Week twee

(origineel bericht op be-more.nl)

Week twee

Sawabonga! (Hallo) Alweer een week voorbij, wat gaan de dagen snel. We zijn inmiddels aardig ingeburgerd in het project en alles er omheen. In de klas, vergelijkbaar met groep 3, ben ik gepromoveerd van klassenassistent naar juf! Ik geef rekenles, leer ze klokkijken en doe creatieve knutselwerkjes met ze. Deze week alles rondom cijfers. Het stil zijn en luisteren is al een hele opgave voor deze kindjes. En dat vraagt energie, streng zijn en consequent blijven en dat gaat me verrassend goed af. Ik ben niet snel boos maar hier is dat soms wel echt nodig. Naast school ga ik twee keer per dag naar m’n huisje om daar te helpen. De twee meiden, waarvan eentje doof is, zijn mij gebaren aan het leren. Echt heel leuk om te doen met ze. Zij hebben er ook zichtbaar plezier in, vooral als ik het niet helemaal goed doe natuurlijk :wink: De huismoeder is super aardig en lacht veel met de kinderen. Ik ben blij dat ik een fijn huisje heb. Afgelopen donderdag zijn we naar een groot winkelcentrum geweest. Daar heb je echt niet het idee dat je in Afrika bent. Dat kan ook gewoon in Nederland zijn. Daar hebben we lekker geshopt en geluncht. In eerste instantie schrik je van de prijs, de rand is ongeveer 14x de euro, maar als je dan omrekent is het goedkoper dan in Nederland. Ik ben er nog steeds niet echt aan gewend. Dan het weekend naar Lesotho, (spreek je uit als Lesoetoe). Drie uur rijden naar de Sani Lodge over een Afrikaans geasfalteerde snelweg. Deze lodge ligt aan de voet van de Drakensberg. Om vier uur hebben we een mooie hiking tocht van een uur gelopen. Daar ben ik mijn afrikaanse telefoon verloren… Balen! De volgende dag vroeg wakker dus nogmaals de tocht gelopen, nu om half 7 's ochtends. Wat een mooie wandeling! Prachtige dauw in het dal en druppeltjes aan de plantjes. En ja, daar naast een steen waar ik heb gezeten lag mijn telefoon, gelukkig! Na drie uur rijden over de high way van Lesotho, (ziet eruit als een zandweg met stenen, heel veel stenen) komen we aan bij onze slaapplaats. Terug in de tijd zonder stromend water, de rivier uitgezonderd, en zonder stroom… Back to basic maar heel bijzonder!De volgende dag gaan we paardrijden door de bergen. Ik heb altijd geroepen daar niet op een paard te gaan! Maar uiteindelijk toch het avontuur aangedurfd en het paard opgestapt. Na een tijdje vond ik het toch wel stoer en kon ik er best van genieten. Wat een uitzicht! Helemaal boven op een berg!Eenmaal weer terug bij de grote weg ging ik in galop terug naar het beginpunt. Daar nog even een foto maken maar dat vond het paard geen goed idee. Hij duwde zij kop omhoog en daarna gooide hij me van zijn rug… Daar lig je dan, je angst overwonnen, toch nog naast het paard… Een beetje pijn aan mn heup maar verder niets aan de hand. Gelukkig weer veilig aangekomen bij Mother of Peace wat steeds meer als thuis gaat voelen, helemaal na zo’n weekend! Kortom, ik beleef heel veel en heb het super naar mijn zin! Bye bye (dag, ook in het Zulu)

(origineel bericht op be-more.nl)