deze nu aan het zakken is tov. de Euro, even een goed moment uitkiezen om USD te kopen om zo wat voordeel te pakken.

Hoop dat dit je wat kan helpen, en heb je vragen over visa, laat het even weten en vraag het na.

gr.
Ton.

1 like

Bedankt voor je antwoord Ton! Tussen mijn vlucht vanuit Europa en deze naar Siem Reap gaan allicht wel een paar dagen zitten. Ik ga een dag of twee verblijven in Saigon om even wat te acclimatiseren etc. Tickets blijven voorlopig nog rond de 100 euro bengelen dus ik wacht nog even af. Ik koop sowieso een Multi-entry visum voor Vietnam. Het cambodjaans visum kan ik toch bij aankomst op de luchthaven regelen, niet?

De markten staan niet superhoog op m’n agenda, maar aangezien ik sowieso niet veel zal bezichtigen in Vietnam buiten de Mekong-delta zou ik ze toch graag zien. Misschien doe ik het dan maar zonder homestay. Als het zo duur is, dan word ik liever uitgenodigd door een vriendelijk Vietnamees of Cambodjaans gezin. Al lijkt me die kans natuurlijk wel kleiner dan een homestay vinden :stuck_out_tongue: .
Hoeveel dagen raad je aan als ik enkel de Mekong-delta wil bezoeken, en eventueel nog een dagtrip waar ik dingen van de Vietnam-oorlog wil bezoeken?

Heeft er trouwens al iemand trektochten in de jungle van Cambodja gedaan? Bij voorkeur in de buurt van het Cardemom-gebergte? Ik houd van natuur dus dit is wel iets wat ik niet zou willen missen. Natuurlijk begeleid, ik ga niet alleen de jungle in. Raden jullie aan zoiets op voorhand te regelen of gaat dat ook perfect ter plaatse? Of als jullie andere aanraders hebben omtrent de natuurpracht dan mag je die ook altijd melden. Ik geniet meer van natuur dan 10 tempels en een museum. Dat is leuk voor een keer, maar het interesseert me niet genoeg om er vele van te bezoeken. Natuur en de mensen zijn mijn drijfveer om richting Azie te trekken.

Heeft er iemand trouwens een lijstje met betrouwbare busmaatschappijen en taxi’s, zowel in Cambodja als Vietnam?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Hallo S,

Goed idee om bij aankomst het Multy visa te regelen, kan je ook vie VOA doen zoals je ongetwijfeld wel weet.
En ja, je kan op het vliegveld in Siem Reap je Cambodja visum krijgen.

homestay
Ik weet dat ik een beetje negatief doe over een homestay, maar een homestay is in de Mekong Delta niet echt een homestay.
Ik vind het woord wat misleidend.

Bij een home stay denk al snel dat je logeert bij een familie in huis, maar dat mag in Viet Nam niet zonder een vergunning van de plaatselijke politie, die je samen met de eigenaar van het logeerhuis moet gaan halen bij het politiebureau.

De homestays in de Mekong Delta hebben al snel 10 appartementen , of meer, en een restaurant / bar, vind dit meer op een hotel lijken.
Ook bieden ze excursies aan zoals alle hotels.

Moet wel even iets toevoegen.
Bij homestays in het noorden van Viet Nam kan je wel logeren bij een familie in huis en is dus meer conform het concept / idee van een homestay.
Mits je natuurlijk de goede uitzoekt, want ook daar heb je de op hotel gelijkende homestays.

Mekong Delta.

Ik denk dat je in Cambodja al wat over de oorlog daar hebt gezien, maar dit ook in Viet Nam heeft gespeeld.
Omdat je in Chau Doc aankomt is het misschien iets om bijv Ba Chuc in te plannen, en in Chau Doc dan te overnachten.

Ik weet zo niet waar je wat van de oorlog kan zien in de Delta, misschien andere mensen?

Ik zou voor de Delta 3 dagen uittrekken, wanneer je ook Ba Chuc erbij wilt betrekken.

Dan dus aankomst Chau Doc, overnachten, naar Ba Chuc en dan door naar Can Tho, overnachten.
In de ochtend naar de drijvende markt van Cai Rang en misschien naar Phong Dien, wat fruitgaarden, gewone markt Cai Rang.
Is dan geëindigd rond een uur of 11 a 12 en dan naar Saigon; aankomst rond 17 /18 uur ( tel even een lunch mee en de spits ) bij je hotel.

Je kan ook ervoor kiezen om de dag van de drijvende markten nog 1 overnachting in Can Tho te pakken en de dag erop naar Saigon te gaan.

Cambodja laat ik even voorbij gaan.

