Na 4 weken weer thuis en de reis was...GEWELDIG!

Beste mensen die mij geholpen hebben op dit forum,

We zijn na 4 weken gister weer in Amsterdam geland…eerst 1 week Cambodja en daarna 3 weken Vietnam. Het is echt een geweldig mooie reis geweest!! Zoveel mooie indrukken, die we op fotos hebben proberen vast te leggen. Op 1 dag na geen beter weer kunnen wensen, inderdaad de ponchos zijn ongebruikt… en zowel de Cambodjaanse als Vietnamese bevolking staan nu bij ons bekend als een van de meest oprecht vriendelijke en gastvrije mensen!

Ik heb heel de reis van te voren gepland en ook alles al voor vertrek los geboekt via internet op oa booking.com etc. Heb heel veel informatie gehaald van dit forum en van websites als tripadvisor en ik kan achteraf zeggen dat ik voor ons echt de perfecte reis heb samen gesteld!

Alle hotels die wij hadden geboekt kan ik aanraden en daarna zijn Halong Bay met Indochina Junk en Mai Chau toch wel de hoogtepunten voor ons geweest.
Indochink Junk omdat zij naar de veel rustigere baai (Bai Tu Long bay) gaan ipv Halong Bay> we hebben maar ca 3 andere boten zien varen gedurende onze 2 dagen. En Mai Chau omdat het nog niet toeristisch is en het een prachtige natuur biedt. Een fietstocht was werkelijk fantastisch daar, nog nooit zijn we zo dicht bij de lokale bevolking gekomen.
We hebben onwijs geluk gehad met het weer; In Hoi An heeft het 1 dag geregend maar voor de rest hebben we alleen maar prachtig weer gehad! Volop zon en helder weer in Halong Bay:)

Iedereen bedankt voor jullie tips en info en Ton; buffalo tours is prima bevallen!!
Ik hoop gauw nog een aantal fotos te kunnen laten zien…

Gr Irene

1 like

Mijn aanraders:

• een Foodietour door HCMC van XOtours. Echt een geweldige ervaring om ruim 4 uur door de chaos te crossen achterop een scooter en een aantal stops te maken om lokale gerechten te proberen… duur maar zeker het geld waard!

• Hoi An Garden Villas in Hoi An, een oase van rust met heerlijk zwembad, kleinschalige accommodatie gerund door een heel vriendelijke familie. Gratis fietsen om naar het centrum en strand te gaan.

-Hue Easyriders voor een tocht achterop de motor van bv Hoi An naar Hue. Erg mooie tocht oa over de Hai Van Pass

• Mai Chau, een nog niet door het massa toerisme ontdekte vallei…

• Kies voor de Halong Bay cruise voor Indochina Junk. Zij hebben het alleenrecht/vergunning om naar de veel rustigere/minder toeristische baai Bai Tu Long Bay te gaan.

• Als laatste: HANOIKIDS. (zie ook tripadvisor). Dit is een nonprofit organisatie
    waar studenten toeristen gratis de stad Hanoi laten zien nav jouw interesses.
    We zijn op plaatsen gekomen waar we anders zelf nooit terecht zouden komen…een geweldige ervaring, zeker als je je rondreis start in Hanoi. Je hoeft alleen maar de taxi, eten en entree te betalen… wat je normaal dus ook doet maar nu heb je een gratis gids erbij! De studenten doen dit omdat ze graag hun Engels willen verbeteren/oefenen…ze spreken prima Engels!

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Gr Irene

2 likes

Halli Irrene,

Wij gaan in november ook voor 4 weken naar Cambodja/Vietnam. Zou jij misschienjouw planning een beetje kunnen doorgeven, dan heb ik een indicatie hoelang we ergens kunnen blijven. Ook eventuele aanraders van hotels zijn welkom.
Is het verstandig om deze van te voren te boeken of gaat dit ook ter plekke?
En wat betreft het visum voor Vietnam en cambodja. wij landen in Bangkok en gaan met de bus/taxi naar cambodja, visum zou aan de grens te regelen zijn. vervolgens willen we ook over land (bus of met de boot) van PP naar HCMC, maar hoe doen we dat met het visum? Is dat in PP al te regelen, via de ambassade of ook via de hotels ? Maar wij verwachten rond 8-9 nov te arriveren in PP, dat is een feestdag, dus vraag ik me af of een visum dan ook geregeld kan worden ?

