de tweede week

(origineel bericht op be-more.nl)

de tweede week

Hier weer een berichtje uit Zuid-Afrika!, Afgelopen week veel op het project gedaan. Ik raak hier steeds meer gewend aan alles, en het leuke is dat je de kinderen van het project steeds beter leert kennen! Ook is het heel leuk dat je verschillende dingen doet op een dag waardoor er veel variatie is!,

s’ochtends begin ik in mn huisje en help mee met de kleinste kinderen klaar maken voor school. Dan om 8 uur meestal naar de daycare(kleuterklas), hier helpen met knutselen/schrijven en later op de ochtend het spelen op de speelplaats. En dan smiddags vanaf 3 uur hebben we weer een programma, dit verschilt per dag waar je helpt. Af en toe help ik met de reading lessons, maar ook ben ik vaak bezig op de playground ( het voetbalveld bij mother of peace), hier is het gewoon je taak om de kinderen een beetje te vermaken. S’avonds helpen we nog met het huiswerk maken van de oudere kinderen.
Afgelopen week zijn we een keer s’ochtends met de kleinsten naar het strand geweest. Dit was heel leuk, eerst waren ze heel bang voor het water maar uiteindelijk wilden ze niet meer weg. Afgelopen weekend gingen veel vrijwilligers naar drakensbergen, maar ik had ervoor gekozen om nu een weekendje op het project te blijven, ik ga over een paar weken waarschijnlijk wel mee! Maar ik heb zeker een leuk weekend gehad. Het weer is hier erg goed, wordt nog langzaamaan bruin ook=), dus we gingen zaterdagochtend met de oudere kinderen naar het strand. Het water was heerlijk warm en ook lekker in de zon gelegen. In de middag zijn we nog naar het zwembad gelopen met de kinderen van 7-12 jaar. En gisteren hebben we een mini-picnick gedaan en er was een voetbalwedstrijd tussen mother of peace en the farm( ander be-more project). De jongens vonden het heel leuk om zo’n wedstrijdje te voetballen maar ook de rest was heel enthousiast op de tribune. Heel grappig hoe ze hun team probeerden aan te moedigen.

Afgelopen dinsdagavond ben ik nog mee geweest met de durban by night tour. Dit was best heftig omdat we ook langs de townships zijn gereden, ook hebben straatkinderen gezien en mensen die in een rijtje lang een drukke weg slapen. Best dubbel om dan een heel mooi wk stadion midden in de stad te zien staan, en een paar straten verder de mensen op straat te zien wonen. De criminaliteit in Durban is ook heel hoog, onze gids was politieman en hij wist hier veel over te vertellen.

Aankomende week hebben we de vrijwilligersdag, ben erg benieuwd hoe de andere projecten eruit zien!

(origineel bericht op be-more.nl)