Saigon.
Daar zijn wel op korte afstand slagvelden te zien, denk aan Cu Chi, Can Gio en dit met het natuurgebied van de mangroven combineren ( Sam Vat ), Long Tan enz.
En natuurlijk in de stad zelf.

Taxi
Weer over Viet Nam.
Beste is Mai Linh taxi, niet te krijgen dan Vina Sun.

Je ziet op vele plekken mensen staan in het bedrijfstenu en deze kan je aanspreken voor een taxi; ze vragen waar je naar toe moet en regelen een taxi en de rit word door hen genoteerd.

gr.
Ton.

Hee Smoer,

Je schrijft:
Dag 16 vertrek naar Cardemom-gebergte
Dag 17-19 Cardemom

Ik denk dat je het best de Cardamoms vanuit Koh Kong kan doen. Ik denk dat de mogelijkheden van daaruit het beste zijn. Vraag een beetje rond, je zult het vooral moeten hebben van eigenaars van guesthouses. Een paar jaar geleden kon je de Cardamoms in op een dirtbike, maar ik weet niet of dat nog mogelijk is.

Overigens kun je je schema dan beter iets omgooien , vanuit SR naar SHV (moet weer via PP) . Vanuit SHV is het een uur of 4-5 (met tussenstop voor eten in Sre Ambel) naar KK. KK-PP is ook ongeveer die reistijd.

Ga er niet vanuit dat je voor een koopje op de eerste rang zit. Reizigers staan niet in rijen klaar om dit soort trips te maken.
Sowieso is er een waterval op zo’n 15 km van Koh Kong , daar kun je met de brommer heen, wel goedkoop…

Zelf rijden is voor mij geen optie. Ik heb ten eerste geen rijbewijs en zou het eerlijk gezegd ook niet willen in Zuid-oost Azië. Ik had ook gelezen dan Koh Kong niet echt de moeite zou zijn en eerder voor mensen die van wat meer luxe houden qua hotels enz? De bedrijfjes die ik al gecontacteerd heb kunnen vooral bussen regelen van SHK of PP.

Het reisschema is sowieso al omgegooid door TET-nieuwjaar. Ik land 29 januari 's ochtends in Saigon. Op de dag van TET zelf ben ik van plan het land te verlaten naar SR. Tickets van CambodjaAnkorAir zijn dan niet duurder dan andere dagen( iets van een 180 dollar). Dus dat enkeltje ga ik binnenkort ook bestellen. Best duur voor een backpacker maar ik spaar er 2 dagen reizen mee uit + ik vermijd dubbele reisroutes. Het is ook mijn eerste backpackavontuur buiten Europa dus relaxed reizen is voor mij sowieso een plus.

Op het internet vind je eigenlijk niet veel info over de gebieden en dorpjes die tussen de toeristische centra liggen. Zijn deze ook de moeite om te bezoeken en/of te overnachten? En hoe staan Khmer’s, die buiten de toeristische plekken wonen, tegenover buitenlanders? De taalbarriere zal er altijd wel zijn, maar vriendelijke mensen wil ik altijd ontmoeten:D.

Ik ben ondertussen bij de dokter geweest. Hij raadde me enkel een vaccin tegen buiktyfus aan. Voor DKTP, Hep A en B ben ik blijkbaar nog beschermd. Over Japanse encefalitis of rabiës heeft hij niets gezegd, maar ik heb ook al gelezen dat dit enkel nuttig zou zijn voor lange verblijven of in erg rudimentaire omgevingen. Nuja, voorzichtig zijn met honden moet je altijd. Gewoon niet laten bijten :p.
Ook malariapillen heb ik aangeschaft, dat bleek echt wel aangeraden. De dokter heeft me Maloprotec voorgeschreven. Een generisch middel maar nog wel vrij duur, ongeveer 50 euro voor 24 tabletten. Ik dien ze twee dagen voor het betreden van malariagebied en tot een week na het verlaten iedere dag in te nemen. Maar aangezien ik de eerste week enkel Saigon en SR doe, moet ik die dan al nemen? Ik dacht dat deze gebieden malaria-vrij waren?

Ton, denk je dat de slagvelden in de buurt van Saigon rond de tijd van TET te bezoeken zijn? Dan kan ik die bij aankomst bezoeken en me bij m’n terugkeer naar Vietnam concentreren op de Mekong-delta.

Hans, heb je zelf het Cardemom-gebergte al bezorgd? Zoja, was het de moeite?

