(origineel bericht op be-more.nl)
Mazuka bwanji!
Mn eerste officiële bericht op mn Blog.
Ik heb jullie heel wat bij te praten, hoor!
Als eerste, de vlucht. Prima verlopen. Geen vertraging, niet in het verkeerde vliegtuig gestapt en geen onverwachtste noodlandingen ofzo. Joy de man waar we bij in huis wonen, stond ons op te wachten en heeft ons naar Mabuja Camp gebracht. Dit was een soort ‘tussen stop’ voordat we echt de comunitie in gingen. Heerlijk nog even een paar dagjes gerelaxt. Op maandag werden we naar ons project gebracht. Onderweg al een hoop van Malawi gezien, een heel mooi land! Na 4 tot 5 uur in een hobbelbusje gezeten te hebben (oh wat ben je blij met het ov in Nederland, vergeleken bij dit!) kwamen we aan bij ons project. We kregen een korte rondleiding op het project waar de activiteiten plaats vinden. Het is echt een heel groot project. Wel 4000 inwoners!
Na de rondleiding hadden we nog wat tijd voor onszelf. En dan komt toch echt het moment dat je naar de wc moet, in een donker hol met alleen een gat… maar alles went. Ook de spinnen en de kakkerlakken!
De volgende dag naar Zomba geweest, grote stad vlag bij (maar een uurtje lopen;)) daar hebben we lapa’s gekocht. Dit zijn de doeken die je om hebt als je aan het werk bent.
De eerste dag aan t werk;
We gingen naar 2 schooltjes ergens midden in de comunitie en dus ook ergens midden in de bergen. Goed voor de bil en been spieren! Op de schooltjes gingen we Engelse les geven aan kinderen van een jaar of 4. Onderweg worden we achterna geroepen met Azoegoe Bo. Dat betekent Hoi Blanke. Schattig hoe al die kindjes je begroeten en naar je roepen of zelf op je af rennen.
Op het project waar wij zitten zijn nog meer vrijwilligers vanuit Israël. 6 hele aardige mensen die ons de de 2e dag al uitnodigde voor een Home Party. Het was heel gezellig. We hadden Gin (blijkt als je er een mixje van maakt heel lekker te zijn) en chocoladefondue met aardbeien, banaan, appel. Lekker!
Oke terug naar het werk. Dit zijn een paar dingen die we afgelopen 2 weken gedaan hebben in de comunitie;
-
Er is een gehandicapte man, die krijgt les. In bijvoorbeeld Engels, rekenen, emoties herkennen. We vinden het erg leuk om te kijken wat deze man allemaal kan. Hij is slimmer dan je denkt. We willen het elke week een stukje meer uitbreiden. Zo mooi om te zien dat hij blij is dat we hem komen helpen.
-
special needs class. Dit is een klasje met kinderen extra zorg. Dit is denk ik een van mijn favoriete onderdelen. De kinderen krijgen hierdoor meer aandacht en er word gekeken hoe ze hier gestimuleerd wordt. Ze zijn bezig met het bouwen van een nieuw gebouw. Er was nog een kamer over en onze suggestie was om daar een extra special needs classroom te maken om zo de groep te verdelen en nog meer te kunnen richten op het kind zelf. Iedereen was hier wel voor in. We zijn nu druk bezig met het ontwerp van de klas. Leuk leuk leuk!
-
Ook is gaan vrijwilligers een paar keer in de week op huis bezoek bij mensen in de comunitie. Hier worden dan dingen in huis gedaan. Zoals schoonmaken en water halen. Dit is niet echt iets wat wij als Nederlanders kunnen doen omdat vaak die mensen geen Engels spreken. Dit moet dan weer vertaald worden. Dit voelt niet echt productief. En ook al zijn we in Afrika, we willen wel resultaten zien.
-
verder wordt er 1 keer per week een children corner gehouden. Dit is een half uurtje lopen vanaf het project. Er worden spelletjes gespeeld & eten gemaakt voor de kinderen. Gisteren heb ik dit voor het eerst gedaan. Was erg leuk!
Er liep een vrouw mee om water uit de put te halen, met een kindje in haar arm. Heel voorzichtig voeg ik haar, het kindje op mn rug te dragen, als ze dat allemaal hier doen in Afrika. En ja hoor, geen probleem! Hupakee op de rug. Voelt goed zo’n kindje van 6 maanden achterop je rug.
Er zijn verder nog veel meer dingen die ik jullie kan vertellen. Maar er moet ook nog wel wat te vertellen zijn als ik weer terug in Nederland ben! Ook al duurt dat nu nog wel even. Al lijkt het of dat ik hier echt al een maand ben, is ook niet gek. Alles wat ik hier zie, meemaak en ervaar…
Oh ik vergeet bijna te vertellen dat ik dit weekend op safari ben geweest.
Het was gaaf! maar oh ik ben nog nooit zoo bang geweest. In de nacht kwamen de olifanten, ze stonden echt nog geen meter van ons tentje vandaan… lig je dan. hoor je ook nog eens een leeuw brullen, ik had het niet meer! Maar wel echt weer een ervaring rijker, tussen de olifanten slapen!