Alvast bedankt voor je antwoorden.

Hoi Sanbro,

Hier onze dag tot dag planning:

20.8 : Vertrek naar Siem Reap, via Frankfurt en HCMC naar Cambodja
21.8 : ‘s ochtends aankomst in Siem Reap :4 nachten The Moon Boutique
22.8 : Siem Reap/Ankor Wat
23.8 : Siem Reap/Ankor Wat
24.8 : Siem Reap/Ankor Wat
25.8 : Per bus van Siem Reap naar Phnom Penh :2 nachten Monument Hotel
26.8 : Phnom Penh
27.8 : Per bus van Phnom Penh naar HCMC :2 nachten Beautiful Saigon 3
28.8 : Cu Chi tunnels & Foodietour
29.8 : Mekong – 2 daagse excursie in hotel Kim Lan
30.8 : Mekong – 2 daagse excursie :1 nacht Beautiful Saigon 3
31.8 : Binnenlandse vlucht HCMC 11:30 – Danang 12:40 (Hoi An)
5 nachten Hoi An Garden Villas
01.9: Hoi An
02.9: Hoi An
03.9 : Hoi An
04.9 : Hoi An
05.9 : Achter op de motor van Hoi An naar Hue per Hue Easyriders
3 nachten Holiday Diamond hotel
06.9 : Hue
07.9 : Hue
08.9 : Binnenlandse vlucht Hue 13:50– Hanoi 15:00
1 nacht Rising Dragon Villa hotel
09.9 : Hanoi - 2 daagse excursie Halong Bay :1 nacht Dragon’s Pearl
10.9 : Hanoi – 2 daagse excursie Halong Bay :2 nachten Rising Dragon Villa
11.9 : Dagexcursie Hoa Lu & Tam Coc
12.9 : Mai Chau Valley Break – 2 daagse excursie :1 nacht Mai Chau lodge
13.9 : Mai Chau Valley Break - 2 daagse excursie :2 nachten Rising Dragon Villa
14.9 : Hanoi – HanoiKids tour
15.9 : Hanoi – ‘savonds vertrek uit Hanoi
16.9 : aankomst in AMS

Achteraf hadden wij persoonlijk misschien liever 1 dagje minder in Hue en 1 dagje extra in Mai Chau, dit omdat wij niet echt geinteresseerd zijn in heel veel keizergraven etc en meer van mooie natuur en lokale bevolking houden. Wij hebben alleen de citadel in Hue bezocht en hadden dus aan 1 dag eigenlijk genoeg. Zoals je kunt zien in het schema heb ik ook de hotels erbij gezet, stuk voor stuk prima hotels!! Ik heb van te voren de hotels geboekt omdat wij graag zeker wilde zijn van goede hotels en niet tijd kwijt wilde zijn met het zoeken naar een goed hotel ter plaatse…uiteraard kan dit ter plaatse maar wij persoonlijk vonden dat niet handig…alle geboekte hotels konden wij nog vaak tot 1 dag kosteloos annuleren dus we waren nog steeds erg flexibel (al hebben we niks geannuleerd want alles verliep naar wens).
Het visum; dit kan je inderdaad ter plaatse ontvangen in Cambodja, wij hadden dit op de luchthaven geregeld (neem pasfoto mee). Je zou even moet checken of je dat ook bij jullie grensovergang kan regelen. En als je met de bus (aanrader: Mekong Express bus) van PP naar HCMC rijdt moet je al in het bezit zijn van het Vietnamvisum. Wij hadden dit bij de ambassade in Den Haag al geregeld (single entry, omdat we maar 1x het land inkwamen). Wij vonden het gewoon een fijn idee dat het allemaal al geregeld was voor vertrek. Hoe lang het in PP zou duren weet ik niet, ik weet ook niet hoeveel dagen je er blijft maar wij hebben er dus voor gekozen om het gewoon in NL al geregeld te hebben (ja is wel wat duurder maar goed, dan ist geregeld).

