(origineel bericht op be-more.nl)
Bbye mzungu, how are you mzungu?
Elke dag hoor je dat wel een aantal keer, dat mzungu mzungu (=blanke). En in Nederland word je erop aangesproken als je zwarte roept, beetje tegenstrijdig.
Ik word met de dag rijker qua ervaringen. Afgelopen weekend hebben we de safari gehad en de Murchison falls gezien, echt super mooi! Tijdens de safari zijn we van allerlei grut tegen gekomen, antilopes, giraffen, olifanten, aapjes, een slang en everzwijnen (vast nog wel meer maar dit waren de belangrijkste). We zijn nog erg hard opzoek geweest naar leeuwen, maar het mocht helaas niet zo zijn dat we ze zouden zien. Dat was een beetje balen. Vooral toen we 's avonds terugkwamen bij de lodge (waar we overnachtten) en daar van twee meisjes (niet van be more), hoorden dat zij wel 5 leeuwen hadden gezien.
Het sponsorgeld heeft deze week ook z’n doel gevonden. We gaan voor 10 huisjes een goot maken met daaronder een regenton, zodat ze (in iedergeval tijdens het regenseizoen) niet lang met zware jerrycans hoeven te lopen. Daarnaast gaan we ook een schommel bouwen (materialen daarvoor moeten nog worden gekocht), 1000 bomen planten, en het restaurant afmaken. Met dat laatste hebben we gister al een begin gemaakt, de vloer is nu voorzien van stenen met cement ertussen, ziet er echt al veel beter uit! Nu nog alleen het meubilair in elkaar knutselen. Met dat alles gaan we komende week van start, “helaas” zullen de jaja’ s dan maar even hun eigen water moeten halen…
Afgelopen week heb ik ook m’ n eerste house visit gehad. Ben toen in mn eentje naar een familie (bestaande uit 13 kinderen en ouders) geweest en heb daar de dag doorgebracht. Alleen was dat een beetje nutteloos want het was voor ugandese begrippen een rijk gezin, en dat werk dat ik heb gedaan (mais pellen en bonen van de grond rapen) konden die kinderen net zo goed doen. Maar ach, je moet alles een keer meegemaakt hebben:)
We gaan vanavond met z’ n vieren en de lokale vrijwilligers naar de ambiance (discotheek in Masaka), dus even lekker feesten. Wel een welkome afwisseling op elke dag om 9 uur naar bed gaan moet ik zeggen…
Een lokale vrijwilliger van ons project heeft z’n eigen tripjes bedrijfje, en waarschijnlijk gaan we komend weekend naar de ssese eilanden (die liggen in lake victoria), wat volgens mij een lekker relax weekendje word.
Nu ga ik nog even snel m’n mail bekijken.
Bye mzungu’s!
xx