week 3

(origineel bericht op be-more.nl)

week 3

wat hebben we een super weekend gehad bij Murchinsons Falls. De rit er naar toe op vrijdag was erg lang, maar de gamedrive aan het ht einde van de middag was super. Olifanten, giraffes, buffels, veel hertensoorten, nijlpaarden etc. Wat is Oeganda mooi. Om 19.00 uur wachten we op een prachtige sunset bij de Nijl en hierna gaan we naar onze lodges. Ik slaap in een tent met de 'zieke’Max. Het diner is lekker maar erg laat, dus er haken steeds meer mensen af.
De zaterdag begint weer met een praschtige gamedrive. Naast de dieren van gisteren ook drie leeuwen gezien. De laatste zie ik en roep keihard stop the bus! Iedereen is de rest van de dag erg blij, want deze jonge leeuw is erg goed te zien. Na de gamedrive gAan we met een boot over de Nijl. langs krokodillen, prachtige vogels en veel nijlpaarden naar een waterval en hier gaan we hiken. Ook weer super. Onze Lodge is ook erg goed, dus weer een geslaagde dag. De volgende dag vertrekken we vroeg, maar na een half uur hebben we een lekke band en moeten we 4 uren bij een restaurant in de buurt van chimpansees wachten (Maria en ik hebben ze wel gehoord). We zijn laat terug in Masaka en blijven hier daarom maar in de backpackers overnachten.
De volgende ochtend vroeg pak ik een boda naar Masaka en hier stap ik in een taxi en beleef weer van alles (vertel ik later wel) Terug op het project hebben ze al de hele week gepland. Ik ga vandaag (maandag) met Aline op house visiting. Wij bezoeken drie mensen thuis: een oude man met een ‘gekke’vrouw’, een oude man met een dochter die aids heeft en een oude vrouw die voor drie klein kinderen zorgt. Wij vrageb van alles en nog wat en maken hier een rapport over.
Op dinsdag gaan we met zijn vieren naar een basisschool. 's Ochtends geef ik weer twee sportlessen aan groepen van zo’n 50 kinderen. Ze vinden het super, vooral de verschillende tikspelen en de estafettes met ballonnen. Hugo, Aline en Fleur doen met de spelen mee en vooral Hugo is na afloop bekaf. Het is een erg leuke directrice en ze wil graag dat ik later nog eens terug kom. 's Middags lezen we weer met groepjes kinderen. Het zijn waardeloze boekjes, dus ik begin al snel liedjes met hen te zingen. Thuis ga ik nog een lang eind wandelen.
Op woensdag ga ik samen met Hugo weer bouwen aan de mill. Het is snikheet. Om één uur ben ik al steen kapot van het stenen sjouwen. Het is wel erg leuk met de twee werkmannen en Hugo en ik hebben veel plezier met ze. Voor de lunch koop ik yoghurt voor hen en dit vinden ze super. Om drie uur haak ik helemaal leeg af. Drinken, drinken, drinken.
Donderdag bezoeken we een paar groepen die micro krediet krijgen. Het is erg leuk om bij de vergaderingen te zijn en de kleine bedrijfjes te bezoeken. De mensen zijn zo trots en dan zie je dat hulp meer dan welkom is. Ik zit met Caphas onze projectleider op de boda en we hebben leuke ideeën voor onze toekomst!!! Stenen bakken in Oeganda en deze verkopen. Hier worden we rijk van en dan kunnen we Nederland sponsoren nu hier crisis is.
Vrijdag gaan we vroeg op weg naar Lake Bubyonyi. Het is weer asuper gezellig en we hebben het prima relaxed in ons hotelletje. Ik slaap met de andere Fries Edwin in een tent. We zwemmen (kan hier wel), drinken een biertje, wachten twee-en- een-half uur op onze lunch, spelen hints, tafelvoetballen, drinken een whiskey etc.
Ook zaterdag is erg leuk. Ik sta vroeg op en ga ontbijten met o.a. Claudia. Om elf uur stappen we met zijn elven in een motirbootje en varen drie uur over het meer en bezoeken nog twee eilanden. Na de lunch ga ik nog met Merel en MAcguilver kanoën in een holle boomstam.
M.a.w. op het project is het erg leuk en prachtig om te zien hoe blij de mensen zijn met onze hulp en aanwezigheid.
In de weekenden is het erg gezellig en relaxed omdat we een erg leuke groep vrijwilligers hebben.
Er hangt nu een zwaar onweer boven onze tent en de internetverbinding is weer weg.
Nu om 23.30 uur lukt het om dit te plaatsen. Zo net heerlijk gegeten in Birds Nest. Hier heeft Idi Amin vroeger ook gebivakeerd.

(origineel bericht op be-more.nl)