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
gr Irene

1 like

Irene, heel erg bedankt voor je snelle reactie en het reisschema. Hier kan ik wat mee. Ik ga ermee aan de slag, als ik nog vragen heb, hoor je van me.
gr. Sandra

Wat super om te lezen Irene! Ik word er helemaal blij van! :cheer:

Wat betreft het regelen van een visum: ik zou dit zeker in de grote steden doen (PP). Of inderdaad al in Nederland. Ben je wel ietsje meer kwijt, maar je hebt wel al zekerheid. Je kunt alleen niet eerder het land is dan vermeld op je visum en als je niet op een internationale luchthaven binnenkomt, kun je geen gebruik maken van een Visa On Arrival.

Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je zo snel mogelijk in PP na aankomst je visum zou kunnen regelen Sandra. (Mits je iets meer zekerheid wilt).

Enne Irene: welkom bij het clubje Vietnamkenners/-lovers! :wink:

Groetjes, Anne

Irrene, super bedankt voor deze zinvolle informatie. Heb de Hanoikids en Indochina Junk gelijk aan mijn lijstje toegevoegd!!

Mai Chau ook, maar die ligt ff wat verder uit de route.

THX!!

Irene en/of andere,

Heb ik nog een aantal vragen:

• Is het verstandig/nodig om de binnenlandse vluchten vooraf te regelen, of kan dit ook ter plekke in HCMC? Wij reizen komen vanaf Cambodja Vietnam binnen. En zijn die vluchten meteen mogelijk of zitten er wachtdagen tussen ?
  • Dezelfde vraag geldt voor de tours die ik wil boeken, vooraf in Nederland of gewoon ter plekke? En zijn die tours meteen mogelijk of zitten er wachtdagen tussen ?
  • Wij willen een trekking gaan doen in SAPA, is het nodig om dan een slaapzak in bezit te hebben, kan ik die daar huren?

Alvast wederom bedankt voor jullie antwoorden.
gr. Sandra

• Mijn ervaring met tickets is dat ik ze het goedkoopste lang te voren online boek op de site van Jetstar en Vietnam Airlines.
  • Tours kun je makkelijk ter plekke boeken. Even rondlopen en eventueel onderhandelen. Via een andere hotel/hostel of tourbureautje kunnen voor EXACT dezelfde aanzienlijke prijsverschillen zitten.
  • In noordwest Vietnam heb ik in hotels gezeten, dus kan ik niet beantwoorden.
    Johan

Ik sluit me aan bij Johan.

Ik heb eigenlijk ook geen idee of je slaapzakken mee moet nemen op trekking door Sapa. Het kan zijn dat je bij homestays ook materialen krijgt. En anders zou je altijd in Vietnam zelf een goedkope voor tijdelijk kunnen kopen, denk ik.

Hoop dat medereizigers deze ervaring hebben en je het e.e.a. precies kunnen vertellen! :slight_smile:

Groetjes, Anne

O ja, mag ik vragen hoe lang jullie in Halong Bay geweest zijn. Welke tour hebben jullie gedaan en wat waren de kosten. Kan op de website geen prijskaartje vinden…

Ps. ik ga backpacken en alleen, is het dan goed te doen op zo’n boot…?!

Hallo Sandra,

Ik wil het antwoord van Johan toch wel wat nuanceren.
Denk dat het niet voor jouw opgaat, maar misschien dat andere mensen er iets aan hebben?

