Eerste week

(origineel bericht op be-more.nl)

Eerste week

Hallo allemaal

even een berichtje hier vanuit het prachtige malawi. Ik zit er nu al dik een week. Besef nog niet helemaal dat ik in Afrika zit. Ondanks dat het hier 30 graden is en het toch ook wel vaak regent

De reis is eigenlijk goed gegaan. Helaas was ik wel een beetje ziek geworden tijdens de tweede vlucht. Dus meteen toen we aankwamen bij Mabuya lekker naar bed gegaan. Volgende dag Lilongwe een beetje verkend met de andere vrijwilligers die ook net aangekomen waren.
Vervolgens ben ik heerlijk verbrand doordat we eigenlijk vergeten waren ons in te smeren. niet echt handig dus.
's middags lekkernog aan het zwembad gelegen en 's avonds met ze alleen uiteten geweest.
Maandag gingen we dan echt richting ons project. Eerst moesten we nog 5 uur lang in een minibusje zitten om in zomba te komen. Gelukkig was dat nog verharde weg. Dus heerlijk van het malaiwaanse landschap kunnen genieten.
Eenmaal aangekomen in Zomba zijn we meteen naar ons project gebracht. Via heerlijke hobbelige zandweggetjes zijn we dan eindelijk aangekomen. De hele middag eigenlijk een beetje uitgepakt en onze medevrijwilligers bij het project leren kennen. Christien, Dian en Daniel zaten eral. Eva, Linda en Ik kwamen er met ze drien nieuw bij. Ook maar meteen kennis gemaakt met onze wc en douche (lees: gat in de grond en een emmer water met een bekertje).

Dinsdag ochtend zou onze eerste dag worden bij de echte vrijwilligers. Eerst moesten we nog even pinnen en een chichengi kopen. Ik heb er meteen twee gekocht en van een chichengi een mooie broek laten maken. (chichengi is trouwens een doek die je om je middel bind als een rok). De chichengi hoeven we alleen aan als we de community ingaan.
's middags hadden we dan onze eerste youth meeting. Deze meeting ging over geld zaken en hoe jongeren aan een baantje konden komen. Hier besefte ik eigenlijk pas hoe arm eigenlijk iedereen is. Doordat iedereen ook echt arm is, kan je niet echt iets moois opzetten, want er is niemand die kan investeren of ook maar iemand kan betalen om iets te doen. Deze meeting liep daardoor ook niet helemaal lekker.
's avonds shima gegeten, dat is echt malawiaans eten dat je met je handen moet eten. met vis en groente. Was echt wel heel lekker. Ook hebben we s avonds nog posters gemaakt die we de volgende dag zouden gaan uitdelen bij de nieuwe nurserys

woensdag zijn we dus naar de 3 nieuwe nursery’s gegaan. Ik en Dian gingen naar de nieuwe in Henderson. Met alle donatiespeelgoed en de zelfgemaakte posters zijn we naar hun toe gegaan. Toen wij daar aankwamen begonnen heel veel kinderen te huilen. Het was namelijk de eerste keer dat zij een blanke zagen. Als wij dan naar buiten gingen stopten ze, maar zodra we weer binnenkwamen begonnen ze toch weer te huilen. Partiallo en blessings (2 locale vrijwilligers) hebben toen het speelgoed uitgedeeld. Deze nursery had verder helemaal niks. allemaal kale muren met allerlei scheuren en kapotte ramen. Het zag er echt uit als een bouwval. Daar zijn we eigenijk maar snel weer weg gegaan, want de kinderen wilden niet stoppen met huilen.
Smiddags hadden we sportactiviteit. Eerst waren er niet heel veel mensen. Alleen een paar jongens om te voetballen. Even later kwam er ook nog een vrouw om te volleyballen. Alleen toen kwamen we erachter dat we geen palen hadden. Dus toen waren blessings en partiallo even weg en kwamen ze vervolgens weer terug met een soort hakmes waarmee ze vervolgens twee boompjes gingen omhakken. Zodat we dat als palen konden gebruiken. Gat in de grond gemaakt en toen konden we spelen! ook de azungu’s (blanken) deden mee en al snel hadden we heel wat publiek. vooral heel veel kinderen. omdat mijn team won ging ik ook het publiek maar een box geven. Wat de kinderen dus helemaal geweldig vinden.
Heel veel mensen vinden trouwens heel leuk om azungus te zien. We worden heel wat nageroepen en vooral kinderen worden helemaal gek als ze je zien.
's avonds hutspot gegeten. Dat was wel echt heel lekker!

