Geweldige eerste dagen

(origineel bericht op be-more.nl)

Geweldige eerste dagen

Mijn eerdere blog schreef ik nadat ik naar Lilongwe ben gegaan. Dat was het begin van het echte Afrikaanse gevoel maar het wordt alsmaar beter!

Zondagchtend zijn we met alle nieuwe vrijwilligers rond 9 uur richting Zomba vertrokken. Eerst zijn we nog naar de supermarkt gegaan om wat te kunnen eten onderweg. Het was een grote supermarkt met heel veel personeel alleen naast ons groepje azungu’s (blanken) verder weinig klanten. Onderweg naar Zomba kwamen we veel leuke marktjes tegen en de natuur was echt ontzettend mooi ! Er is best wel wat hoogteverschil hier dus dat zorgt voor mooie vergezichtjes over de natuur en de mooie hutjes. Uiteindelijk na een hoop hobbelen in het busje kwamen we 's middags aan in Packachere. Hier ontmoetten we de vrijwilligers die hier al langer zaten en die hadden erg leuke verhalen.
'S avonds met zijn alle gegeten en dat was erg gezellig. Het werd een romantisch diner toen er een blackout was dus toen zaten we ineens in het pikkedonker te eten. Later kwamen ze gelukkig kaarsen in bierflesjes brengen om toch te kunnen zien wat we aten. Dat de stroom uitvalt gebeurt hier trouwens best wel vaak. Net onder het ook weer dat het ineens pikkedonker was. Dus dan is het even op de tast op zoek naar de eerste hoofdlamp die je kan vinden. Heeft ook wel weer wat om spelletjes te spelen met 'n hoofdlampje op je kop.

Maandagochtend, toen we dus 1 nacht in Packachere hadden geslapen hebben we nog een korte bespreking gehad over hoe en wat rond het project en de weekenden en toen was het eindelijk zo ver om ieder naar zijn eigen project te gaan en de vrijwilligershuisjes te bekijken. We moesten ons hiervoor wel eerst met 18 mensen in een minibusje proppen maarja dat is wel echt Afrikaans hè !

Het ontvangst hier bij ons huisje bij Yodep was ontzettend hartelijk! Zo zijn ze hier eigenlijk allemaal. Toen het busje stopte om ons er uit te laten en de bagage er uit te zetten kwamen er al allemaal kindjes naar ons toe rennen om te zwaaien, je hand te pakken en je te knuffelen. Hier bij het huisje aangekomen ontmoetten we onze huismoeder en andere mensen die hier vaak komen en ook die geven je meteen een heel hartelijk welkom met hun geknuffel en gelach.

’ S middags zijn we met de taxi terug naar Zomba gereden omdat we boodschappen moesten doen. We hebben daar ook onze lappa’s gekocht. Dit zijn de doeken die de vrouwen om hun middel moeten omknopen omdat we onze knieën niet mogen laten zien. Het is moeilijk om die te kiezen want al die doeken zijn zo’n ontzettend mooie kleuren ! Toen we er uiteindelijk allemaal een paar gekozen hadden zijn we naar de hier welbekende Portugees gegaan. Hij heeft een goedlopend zaakje hier. Hij zoomt alle lappa’s hier om en maakt van de mooie stoffen ook andere dingen zoals broeken, tassen en portemonnee’s. Daarna zijn we samen de markt op gegaan om fruit en groenten te kopen. Die markten zien er zo ontzettend mooi uit! Het is ook erg leuk om dan echt op jacht te gaan naar de beste koopjes en de mooiste stuks fruit want keus is er voldoende. Omdat we twee vrijwilligers bij Yodep hebben die hier al een tijd zitten weten zij precies hun juiste adressen en wat normale prijzen zijn. Dat is erg handig maar dat zorgt er ook wel voor dat je minder toerist bent naar mijn idee omdat je weet wat je doet en niet alleen aan het kijken bent. We hebben daarna lekker thuis gegeten, we doen zelf onze boodschappen en laten dat onze huismoeder koken maar daardoor ga ik hier dus absoluut niet verhongeren hoor ! Het is niet zoals we van te voren verwachtten dat we alleen maar nsima (maïspap) zouden eten.

Vandaag, dinsdag zijn we begonnen bij het project. De weg erheen is ontzettend mooi ! Je loopt tussen de velden door en de heuvels zijn erg mooi hier. Alles is omdat het net regenseizoen is geweest heel erg mooi groen. Onderweg kom je al veel kinderen tegen die je leuk begroeten of die aan je hand meelopen naar Yodep. We begonnen met een gebed om de meeting te openen. Daarna hebben members van Yodep wat inhoudelijke dingen over het project verteld. Ik stond voor 's ochtends ingedeeld bij ECD. Dit is voor de kleine kinderen van een jaar of 3. De bedoeling is om hen wat Engels te leren maar echt rendabel is het niet. Het lokaal ziet er wel erg mooi uit, maar de les is niet echt heel erg nuttig. We moesten ze de dagen van de week leren in het Engels maar hier is het vooral opzeggen en na dreunen. Veel geschreeuw dus. Uiteindelijk konden de meeste het ook alleen voor de klas, maar ik vraag me af hoe lang ze dit onthouden dus hoe nuttig het is. Eentje deed niet goed mee, hem werd gevraagd waarom niet en zijn antwoord was dat hij geen energie had om fanatiek mee te doen omdat hij nog geen eten had gehad. Ze komen dus duidelijk vooral voor de pap.

Toen de kids pauze hadden vond ik het echt heel erg leuk worden. Ze willen allemaal super graag op de foto en ik vind dat nou eenmaal heel leuk om te doen dus ik heb al heel veel kindjes op de foto gezet. Ze reageren heel leuk als ze zichzelf dan terug zien op de camera en dan komen ze allemaal om me heen dringen om het te kunnen zien. We hebben samen met ze de kabouter plop dans gedanst en ‘hoofd schouders knie en teen’ . Ze dansen echt heel erg leuk mee wat voor gekke dingen je ook doet, ze doen je na. Het is ook erg leuk om te zien hoe erg ze genieten als ze hun bordje pap krijgen. Ze zitten wel echt compleet onder met pap en daarna komen ze je weer knuffelen dus ik ook.
Na de middag pauze zijn een aantal andere en ik naar de kidscorner gegaan. Dit is een lokale plek waar kinderen uit de buurt naar toe komen om te spelen met ons. De weg erheen was natuurlijk ook weer heel erg mooi en zeker ook gezellig. Overal waar je langs kindjes komt wordt er naar je gezwaaid of ze roepen ‘Azungu Azungu’. Op dat moment komen er nog meer kinderen overal vandaan rennen en zo vorm je een hele stoet met kinderen. Het waren er echt heel erg veel dus we hebben twee groepen gemaakt. Met de ene groep zijn we gaan voetballen, met de andere hebben we gedanst, gezongen en spelletjes gedaan. Die kinderen zijn zo enthousiast om te zien echt ontzettend leuk! Er zijn zo’n lieve en mooie kindjes bij! Het wordt nog moeilijk om die allemaal achter te laten. Het was een geslaagde dag! Hier in huis is het echt gezellig dus ik ga nu stoppen met mijn verhaal later misschien meer, maar ik wou even mijn enthousiaste eerste indrukken met jullie delen !

Tiwonana, Liefs Marleen.

P.S. Het is hier trouwens niet zo’n bijzonder mooi weer, het waait redelijk en het is behoorlijk bewolkt. Ik hoop dat dit nog beter wordt maar opzich is dit beter dan ontzettende hitte.

(origineel bericht op be-more.nl)