Klopt dat je bij eerder boeken goedkoper uit kan zijn.
Bij VA kan je al ruim voor vertrek boeken, bij jetstar pas 3 a 2.5 maanden.

Bij VA heb je dan de de supersaver.

Nadeel hiervan is dat je bij annulering en bij omzetting van je vlucht geen enkele vergoeding krijgt.
Boek je een flex ticket ( is wat duurder ) dan kan je tegen kleine kosten alles nog veranderen.

Bijv.

Supersaver van Hanoi naar Saigon
€80
Flex
€105

bij annulering

Supersaver,
€80 kwijt
Flex
€105 - €14 ( kosten ) = €90 terug

omzetting van de vlucht, zeg van Hanoi naar Can Tho

Supersaver
€80 kwijt + prijs nieuw ticket

Flex
kosten €14 + prijs nieuw ticket 0.00

Dus even rekenen, en misschien zo wat flexibilteit inbouwen bij een nog niet zeker schema.

Gaan weer voor Sandra,

Ik vind dat er eigenlijk maar enkele criteria zijn voor vooraf boeken in Viet Nam

1
Halong Bay
Wil je een bepaalde boot met comfort en een bepaalde route, dan vooraf boeken!

Waarom
Er varen maar 500 boten in de Bay.
Dit zijn dus de boten
Prive voor 2 opersonen ( 50 stuks )
Dagboten 85 stuks

Blijven er nog 500- 135 = 365 boten a gemiddeld 15 slaapplaatsen = 5475 slaapplaatsen.
Laat mijn bron er nu 500 naast zitten, zijn er dus maar 6000 slaapplaatsen voor heel Halong Bay. Heb ik de prive boten er nog buiten gelaten…

Er mogen maar 500 touristische boten boten ( ongeacht de omvang ) varen in de Bay van de regering, daarom die die 500.

Het grootste deel van de boten is in eigendom van de grootste touroperators van Viet Nam.
Er is geen enkele particulier die daar kan varen.

Concurrentie is er alleen op de service fee; deze maatschappijen zitten echt niet op €100 verlegen, want zijn veelal staat eigendom.

Sapa
Wanneer je een bepaalde tijd en datum wilt reizen en een bepaald comfort; zeker vooraf boeken.
Aanbod comfortabele slaapplaatsen is ook beperkt.

Phu Quoc
Is ook iets waar je over moet nadenken.
Met slechts enkele vliegtuigjes per dag is het begrijpelijk dat het ter plekke ook wat moeilijker is.
Dus misschien ook een overweging.

Slaapzak voor Sapa
Heb ik niet nodig gehad, maar wacht even andere posters af.

gr.
Ton.

Hallo, zo ben nu druk bezig met het maken van een selectie uit de ruim 2000 fotos’…en zucht…wat wil ik graag terug:)

Op de site van Indochina Junk staan inderdaad geen prijzen vermeld. Na veel gelezen te hebben op tripadvisor wist ik dat de tour van 2 dagen/ 1 nacht circa 150 dollar pp zou moesten kosten voor de Dragon’s Pearl. Ik heb dan ook het online ‘booking formulier’ ingevuld en gevraagd welke prijs zij mij konden bieden. We moesten 145 dollar betalen. Ons hotel had zelfs 130 dollar aangeboden (ook via email vooraf in Nederland) maar aangezien ik perse 100% zeker wilde zijn dat ik op die boot zat (en niet op een van de vele ‘fake’s one’) heb ik toch besloten om gewoon via de rederij zelf te boeken. Via email, ging uitstekend. Heb 100 dollar moeten aanbetalen en het restant zijn we wezen voldoen op het kantoor in Hanoi.
Ik ben een persoon van zekerheid en heb daarom gekozen om bijna alles van te voren te boeken, dus ook de tours als Halong Bay, Mai Chau tour, Mekong delta voor 2 dagen en Hue Easyriders. De tours Cu Chi tunnels, Hoa Lu & Tam Coc en Hanoi Kids hebben we ter plaatse geboekt. Cu Chi en Tam Coc kon makkelijk 1 dag voor aanvang en de Hanoi Kids willen het liefst ca 2 weken voor aanvang je emailaanvraag hebben. Voor de meerdaagse tours kan er denk ik wel wat wachtdagen tussen zitten als je in het hoogseizoen zit. Wij hadden een nederlands stel in het hotel in Hanoi en zij wilde een cruise boeken naar Halong maar de rederij die zij wilde was vol voor die paar dagen.
Ook het boeken van de 2 binnenlandse vluchten hebben wij ver van te voren vast gelegd in Nederland, zie de uitleg van Ton. Wij hadden bij VN geboekt en hadden een prima prijs. We hadden eerst heel de planning gemaakt en daarna de vluchten geboekt, we wisten dat we dan ook op die vluchtdatas niet meer konden schuiven maar dat bleek ook niet nodig… ons was dit prima bevallen. Maar ik denk als mensen daar alles willen regelen en niet weten hoe lang ze ergens zullen verblijven, dat je dan beter ter plaatse een vlucht kunt boeken…

