(origineel bericht op be-more.nl)
zwaar werk, regen en vroeg opstaan voor safari
Op de vraag die iemand stelde
Mzungus betekend Blanke ![]()
En Isa wat goed dat je kan blind type :D, super!
de tweede week.
Ik zal eerst met het raften beginnen. Super gaaf! Ben over de kop gevlogen en zo wat uit de boot gevlogen! jammer genoeg was ik daarna wat ziek…
Eerste dag, Waterproject. Volgens mij heb ik nog steeds spierpijn. De blaren zijn in de tussentijd gelukkig van mijn handen af. Met een houweel in de grond slaan is zwaar, pfff daarom ga ik dus absoluut niet de bouwvak in.
Gelukkig hadden we smiddags readingclub. Met kinderen van de school engelse boekjes lezen. Heel gezellig wel wat chaotisch.
Iemand vroeg mij nog wat ik hier at. Tussen de middag altijd, aardappels zuurkool rijst boontjes… Deze week hadden we voor het eerst een keer kip ( dat helaas naar plastic smaakte. )
In de avond varieert het van Rolex tot pasta. Bij de mensen waar we werken hebben we soms matoko, maispap ( heel vullend) en wat fruit, jagfruit ofzo. Ook eten we iedere dag Meloen en Annanas ( beide vruchten kan ik denk ik echt niet meer zien als ik thuiskom )
En nu weer verder met het boeiende, wat ik allemaal gedaan heb.
Dinsdag hadden we sochtends health centre. We kwamen in een kamertje dat volgestouwd met vrouwen was met de kinderen aan de borst. Wij moesten de administratie doen. Het was wel duidelijk waarom, want er klopte nog niets van. Ik snap niet hoe ze in deze chaos wisten te werken. Maar naar dat alle boekjes voor de inentingen waren ingevuld werd er een bak entingen binnen gebracht en hup daar gingen de entingen allemaal in diezelfde kamer en prikken maar.
De leeftijd van de kinderen varieerde van 0 tot 6. Misschien dat daardoor de administratie ook niet zo klopt.
Smiddags hadden we womansclub. Mandjes maken, heel leuk, jammer alleen dat je niet goed met de vrouwen kan praten omdat zij alleen Lugandees kunnen spreken. Maar het was een relaxed middagje ( met veel spierpijn van de vorige dag ) werken.
Woensdag hadden we huizen bouwen. Weer hetzelfde huisje en de vrouw sprak ons even dankbaar aan als de vorige keer. Nog steeds was het werk even leuk, helaas was ik de vorige dag onderuit gegaan waardoor ik wat wonden op mijn been heb gehad en niet in de modder kon stampen.
Smiddags hadden we de disabled kinderen. Dat was vermoeiend. het was chaotisch omdat ze in een klein huisje zaten en sjoerd ook nog eens toeters uit deelde waardoor ze alleen maar liepen te tetteren, pffff. Dat was een wat mindere middag.
Donderdag sloeg het noodlot toe. Regen. We hebben niets gedaan… en smiddags gingen we terug naar de backpackers voor de Murchison Fallss.
Murchison Falss was prachtig. Vrijdag in de middag een safari gedaan en zaterdag ochtend nog een keer waarbij we de shoebill hebben gezien. Een vogel waar sommige mensen 250 euro voor betalen om die te zien! Voor onze gids was dit de tweede keer in zes jaar dat hij hem zag.
Daarna gingen we met een boot over de nijl naar de murchison falls. Hebben een flinke hike gedaan met een prachtig uitzicht op de waterval en daarna was het tijd om naar terug naar Masaka te gaan.
Nog een dagje rust en daarna begint het community leven weer. Nu even kijken of ik Boxen voor de kinders kan krijge, muziek vinden ze geweldig!