Ik wil niet naar huis!

(origineel bericht op be-more.nl)

Ik wil niet naar huis!

Laatste week… Ik moet mijn tranen bedwingen als ik denk aan naar huis gaan. Ik heb echter een geweldige week achter de rug, ik beleef hier de tijd van mijn leven!

Weekend nummer 2 was een trip naar Zomba Plateau. Vooraleer we de berg opgingen, kregen we een les Chichewa en moesten we assisteren bij het maken van Nsima, de plaatselijke lekkernij. Dit is een soort van maispap waarbij meestal kip en groenten worden gegeten. Alweer een levende kip voor mijn neus… deze keer mochten we hem zelf slachten en plukken. Het slachten heb ik niet aangedurft, maar het plukken wel! Dit stonk echt enorm hard en ik was er snel weer klaar mee, maar het was al bij al een heerlijke maaltijd.

Op het plateau sliepen we in een supermooie blokhut, maar het was er erg koud. We zijn een wandeling gaan maken naar de William’s Falls en zo door naar een prachtige view over Malawi… De avond hebben we besteed met zelf koken en zingen bij het kampvuur.

Week 3 was zoals ik al zei heeeeerlijk leuk. Het was een projectweek zoals alle anderen, met veel spelen met kinderen en honderden kilometers wandelen. Anne, Linde, Manon en ik hebbben zo nu en dan lappa disco’s gehouden in ons huisje ‘savonds als prettig gestoorde meiden. We zijn ook begonnen met het verven van een hinkelspel en twister op ons project.

Het meest vette was de traditionele dansavond! We hadden deze ingehuurd op woensdag. Dit begon met getrommel op djembee’s en een raar dansje dat we tegen het einde van de avond wel onder de knie hebben gekregen. Op een gegeven moment begonnen alle kinderen te gillen en te rennen, dit omdat er 2 gemaskerde mannen uit de bosjes verschenen. Eentje had een masker op van een leeuw, de andere een zwart Afrikaans. Ze waren helemaal bedekt met modder en vuile lappen, het zag er allemaal heel cool maar ook een beetje eng uit. De leeuw kon niet normaal goed schudden met zijn heupen (doen ze allemaal eigenlijk hier). Maar voor al deze kunsten moest er natuurlijk ook betaald worden. Hier in Malawi is het blijkbaar traditie dat iemand met de gemaskerde mannen moet gaan dansen om ze dan vervolgens te betalen, soort van lapdance ofzo. Jullie raden het misschien al… Ik heb mijn moed verzameld samen met Anne om dit te doen. Het was echt supergrappig en na een paar seconden hing mijn arm al helemaal vol met modder.

Voor de rest hebben we nog vrijwilligersdag gehad, hierbij gingen we langs alle projecten. Heel leuk om te zien waar iedereen zit en in hoeverre dit verschilt van ons.

Afgelopen weekend was het meest chille weekend ooit: LAKE MALAWI! Hele dagen zonnen en cruisen met een boot, kopje ondergaan door van de banaan af te vallen en vooral heeeeele leuke feestjes. Zaterdagavond was het groot feest in de Gecko, de partyspot van Cape McLear. Ik heb al mijn schaamte laten varen en heb als een echte Africana meegedanst met alle locals. Ik kreeg zelfs een paar complimentjes naar me toegeworpen dat ze het leuk vonden om me te zien dansen. Ook heb ik een poging gewaagd tot djembee spelen bij het kampvuur, ik weet niet of dit geslaagd was maar het was wel heel gezellig! Foto’s van op de boot kunnen jullie zien op de facebookpagina van de ‘entertainers’: Malawian Style. Na het feest hebben Anne en ik nog even nacht gezwommen in het meer en daarbij het weekend in stijl afgesloten.

Zo, dit was meteen ook mijn laatste blog vanuit het mooie Malawi. Het is hier zo leuk dat ik allemaal plannen in mijn hoofd aan het maken ben om te gaan wonen in Afrika, maar dit zullen wel weer gekke bevliegingen van mezelf zijn :wink:

Lots of love.

(origineel bericht op be-more.nl)