(origineel bericht op be-more.nl)
Ik ben er!
Hallo allemaal!
Donderdag was het zover, mijn reis naar Malawi begon! Samen met Rick en Marieke vertrok ik vanaf Schiphol via Londen, Johannesburg naar Malawi!
Na een lange en vermoeiende vliegreis, ( 32 uur onderweg!!) kwamen we vrijdag middag om half 2 dan eindelijk aan in Malawi, Lilongwe.
Daar een taxi genomen naar ons eerste verblijf Mabuya Camp. Dit is de plek waar alle vrijwilligers het eerste weekend verzamelen om vanaf daar op zondag ochtend gezamelijk verder te reizen naar Zomba.
Gelukkig waren wij er al op vrijdag, konden we lekker zaterdag nog een dag bijkomen. Super leuke accomodatie, zwembad erbij, dus tot nu toe leek het nog behoorlijk op vakantie!
Vanochtend zijn we vertrokken vanuit Lilongwe naar Zomba. Met twaalf vrijwilligers, onze regiocoordinator en de chauffer, zaten we letterlijk opgepropt in een busje. Niks luxe touringcar, maar keiharde bankjes, weinig beenruimte, geen airoco en buiten was het ongeveer 30 graden… De eerste confrontatie dus met het weinige confortabele wat ons de komende weken te wachten staat…Maar de omgeving en de indrukken langs de weg maakte veel goed. Bijzonder hoe de dorpjes waar we doorheen kwamen er uit zagen. Vaak niet meer dan hutjes van stro en af en toe een huisje met golfplaten dak, maar dat was meer uitzondering. En al die mensen langs de weg die hun goente en fruit daar proberen te verkopen en vaak kilometers moeten lopen om ergens te komen. Ook nog eens levens gevaarlijk want de auto’s, volgeladen busjes en vrachtwagens scheuren voorbij.
Uiteindelijk kwamen we dan aan in Zomba. Hier slapen we vanavond in Pakachere, dit is een hostel voor backpackers, opgericht door be-more. Dit hostel zorgt dus hier alweer voor werkgelegenheid voor de inwoners van Zomba.
Zometeen gaan we met elkaar eten en dan vroeg naar bed. Morgen eindelijk naar YODEP, mijn project. Dan wordt het echt back to basic en is het afgelopen met WIFI, stromend water en elektriciteit… voor de door de weekse dagen dan… want in het weekend verzamelen we altijd weer hier in Pakachere om leuke tripjes met elkaar te maken, wat te hangen en natuurlijk om meer verhalen te schrijven op mijn blog!
Tot snel Liefs Elise