Even kijken donderdag zijn ik en christien met William en Elby naar de nieuwe nursery geweest om het salaris van de leraressen te bepalen. Dit ging allemaal in Chichewa dus daar hebben wij niet heel veel aan kunnen bijdragen en smiddags hadden we weer een youth meeting waarin we een drama gingen verzinnen die we deze week gaan opvoeren in de community.

vrijdag moesten we vroeg op, want we gingen naar de garden. Dus dat was 6 uur vertrekken. Gelukkig gingen we daarna pas ontbijten, anders hadden we er nog eerder uitgemoeten. in de garden gingen we een gracht maken. allemaal met een schoffel. Dat was echt heel zwaar werk en al snel liep het zweet me over de rug. we waren uiteindelijk alweer om 8 uur terug dus konden we lekker uitrusten. daarna zouden we naar pakachere gaan (hostel in Zomba) om vervolgens naar liwonde te gaan.
Liwonde is het nationale safaripark van Malawi.
Dus met een grote groep vrijwilligers zijn we daar naar toe gegaan.
Konden daar weer lekker douchen (was wel koud) maar dat maakte me niet uit. 's avonds gingen we eigenlijk allemaal weer vroeg naar bed, want volgende ochten zouden de safari’s al om 6 uur beginnen. Alleen snachts blijken er ook nijlpaarden rond te lopen langs onze tenten. ik en Mirthe hadden de flappen voor onze tent daarom dicht gedaan (je kan ook open laten zodat je ze zou kunnen zien). Aleen hoorde ze je nog wel luid en duidelijk. Ik dacht op een gegeven moment dat ze langs me tent liepen. Gelukkig bleek dat de volgende ochtend niet het geval te zijn geweest.
Eerst kano safari gedaan en smiddags de jeep. Helaas hebben we niet heel veel kunnen zien. Alleen waterbokken, empala’s, apen, nijlpaarden en heel veel vogels en natuurlijk echt afrikaanse natuur. DE olifanten lieten zich helaas niet zien.
Zondag hebben we heerlijk kunnen uitslapen en heerlijk kunnen liggen op banken en lekker kunnen uitrusten voordat we weer terug gingen in een opgrepropt bosje naar ons project.

zondag weer terug gegaan naar ons project, alleen eerst even langs de private clinic, want ik had een blaasontsteking opgelopen.
Dus wij kwamen daar in die kliniek. Gaan ze eerst je gewicht, lichaamstemperatuur en bloeddruk meten. Zonder dat ze weten wat je hebt. Vervolgens werd ik naar de dokter gebracht met mijn dossier (een wit papiertje met wat informatie opgekliedert). Uiteindelijk dus antibiotica meegekregen. Daarna weer lekker naar huis.

Maandag ochtend is dan standaard een meeting om dus het programma van de aankomende week te bespreken. Dat ging allemaal lekker chaotisch. WE gingen van maandag naar donderdag naar woensdag en weer terug naar maandag, maar uiteindelijk gelukt. Alle nederlandse vrijwilligers weerden ook ingedeeld als assistent van een bepaalde office. ik ben ingedeeld bij de Youth, dus daar ga ik me vooral mee bezig houden komende drie weken.
maandag middag regende het alleen de hele middag dus was ons middag programma al afgelast. Helaas. Dus hele middag alleen maar spelletjes gedaan. 's avonds heben we heerlijke pannekoeken gegeten!! mmm dat was heeeel lekker. Gebakken door onze huisman en huisvrouw. Dat zijn Elby en Felix. Dat zijn ook twee locale vrijwilligers die voor ons een maand lang koken en schoonmaken. Wij betalen ze daar dan voor.

Nou vandaag is weer dinsdag, dus gaan zo beginnen met het middag programma. Vanochten langs e basisschool gegaan en straks gaan we ons drama nog een keer oefenen! Ben benieuwd!

heeel veeel liefs en heel veel succes nog allemaal in de kou! en groetjes vanuit the warm heart of africa

Lois

(origineel bericht op be-more.nl)