Bericht 6

(origineel bericht op be-more.nl)

Bericht 6

Bericht 6
Nog maar 1 weekje te gaan en dan is mijn avontuur al weer over… :frowning:
Het lijkt me heerlijk om weer thuis te zijn en de luxe te hebben, maar hier is het leven ook erg relaxed. Stress kennen ze niet, omdat ze de tijd niet al te letterlijk nemen… Heerlijk.

Ik heb ondertussen al weer een week project en een week safari mee gemaakt.
Vorige week hadden we de hele week regen op het project, waardoor niet alle activiteiten door zijn gegaan van die week. 2 middagen zijn er uitgevallen die we hebben benut door lekker een filmpje te kijken op bed met de laptop.
Maar de dagen dat we wel activiteiten hebben gehad, waren super! Wat we me nog steeds goed op het netvlies staat is dat we home vissit hadden bij weeskinderen. We zijn 3 gezinnen langs geweest met weeskinderen… Wat indrukwekkend. We hebben eerst bij iedereen het verhaal aangehoord en daarna gevraagd of we wat voor ze konden doen… 2 vd 3 gezinnen gaven aan dat ze eigenlijk niet genoeg voedsel hadden om hun kinderen van voldoende voedsel te kunnen voorzien. Door ze te helpen (het minste wat we kunnen doen) gaan we er meel langs brengen,zodat ze nsima kunnen maken.
Bij een gezien waren ze bezig met mais kapot stampen voor het meel vd nsima. We hebben ze even geholpen, maar wat een zwaar werk! Respect. Dit doen ze de hele dag, nou wij hadden al spierpijn na een minuut!!

Vorige week hadden we ook Childrens corner, waar ik frisbees heb uitgedeeld, ze werden helemaal gek. Het duurde wel even voordat ze begrepen hoe het werkte en de helft vd frisbees landde ook op het dak.
Ik had ook vanuit Nederland elastiek meegekregen wat we ook hebben gedaan en uitgelegd. Dit begrepen ze best snel, ze kenden een soort variant hier al op. Maar een zeer geslaagde middag was het!

Ook een morgen computer les gegeven aan een lokale member, zo apart dat je moet uitleggen waar het icoontje van het word zit. En daar vervolgens alles moet uitleggen wat voor ons zo vanzelf sprekend is omdat wij vanaf onze tiende al achter de computer zitten. En hier is het byzonder als je al kennis mag maken met een computer in je leven.

Er was weer een beste benzine crisis, de benzine prijs is nu 6 euro per liter… Nou ongelooflijk. De prijzen vd taxi zijn nu dan ook net zo duur als in Nederland. Heel jammer.

Vrijdag 6 april zouden Lois en ik naar Lilongwe vertrekken omdat we daar maandag vertrokken naar Zambia… Maar dat was vrijdag nog even spannend of dat wel kon omdat er geen benzine was. Uiteindelijk toch gelukt, door de volle prijs te betalen.

Vorig weekend dus in Lilongwe door gebracht, het was gelukkig weer lekker weer waardoor er ook meer te doen valt. Lekker de stad in en aan het zwembad gelegen.

Maandagmorgen vroeg verzameld in Lilongwe om naar Zambia te vertrekken, we waren met een groep van 12. Na 7 uur aangekomen op de ‘ camping’ waar de dagen zouden verblijven. Camping is tussenhaakjes omdat het super luxe was. Tenten met bedden, dik matras, eten werd geserveerd, douches, bar en fitness. Niet echt een camping dus.

Dinsdag en woensdag hadden we het zelfde schema, van ’s morgens 6 tot half 11 Safari, tot 4 uur relaxen en van 4 tot 8 safari.

We hebben echt heel veel gezien en een supertoffe gids. Echt fasinerend hoe hij van zo ver weg dieren kan zien en er dan vervolgens heen rijd. En ook alles over die dieren weet, maar goed dat is ook z’n werk natuurlijk.

Bij aankomst vertelde ze ons dat je niet alleen over de camping kon wanneer het donker was, omdat er nijlpaarden en olifanten konden lopen. Ik dacht eerst dat ze het als grapje bedoelde, want hoezo zou er een nijlpaar/olifant over een camping lopen? Dat is toch gevaarlijk…
Maar goed, we liepen dus elke keer met een guard over de camping zodra het donker was… En de tweede avond stond ik opeens 3 meter van een nijlpaard vandaan… Nou nog nooit zo bang geweest, slagtanden van 60 cm, zo groot en dik als een olifant. Ik liep iets voor de guard dus zag hem als eerst, nou binnen 1 seconde was ik al een paar meter achter uitgerend. Die hele nacht natuurlijk van alles gehoord waardoor we niet goed sliepen. En de morgen toen wij eruit moesten (5 uur) zagen we hem weer, hij liep gelukkig richting water en verdweem snel!

Af en toe reden we een bocht om tijdens de safari en stond er weer een olifant op de weg. Die dan ook niet wegrenden maar lekker bleven staan, waardoor wij ernaar toe reden en op een kleine afstand ze hebben mogen bekijken.
Het zelfde met giraffen, zebra’s, phoeku’s, luipaarden en buffels. We hebben ze van heel dicht bij kunnen zien, echt heel gaaf! Ik heb veel foto’s kunnen maken en hoop ze een deze dagen op facebook te kunnen zetten, als internet het toelaat.

Vandaag zijn we vroeg uit Lilongwe vertrokken om weer naar Zomba te gaan. We zaten al om 8 uur in de bus en om 16.30 kwamen we aan in zomba… (250 km)
Echt verschrikkelijk. De bus wordt zo dicht gepropt dat er mensen op je voeten zitten en een tas in je gezicht, dat je niet meer heel relaxed kan zitten. Bij elke marktje stopt de bus, waar iedereen uit de raampjes boodschappen doen, voornamelijk groentjes, maar af en toe ook een kip.
Een reis van 8.5 uur zonder er uit te kunnen is echt geen aanrader, vooral niet met een zwakke blaas!

Nu nog maar 1 weekje project te gaan.

Over 1 a 2 weekjes zie ik jullie weer :slight_smile:

Veel liefs,

Peggy x

(origineel bericht op be-more.nl)