Op 28 januari 2014 vertrek ik naar Vietnam en Cambodja met Air France. Ticket kostte me inclusief Thalys vanaf Brussel 650 euro retour.
Ik land 's de volgende dag 's morgens rond 10u in Ho Chi Minh. Omdat het 31 januari TET is ga ik mijn verblijf daar alvast op voorhand boeken. Ik zoek 29-30-31 januari en misschien 1 februari in Ho Chi Minh te blijven. Uiteraard kunnen daguitstappen wel maar m’n slaapplaats zou wel in de stad zelf zijn.
Daarna was ik van plan om door te reizen naar de Mekong Delta om hier dan een dag of drie te vertoeven. Ik zou daar ook graag een homestay doen. Is dat ter plaatse te regelen, en ook vlak na TET? Ik veronderstel dat de drijvende marktjes nog wel verlaten zullen zijn in deze periode. Ik was ook van plan om de omgeving hier per fiets te verkennen. Is dit mogelijk/aan te raden?
Mijn tocht zou ik dan verder zetten per boot richting Pnomh Penh. Kan ik zo’n boot al nemen in Can Tho of omgeving? Of kan je die pas in Chau Doc nemen? Ik las op internet dat de toch zo’n 6 uur duurde, maar ik weet dus niet meer of dit van Can Tho of vanaf Chau Doc was.
Hoeveel dagen raden jullie ongeveer aan voor Pnomh Penh? Ik dacht zelf een dag of drie hier te zijn en dan door te reizen naar Siem Reap. Killing fields etc. enz wil ik zeker gezien hebben maar ik moet niet persee elke tempel in de stad gezien hebben.
Is de weg naar Siem Reap mooi om mee te maken? Want als het tegenvalt dacht ik ook om per boot voort te reizen naar Siem Reap. Misschien wel duurder maar voor natuurschoon heb ik dit wel over.
Over Siem Reap weet ik weinig buiten Angkor Wat en het Tonle Sap meer. Ik dacht hier ongeveer 4 dagen voor uit trekken. Of is dit teveel?
Mijn volgende stop zou dan het Cardemom-gebergte zijn. Ik was van plan om door te reizen naar Battambang en vandaaruit vervoer te zoeken naar het gebergte zelf, maar dit lijkt niet evident. Is het mogelijk om door deze bergen te reizen, en zoja, hoe? Mijn uiteindelijk punt hier is Chi Pat. Ik zou vandaaruit dan graag een trekking doen. Heeft iemand hier al ervaring mee? Of met één van de parken die zich hier bevinden? 3 à 4 dagen zou ik hier aan willen besteden om daarna in Sihanoukville te eindigen. Hier wil ik best een hele tijd verblijven om wat te rusten, Ream National Park bezoeken, een keer op een eiland overnachten etc.
Ik dacht er ook aan om een binnenlandse vlucht te nemen van SR naar Sihanoukville. Om vandaaruit het gebergte enzo te bezoeken. Ik vind echter niet echt goedkope vluchten( 100dollar+,enkel).
Is het te doen om in één dag van Sihanoukville naar Ho Chi Minh te reizen? Ik dacht zelf deze route in twee keer te doen met tussenstop in Pnomh Penh of omgeving.
Hebben jullie trouwens nog busmaatschappijen, rederijen, vliegmaatschappijen en bookingbureau’s die jullie aanraden in Vietnam en Cambodja?
Het schema( ruw) op een rijtje:
Dag 1 Parijs - Ho Chi Minh
Dag 2 Aankomst + verkenning Ho Chi Minh
Dag 3 Ho Chi Minh + TET oudjaar(?)
Dag 4 TET nieuwjaar
Dag 5 Uitstap naar…
Dag 6 bus HCM- Can Tho(of omgeving)
Dag 7-8 Mekong-delta
Dag 9 boot naar PP
Dag 10-11 PP
Dag 12 bus PP naar SR
Dag 13-15 SR, Angkor, omgeving
Dag 16 vertrek naar Cardemom-gebergte
Dag 17-19 Cardemom
Dag 20 vertrek naar Sihanoukville
Dag 21-25 Sihanoukville
Dag 26 Sihanoukville - PP
Dag 27 PP- HCM
Dag 28 HCM - Parijs
Lijkt jullie dit iets, of hebben jullie aanpassingen? Is dit haalbaar? Alle ideeen zijn welkom ;).
En alvast bedankt!