Weer een berichtje!

(origineel bericht op be-more.nl)

Weer een berichtje!

Hoi lieve mensen,
weer een berichtje uit het verre (hete!) Afrika.

Ik weet niet echt waar ik moet beginnen, dus begin ik maar bij afgelopen weekend, de 2e weekendtrip; Zomba Plateau.
We zijn vrijdag naar Pakachere gegaan voor onze 2e weekendtrip, die middag hebben we Chichewa-les gehad en onze eigen maaltijd voorbereid, jaja ik heb (geprobeerd) een kip te slachten, ik stond met een mes op de kip z’n keel maar kreeg ze keel niet doorgesneden. Wel beetje jammer weer… Die avond hebben we dus onze eigen maaltijd gegeten, Nsima, jamjam heerlijk mijn lievelingsmaal hier. (NOT)
Gelukkig kon ik een pizza bestellen en dat was heerlijk. (sorry)
Na het eten heerlijk genoten van een kopje cappucino en chocoladecake. Die avond hebben we een Bawo- toernooi gehouden. (malawiaans spel) (super leuk btw, heb een mini versie gekocht voor thuis, dus voor degene die het wilt leren, WELKOM!) Die avond zijn we nog even gezellig met zn allen bleven hangen en gezellig gepraat.

De volgende morgen om 9 uur vertrokken we naar het Zomba Plateau waar we zouden gaan overnachten in de Trout Farm. Daar aangekomen onze spullen gedropt om meteen een wandeling (van wel 4 uur lang, jaja) te maken. Super mooi om te zien, bij watervallen geweest en mooie uitzichtplekken gezien. We hebben als afsluiter van de wandeling bij een superdeluxe hotel een lekker koud drankje genomen.

Toen we terugliepen kwamen we langs kraampjes, en heb ik een aantal leuke souverniers gekocht. (heeeeeeeeele leuke voor thuis ghehe)
Toen we weer waren aangekomen bij de Troutfarm gingen we onze eigen avondeten maken, en hebben we gezellig met z’n allen gegeten, die avond hebben we nog met zn allen rond een kampvuur gezeten.

Toen we 'savonds in bed lagen (Karin en ik) was het toch wel een beetje creapy, omdat je eigen in ‘the middle of nowhere’ slaapt op een berg, wie weet wat voor dieren er lopen.
Die nacht om precies te zijn 2:15 sprong het licht aan, het eerste wat ik dacht was: nooooh het is toch niet al 6:00, wil nog niet opstaan. Maar dat was neit het geval, het was Karin die als een bang muisje in haar bed lag, en ik geef haar gelijk! Wat een geluiden, leek alsof 10 horde paarden over ons dak liep. De volgende morgen hoorden we dat de guard apen over ons dak hoorde lopen. Best wel cool ACHTERAF!

De volgende dag gingen we weer bergafwaarts, wat zo ongeveer 3,5 uur duurde, mooie tocht. Op het eind een lekkere cappucino gegeten bij African Herritage, een super gezellig restaurantje. Toen liepen we verder naar Pakachere, en daar heb ik ontzettend genoten van een lekkere warme douche! Daarna weer genoten van een pannenkoek, en zijn we niet al te laat weer teruggegaan naar ons huisje. Onderweg hadden we lekkere verse broodjes gehaald voor het avondeten.

De volgende morgen moesten we weer aan de bak,
ik heb in de morgen Teaching Charles gedaan. (zie eerste blog wie dat is)
en ik de middag heb ik lekker gesport met kinderen bij YODEP zelf.
Die avond hebben we lekkere rijst met een sausje gegeten.

De volgende dag waren Elke en Karin (mijn 2 huisgenootjes) ziek, ze bleven thuis. Martina(ook huisgenootje) en ik liepen samen naar het project, tot we opeens fluitjes en weet ik veel wat voor geluiden allemaal hoorde. Er kwamen mannen met maskers op en gesminkte hoofden langsrennen, 1 bleef voor ons staan, en had een joekel van een mes in z’n hand en hij vroeg ons om geld, (nou even tussendoor ik ben never zo bang geweest!) uiteindelijk na 10x zeggen dat we geen geld hadden (wat we natuurlijk wel hadden) rende hij weer weg. (pfff)

Toen we aankwamen bij het project bleken het mensen te zijn die langskomen bij de traditionele dans, en het had volgensmij als ik het goed begrepen had. Ook iets met een besnijdenis te maken.

Die morgen ging ik visit + young plus gedaan, dat is langs jonge kinderen gaan die besmet zijn met HIV, met ze praten en ze vragen wat we voor ze kunnen doen. Heel intressant.

Die middag bleven we met z’n allen bij YODEP, omdat om 4 uur voor ons bij YODEP een traditionele dans werd gegeven. (onee weer zulke enge freaks met maskers).
We hebben onze middag wel nuttig besteed, we hebben een hinkelbaan met verf gemaakt, en het spel twister geschilderd. (wat allemaal nog niet helemaal af is)

En ja hoor om iets over 4 hoorde we trommels en fluiten, de mensen voor de traditionele dans kwamen eraan. Het was wonder boven wonder echt heel leuk, in een cirkeltje gedanst, en hing een leuke sfeer. Op een gegeven moment kwamen wel mannen met maskers aan, deed toen wel even een stapje terug(hihi).

Die avond gingen we pasta eten, en ben vroeg mijn bed in gegaan, was een beetje moe.

De volgende morgen (vandaag dus) moesten we om 8 uur verzamelen bij Pakachere, voor de vrijwilligersdag. we gingen 'sochtends met de ene groep langs alle 5 de projecten. Mawa, Bwalo, Liyo, Yodep en als laatste Chayof. Heel leuk om alle projecten te zien en waar ze mee bezig zijn.

Die middag kon je naar het ziekenhuis gaan om bloed te geven, of je kon je eigen weg gaan. Ik ging met Martine, Elke en Karin mijn eigen weg, en zit dus nu hier, in het internet cafe.

<strong>Dit is tevens ook de laatste keer dat ik een blog schrijf!</strong>

Aankomend weekend gaan we met de hele groep naar Cape Maclear, super veel zin in! En dan nog maar 4 dagen op het project en dan vliegen we de 24e alweer naar huis!

Liefs van mij,
en ik zie jullie weer in Nederland!

(origineel bericht op be-more.nl)