(origineel bericht op be-more.nl)
1e week!
jaa hallo allemaal!
daar zit ik dan… in afrika… in de wonderschone natuur!
in een internetcafetje waarvan ik weet dat ik niet al te lang moet typen want de stroom of internet kan altijd zomaar uitvallen en dan is al dat werk voor niets geweest, dus een kort weblogje dan maar!
het is hier chill… relaxed gewoon! geen stress, geen stress at all!
wat ik al heb gedaan deze week:
allereerst kwam tesse me ophalen van het vliegveld! ik herkende haar bijna niet want ze was super bruin en op de een of andere manier een beetje afrikaans geworden, je zag bijna niet dat ze een mzungu was! ![]()
toen zijn we de volgende dag Kampala, de hoofdstad ingegaan wat echt een mega-ervaring was, super druk, iedereen kijkt me aan, voel me super wit.
op het project konden we even wennen aan ons super chille huisje met enorme tuin, heer-lijk en zijn we dinsdag meteen de community in geweest (ondanks de regen!!!) en hebben we het plaatselijke schooltje bekeken. Super schattig, alleen het is vakantie dus er zijn geen kinderen. De kinderen zitten allemaal thuis en als we dan langs komen rijden op onze boda (wat trouwens iets super heerlijks is… achter op een boda, haartjes wapperen in de wind) springen ze op en zwaaien ze, “byeeeiiii mzungu!!!”
Volgende dag zijn we een oven gaan maken voor een gezinnetje, die ovens besparen hout en de rook gaat door een buis het huisje uit, dus ook goed voor de gezondheid. Dat maak je gewoon van modder, dus hartstikke gratis, en nog leuk om te doen ook! Smiddags had samantha (onze projectleider) bedacht dat we wel een afdakje konden maken aangezien het de hele maand nog gaat regenen waarschijnlijk (en in de regen je niks doet) zodat we dan onder het afdakje misschien toch iets konden doen. Want ze weet hoe graag we willen werken, zelfs als het regent.
Nou ik vond die ochtendjes dat het regende heerlijk chill om een beetje aan te rommelen in het huisje en had geeeen probleem met niks doen! Maar dat afdakje, ja dat doen we ff! We kappen wat bomen uit het land van de buurvrouw voor een paar duizend shilling, slepen ze naar ons tuintje. De schors eraf strippen en voila je hebt een paar hele mooie houten palen! Gat in de grond, paal erin, aanstampen, klaar is kees! Binnen no-time stond daar al een afdakje!! ik snap ineens hoe je kan overleven op een onbewoond eiland ![]()
Omdat de scholen vakantie hebben, hebben we elke week een children center day waarbij we gewoon naar een grasveld midden in de community gaan en spelletjes gaan spelen. super leuk! Sommige kindjes konden heel erg goed engels en vroegen de kleren van mn lijf (of zoiets…?) en andere kindjes konden geen woord engels en hadden schimmelplekjes op hun huid… heel verschillend dus maar gelukkig konden ze allemaal een even grote glimlach maken!
Toen kwam het weekend alweer en hebben we iedereen van onze groep weer gezien wat super-gezellig was!!! en hebben we Luganda (language of uganda) geleerd en leren koken… hmmm dat was erg leuk en lekkerrrrr!
en hebben we ook nog de dansgroep gezien! what the hell, die kunnen shaken!!! super vet! en de jochies ook! echt zoooo mooi om te zien, en met wat voor enthousiasme ze aan het trommelen zijn… poeh! super mooi! tuurlijk proberen we het daarna zelf ook nog een beetje maar dat lijkt natuurlijk nergens op haha
We hebben al een plan voor het donatiegeld! een biggetjes project. een varken onderhouden kost namelijk niet veel tijd en geld, en na 6 maanden kunnen die biggetjes krijgen (en veel ook) en dan heb je ineens een fortuin! Wat wij willen is dus om sommige families, die het nodig hebben, maar ook verdienen (in de zin van dat ze zich er voor willen inzetten) een biggetje geven en een hok bouwen en eten voor de eerste 2 maanden zodat het biggetje gezond en sterk kan worden en een familie met dat biggetje betere kansen krijgt. Mij lijkt het een heel mooi project, een langdurig project ook, omdat het zich altijd kan voortzetten en (als het goed is) niet eindig is.
nou lieve hollandertjes, mzungu’s, tot de volgende keer maar weer!
voor volgend weekend staat murchison falls op het programma en ga ik leeuwen, olifanten en nijlpaarden spotten whooee!
dikke kus!