Hello Mzungu's!

(origineel bericht op be-more.nl)

Hello Mzungu’s!

Hallo!
We hebben nu internet op het project, dus heel af en toe kan ik wat op internet zetten.
Week 6:
Deze week zijn we weer hard aan de slag gegaan op het project. Het programma blijft hetzelfde dus ik zal niet alles een paar keer vertellen ;).
Maandag hebben we spierballen gekweekt! We moesten een fundering graven voor een watertank. Met een schep erop los dus. De volgende dag hadden we flinke spierpijn! Tja, dan weet je dat alles nog werkt! :-p.
In de middag zijn we weer gaan lezen op de school. We hadden kindjes uit Primary 2; zij kunnen echt heeeeeeeeeeeeeel slecht lezen! Dan zie je pas hoe anders het onderwijs hier is. Het waren kindjes van rond de 9 jaar! In Nederland wordt dan toch wel zo’n beetje verwacht dat een kind in het hoogste leesniveau zit… Bijzonder… (Dat is een woord dat steeds terug komt in mijn gedachten over wat ik hier zie. Het is niet raar, niet gaaf, niet apart, niet 100% procent goed, maar…. Het is BIJZONDER!)
Dinsdag werden we wakker met regen, regen en nog meer regen. Ik ben heerlijk tot 8 uur in bed blijven liggen! (normaal eten we om 8 uur) Rond 11 uur zijn we naar het sportveld gegaan en lekker in de blubber games and sports gedaan met de kinderen van de school. Allemaal leuke Ugandese spellen, maar ook Annemaria-Koekoeeek! Grappig dat ze dat hier kennen…
In de middag hadden we Women’s Club, ze maken dan allemaal mandjes van riet, die ze daarna weer kunnen verkopen. Ik was alleen zo ontzettend moe dat ik even een paar uurtjes ben gaan slapen.
Woensdag kon ik er weer helemaal tegen! Vandaag gaan we naar een ‘nieuwe’ familie om hen te helpen met het bouwen van een huis. Toen we daar aankwamen bleek ook wel dat dat hard nodig was! Ze woonden met 7 personen in een huis dat echt op instorten staat! Dus geen overbodige luxe.
Wauw, wat werd er hard gewerkt die ochtend! Er kwamen heel veel sterke mannen die wilden helpen. We hebben de fundering gegraven en gaten gemaakt voor de dikke houten palen die de muren moeten gaan vormen. Ja, ik heb er echt voldoening uit gehaald!
De familie was echt heel gezellig, spraken wel wat engels en probeerden ons wat Luganda te leren. Andersom vonden ze het leuk om ‘dankje’ te leren.
We kregen heerlijke banaantjes als ‘breakfast’ (om 12 uur ’s middags) en daar waren we ze heel dankbaar voor! Het was namelijk echt ontzettend warm… En ja, ’s middags werd er weer voor afkoeling gezorgd, want het ging me daar toch regenen! Tjoh, daar blijf ik me over verbazen;).

Donderdagochtend zijn we naar het health centre geweest. Dit viel een beetje tegen, we dachten dat ze mensen met epilepsie gingen onderzoeken, maar ze kregen alleen wat informatie en wij mochten tabletten voor een hele maand in een zakje doen.
Donderdagavond zijn we naar de Backpackers in Masaka gegaan.
Vrijdagochtend vertrokken we om 5 uur in de ochtend naar Murchison Falls. We hebben daar een prachtig weekend gehad, foto’s volgen nog!
Het is een prachtig park en we hebben ontzettend veel dieren gezien. Echt de moeite en het geld waard.
Maandag begon onze zevende week op Lwengo. We gaan nu echt aftellen, echt, de tijd vliegt! En ik heb nog totaal niet het idee dat ik hier klaar ben. Maarja, de plicht roept weer als ik thuis ben;).
We hebben vandaag weer hard gewerkt aan de watertank. Ze werken echt hard, volgende keer kunnen we waarschijnlijk gaan metselen!
Verder gaat alles rustig zijn gangetje. Het weer is een beetje wisselvallig. Het is het regenseizoen, dus we worden regelmatig verrast door een flinke hoeveelheid water!
Volgend weekend gaan we raften, dus kan ik weer niet op internet om een weblog te schrijven of te skypen. Sorry!!
Jullie horen dan waarschijnlijk pas weer van me het weekend voor ik thuis kom… Poehh, het gaat echt hard!
Een dikke Knuffel van mij.

(origineel bericht op be-more.nl)