(origineel bericht op be-more.nl)
Week 2
Hallo hallo,
Hierbij al weer het 2e berichtjes, wat gaat de tijd toch snel…
Weer veel gedaan en gezien… waar moet ik beginnen.
Vorig weekend zijn Michelle en ik in Packachere gebleven, dit is een backpackers in zomba. Zaterdag zijn we een paar uur naar de botanical gardens geweest, was wel heel mooi. Voor de rest zijn we eigenlijk heel erg lui geweest! Ohja, we hebben ons vliegticket naar Tanzania geboekt om daar de laatste 5 weken te kunnen gaan reizen!!
Deze week op het project hebben we een aantal keer een lesje gegeven. Soms met handen en voeten werk, want wij spreken geen Chichewa en de kindjes kunnen niet zo goed Engels. Maar was best leuk om te doen, we gaat dit nu wekelijks proberen te doen! Iedere ochtend zijn we in het schooltje te vinden. 's middags hebben we verschillende activiteiten gedaan. Zoals oude mensen opzoeken om ze wat te helpen met dingen die ze zelf niet meer kunnen. We hebben gedanst en gezongen met de HIV-aids groep. De vrouwen konden erg om ons lachen, want wij kunnen helemaal niet zo met ons billen schudden zoals ze dat hier kunnen. 1 keer in de week hebben we ook youth club, deze jongeren proberen we aan te sporen om hun eigen geld te gaan verdienen. Nj vinden ze het namelijk nog al makkelijk om vooral ons om geld te vragen. Hier gaan ze komende week hopelijk mee aan de slag. Verder hebben we ook veel vrije tijd. Boekje lezen, filmpje kijken, genieten in de zon, beetje slapen… Kortom… Ik amuseer me hier wel!
Ohw ja, maandag hebben we spagetti gemaakt voor iedereen van het project… Was erg lekker! Is iets anders als dat vettige eten van hier… Onze mama Rachel zei dat ze het heel lekker vond, maar vervolgens ging er wel een hele hoop met zout over, dus ik denk dat ze het een beetje smakeloos vond. Maar komende maandag gaan we het gewoon weer maken!! Best een leuke ervaring om op een afrikaans vuurtje en 1 pan spagetti te maken!
Ook hebben we al verschillende wandelingen afgeled in de community. Erg mooi. Onderweg kom je soms de gekste dingen tegen. Afgelopen maandag kwamen we een groep met ong 50 mensen tegen, zingend en dansend. Ze waren het begin van de oogst aan het vieren volgens mij. Wij als 3 azungu’s vielen natuurlijk wel op aan de kant van de weg. Dus wij werden ook uitgenodig voor een dansje. Samen met 50 afrikanen hebben we midden op de ‘‘weg’’ met onze billen staan schudden! Was echt hilarisch!
Nu zit ik weer in Packachere. We slapen hier weer 2 nachtjes. Morgen gaan we waarschijnlijk naar Zomba plateau. Een berg hier in de buurt waar je naar het schijnt heerlijke chocolade cake kunt eten en mooie uitzichten hebt. We gaan hem niet beklimmen maar nemen lekker lui een taxi naar boven. Bovenaan zien we wel of we nog een wandelingetje maken!
Ik heb mijn foto’s weer op deze site gezet:
<a rel=“external” href=“https://picasaweb.google.com/115918907822562867794/Malawi2011”>https://picasaweb.google.com/115918907822562867794/Malawi2011</a>
Veel liefs, Leonie