(origineel bericht op be-more.nl)
Zulu Experience
Sawubona! (dat is Zulu voor goede middag!)
Alles goed hier! ik voel me hier nu al helemaal op mn plek. Ik ga nu elke ochtend en avond naar mijn huisje toe. Ik help de huismoeder met het verzorgen van de kinderen. Ze moeten in bad, eten, tandenpoetsen, dan is het tijd voor een boekje of een spelletje en dan gaan ze op bed.
Ik zal wat meer vertellen over de werkzaamheden hier. In de ochtend is er daycare en babyroom. Bij de babyroom komen de kinderen tot een jaar of 3, we gaan dan bij alle huisjes langs om de kinderen op te halen en dan gaan we met ze spelen. De kinderen die nog niet naar school gaan, gaan mee naar de daycare. Hier kunnen de kinderen spelen of boekje lezen, met z’n allen zingen of ze krijgen een opdrachtje zoals bijv. kleuren enz. Het is een beetje te vergelijken met een peuterspeelzaal. Op maandag en donderdag gaan wij met Willie, onze chauffeur naar de winkel om onze boodschappen te halen. Dan hebben we pauze tot 15.00 en dan is het weer tijd voor daycare. De daycare 's middags is meer om lekker te spelen, er is een groot voetbalveld hier bij het project waar we dan met z’n allen heen gaan om lekker te rennen, spelen, schreeuwen, vliegen! en dat is vooral ideaal bij mooi weer. Om half 4 is dan de homework room. Hier komen de kinderen die uit school komen om huiswerk te maken, daarna hebben ze tijd voor hun zelf.
Dan is er elke vrijdag nog de toy liberary, game room en theater. Bij de toy liberary kunnen de kinderen elke week speelgoed lenen zodat ze moeten leren verandwoordelijk te zijn voor hun spullen. Bij de theater room is een podium en er liggen allemaal verkleed kleren, ook kunnen daar de oudere meiden gezellig met z’n allen film kijken. De gameroom is voor de wat oudere jongens, hier kan de muziek lekker hard aan, er staat een pooltafel, voetbaltafel en een tafeltennis tafel. Gisteravond ben ik mee geweest en vond het erg leuk om ook met wat meer contact te maken met de tieners, omdat ik die eigenlijk niet in mijn huisje heb.
De huismoeders hier werken 20 dagen achter elkaar en hebben dan 5 dagen vrij. Het is dus fijn dat de kinderen dan naar de babyroom of daycare gaan zodat ze ook wat tijd voor zich zelf hebben.
Vandaag heb ik samen met Gerdien, Kim en Misha de Zulu experience gedaan. We werden door een meisje opgehaald en gingen een dagje bij haar familie in een township op bezoek. Ik vond het eerst wel spannend omdat townships hier niet de veiligste plekken zijn maar volgens mij heb ik me er veel te druk over gemaakt want iedereen was zo vriendelijk en ik voelde me helemaal niet onveilig. Er kwamen allemaal kinderen naar ons toe rennen, dus met drie/vier kinderen aan mn hand liepen we door naar het huisje. Daar kregen we thee en een soort gebakken koek dat smaakte naar oliebollen, erg lekker! Daarna gingen we de rest van de township bekijken en alle kinderen gingen mee. Ik was erg onder de indruk, de township zelf was zo groot en met allemaal kleine huisjes of hutjes, en dan moet je voorstellen dat ze er wel met ongeveer 6,7,8 mensen in wonen. Toen we terug kwamen in het huisje gingen de kinderen voor ons Zulu dansen, ook moesten wij zelf met de voetjes van de vloer, de kinderen lachten ons allemaal uit haha! daarna nog spelletjes gedaan en toen kregen we eten. We kregen worst met daarbij de bladeren van een pompoen (soort spinazie) en een beetje vreemd wit spul, waarvan ik nog steeds niet begrijp wat het nou eigenlijk was. De smaak was ook niet zo dus ik heb geprobeerd mn bord leeg te eten maar kwam niet verder dan de helft. Ik vond het echt een bijzondere ervaring, omdat ik nu ook de andere kant van Zuid Afrika heb gezien. De townships liggen best wel verborgen dus als je gewoon over straat rijd zie je ze niet. Het is zo oneerlijk verdeeld want aan de ene kant heb je de townships en aan de andere kant staan grote huizen met soms een nog groter hek er om heen.
zo, dit is echt een heel verhaal en hoop dat het voor jullie een beetje duidelijk is wat ik hier allemaal doe! We zijn hier in totaal met 7 vrijwilligers en hebben een soort rooster gemaakt, dus soms ben je tussen door ook een paar uurtjes vrij wat wel lekker is omdat je zelf ook af en toe even je rust moet nemen.
Leuk om jullie reacties te lezen, dat doet me goed ![]()
Sala hahle! (tot ziens!)