Slaapzak in Sapa, daar ben ik dan helaas niet geweest…misschien een andere keer:)

Wauw, bedankt voor alle info! Daar ga ik zeker nog inspiratie uit opdoen (wij reizen in november door Vietnam).

Nog een vraagje: waar heb je al die tours geboekt? Die van Mai Chau klinkt heel leuk, en ik ben ook geïnteresseerd in de Mekong Delta Tour en de Easyriders. Zou graag je adresjes horen!

En kan iemand misschien vertellen wat het verschil is tussen Mai Chau en Cuc Phuong/Tam Coc? Ik lees over deze drie parken veel, en ze liggen allemaal redelijk in de buurt van Hanoi. Wat zijn de verschillen?

Groeten Paul

Hey Irrene, wat een hoop bekende dingen heb je gedaan :wink: Fijn om te lezen dat jullie ook een super tijd hebben gehad in Vietnam!

@EasyPaulus: Mai chau hebben wij destijds direct bij het hotel geboekt. Als je daar bij mensen thuis wilt verblijven, zogenaamde ‘homestay’ dus, dan moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Easyriders hebben wij direct via de gids zelf gedaan (de gids heet Tu, google op hue easyriders), de Mekong Delta tour op het kantoor bij de reisorganisatie Sinhcafe.

Succes met het voorbereiden en de voorpret!

@EasyPaulus: Ik heb de Mai Chai tour geboekt via buffalotours > http://www.buffalotours.com Dit was een standaard pakket, je kunt ook net als Brittt al aangeeft, gewoon bij het hotel direct boeken (zo ook de transfers). Achteraf had ik graag nog 1 extra dagje eraan toegevoegd maar het pakket wat aangeboden wordt door Buffalo tours is 2 dagen/1 nacht (wellicht uit te breiden natuurlijk indien gewenst). Ze hebben geen prijzen op de website staan, je zou ze even moet mailen voor een prijsopgaaf.
De Mekong Delta had ik via het hotel in HCMC geboekt en de Hue easyriders net zoals Brittt via email naar MR TU, zijn website: http://www.hueeasyrider.com/ (zijn Engels in de email was niet echt heel goed maar prima om te communiceren;)
Dit alles had ik dus al in Nederland geboekt.

@Britttt: Ja echt, was een heel indrukwekkende reis:) Nogmaals jij ook bedankt voor je tips die je mij hebt gegeven!

Hoi Sanbro,
voor Sapa trekking heb je geen slaapzak nodig, in de homestay’s is wel wat aan aanwezig, hooguit kun je een lakenzak meenemen als je niet onder gebruikte dekens wilt slapen.
Een echte aanraden is trouwens de zondagmarkt in Baha, veel minder toeristisch en prachtige klederdrachten.
Heel veel plezier in prachtig Vietnam.
Henria