Hoe zit het trouwens met de corruptie in Cambodja en Vietnam? Ik wil niet echt een scenario meemaken waarbij ik er ergens bijgelapt word en in de gevangenis beland. Maar ik neem aan dat die kans vrij klein is als ik me gewoon aan de lokale wetgeving houd?

Er zullen nog wel vragen volgen maar al bedankt voor jullie antwoord!

Hallo S,

Ja hoor, de tunnels van Cu Chi zijn open en ook Can Gio.

Vlucht naar SR

Heb even gekeken op de site van cambodiaAngkorAir, maar kom op een andere prijs dan de 180 USD en niet rechtstreeks, 275 USD, misschien doe ik wat verkeerd?

Bij VA kom ik wel op die prijs incl. belasting.

Corruptie Viet Nam

Let een beetje op met welke taxi je neem, beste is Mai Linh en dan Vina Sun.
Niet met fietstaxi gaan , alleen als je van een hotel vertrekt en zij deze je aanbevelen.
Controleer de prijs bij afrekenen, doen alle Vietnamezen ook, met je menukaart.

Voor het overige je verstand gebruiken en in sommige gevallen gewoon wat assertief zijn.

Dokter
Ik heb afgelopen vrijdag ook een inenting laten zetten voor buiktyfus.

Klopt dat Saigon en de Mekong geen malaria gebied is, en volgens ggd SR ook niet, heb daarom gevraagd.
Ook PP is geen malaria gebied volgens hen.

Zou even je polis nakijken, want ik krijg 75% vergoed op buitenland vaccinaties; misschien je ook wel.

Heb even gekeken naar "Malo protect"maar kan op internet niets hiervan vinden.
Denk dat je "Malarone " bedoeld?

Laat het hier even bij en dus het Cambodja gedeelte even open voor Hans.

Even over zelf rijden
Goed idee van je om dit niet te.
Kan bij een gebeuren een hoop gedoe schelen en geld.

Gr. Ton.

Hee Smoer,

Je vraagt : Hoe staan Khmer’s, die buiten de toeristische plekken wonen, tegenover buitenlanders?
Zeer positief, ik heb het wel meegemaakt dat ik naar de plaatselijke fotograaf werd meegesleept om me te laten fotograferen met vier meiden van een jaar of vijftien. Ik voelde me een rockster!

Ik heb dus een poging gedaan om het Cardamom-gebergte te bezoeken, maar kon dus (behoudens een bezoek aan die waterval op 15 km van Koh Kong) niet echt slagen, omdat ik niet bereid was de hoofdprijs te betalen.
Je moet een beetje geluk hebben dat er een paar mensen zijn die hetzelfde plan als jij hebben, waardoor je de kosten kunt delen met z’n drieen.
Dat geluk had ik wel bij een bezoek aan het eiland Koh Kong, kostte dan 33 dollar ipv 100.

Over de corruptie: Je geeft het antwoord zelf al. Laat je niet in met illegale zaken , zoals drugs, en dan is de kans bijzonder klein dat je iets gebeurt.
Je bent ( en ziet eruit als ) toerist, en de mensen hebben in de gaten dat dat sowieso geld in het laatje brengt.

Hans.

Hans.

Ik weet niet wat je juist doet ton, maar ik kan op de site van CambodiaAnkorAir wel gewoon de rechtstreekse vinden:). Wordt deze week nog geboekt.

Ik ga denk ik ook mijn visum voor Vietnam gewoon op voorhand al regelen bij de ambassade in Brussel. Dan is dat ook zeker in orde. Hoe en waar bewaren jullie waardevolle spullen als je paspoort en creditcards etc. ? Ik veronderstel dat ik best ook enkele kopies neem van mijn paspoort? Of misschien zelfs op mail bewaren voor in geval van nood…En is het af te raden in het openbaar je gsm te gebruiken? Of kan dit allemaal zolang je je verstand gebruikt?

Corruptie: Wat doe je als je toch slachtoffer wordt van oplichting? Ga je er tegen in? Of kan je het enkel accepteren en ondergaan? Ik heb al wel gehoord dat je stem verheffen of zichtbaar kwaad worden het ding is wat je niet moet doen in ZO-Azië. En zijn fietstaxi’s per definitie onbetrouwbaar?

Ton, het anti-malaria middel noemt Maloprotec zonder de ‘t’ maar je kan er inderdaad weinig van vinden. Het is dan ook een generisch middel. De actieve bestanddelen zijn die wel van Malarone.

Inzake seks-toerisme: helpt het als je een ring rond je vinger hebt? Dat je dan meer met rust gelaten wordt? Heb niet echt zin om heel de avond als ik uitga lastig gevallen te worden door prostituees.

Hans, ik veronderstel dat het niet al te moeilijk is om mede-backpackers te ontmoeten om een tijdje mee met te reizen? Dan hoop ik gewoon dat ik op het juiste moment iemand tegen kom om kosten te delen want een jungle-trekking is wel iets wat vrij hoog op m’n verlanglijstje staat. Ik heb ondertussen wat meer gelezen over Koh Kong en misschien dat ik het daar toch wel eens ga bekijken. Ik moet alleen gaan oppassen dat ik niet teveel wil zien, want ik reis graag rustig:).
Is een boottrip van Siem Reap naar PP mogelijk in het droge seizoen?

Bedankt beiden voor jullie hulp;).

Ik wilde jullie ook even een vraagje stellen. Ik wil eigenlijk vliegen vanuit Saigon naar Cambodja. Dit i.v.m. tijd etc. Vinden jullie dit een goed idee? Dan wil ik met de boot etc om vanuit daar vervolgens met het vliegtuig naar de kust te vliegen. Wat is jullie idee hierover. Of is het heel makkelijk en snel om gewoon met de bus vanuit saigon naar Cambodja te gaan. Dit met betrekking op de kosten. Thanks!

Hallo S,

Ik heb het nogmaals nagekeken, de prijs van het vliegen, en je hebt helemaal gelijk ik had een verkeerde site.
Er bestaat er ook eentje die niet op “.com” eindigt , maar op " .co " en dat is een reisbureau.

Visum
Wanneer je toestemming vraag via een bureau en je hebt deze, dan is het ook in orde en bespaar je iets van 25 a 30 euro.
Kost je een kwartiertje langer in de douane hal, maar anders sta je die toch te wachten op je bagage; is snel verdient.

Corruptie
Spreek even over Viet Nam, maar denk dat bijna hetzelfde geld voor Cambodja.

De meeste corruptie vind je in het vervoer ( taxi vooral ).

In Viet Nam alleen met Mai Linh rijden of anders Vinasun en laten regelen bij de mannetjes op straat.
Deze zijn herkenbaar aan hun uniform die overeenkomen met de bedrijfskleuren.
Daar een taxi vragen, zij regelen deze, en vragen waar je naar toe wilt, dit wordt genoteerd en het taxinummer wordt opgeschreven.
Bij klachten gewoon betalen aan de chauffeur en klagen bij het bedrijf, kan je ook doen via je hotel.

10-1AB8DC7E-1237688-800.jpg

Op deze foto zie je een voorbeeld van een taximeter.
De prijs is 19500 VND = 0.67 euro
Maar sommige proberen daar 195000 VND van te maken = 6.70 euro.

Staat namelijk een punt na de 19 en bedragen zijn maal 1000.

Vertrouw je het niet laat dan de taxi stoppen bij mensen in groen uniform, stap uit ( omdat het geld in je kontzak zit ) en betaal wat er op de meter staat.
Doet ie moeilijk, dan even naar de geüniformeerde wenken voor hulp en in 99 gevallen gaat ie weg.
Deze heb je wel bestudeerd tijdens de rit, dus deze scam kan je dan niet overkomen

Fiettaxi
Bestaan eigenlijk niet in Viet Nam.
De fietstaxi’s die je ziet, bieden je een route aan langs wat bezienswaardigheden, daar even goed mee opletten.

sextourisme

Ik kan je vertellen dat dit in Viet Nam niet helpt.

Ik dacht op mijn eerste keer in dit land eens een massage te nemen, aangeboden via een flyer op straat.
Mijn vrouw langs mijn kamer en toch werd er gevraagd om happy end.

Maar kan voor Viet Nam vertellen, zoek je het niet op dan kom je niet tegen.

Hoop dat je weer wat verder kan helpen.

gr.
Ton.

Ps.
Over het malaria middel kan ik je niet helpen helaas.

Hallo Sruitje,

Bus reis is natuurlijk afhankelijk waar je naar toe wilt.

Maar van Saigon naar PP is een lijndienst met de bus.

Misschien is deze site wat voor je.

Ik heb deze ( Saigon naar PP ) nooit genomen, maar blijkt niet zo’n fijne rit te zijn uit ervaringen op deze site.

Zou even naar de genoemde site en misschien kan je dan de kosten en tijd tegenover elkaar afwegen.

gr.
Ton.

Hee Ton! Ik ga met het vliegtuig naar cambodja. Maar op een gegeven moment kom ik terug in Saigon en jij adviseerde mij om vanuit daar dan te vliegen. Zou ik dat nu al boeken? Is wel lastig in te schatten wanneer dat is. Of kan ik dat dan ook nog boeken? Prijzen zijn nu best goedkoop…