(origineel bericht op be-more.nl)
Weekend bij Palm Tree
Zaterdag 12 oktober
Helaas een wat mindere nacht voor mij, ziek geweest, maar ook dat hoort erbij! Vandaag stond de ‘Zulu experience’ op het programma.
Ik wilde graag mee en dit is gelukt! Om 10.00 werden we opgehaald. Eindelijk scheen vanmorgen bij opstaan de zon, en die is vrijwel de hele dag blijven schijnen.
Palm Tree ligt praktisch naast het township, was dus een klein stukje lopen. We werden door een echte zuluvrouw opgehaald, die daar woont, en eerst richting haar huisje gebracht. Daar kregen we thee met een lekkernij, die ik maar niet genomen heb om mijn maag nog wat rust te gunnen. Het zag er wel lekker uit. We waren natuurlijk weer een bezienswaardigheid opzich! Ze zaten aan onze haren, aan m’n zonnebril. Alle kindjes kwamen op ons af, ik zag bekende van de daycare, apart om nu hun ‘huis’ te zien. We werden vervolgens rondgeleid door de township.
Je ziet veel armoede, kleine huisjes. Wel heb ik het idee dat de mensen gelukkig zijn met wat ze hebben. De kinderen zijn blij.
Eerder heeft Yvon al eens gezegd, wat je niet kent, mis je ook niet. Vond ik hier wel van toepassing. De zuluvrouw is christelijk, ze vertelde hier ook veel over. Ze gaat elke zondag naar de kerk waar dan veel gedanst en gezongen wordt. Wij als blanke zijn daar ook meer dan welkom. Terwijl je ook kerken voor de blanken hebt waar de zwarten niet welkom zijn. Peter en Yvon hebben hier ook al een aantal keer over verteld, dat ze deze verschillen nog steeds merken. Zij waren in een zwembad geweest met de
kinderen en daar wordt gewoon gezegd wat moeten jullie met die vieze zwarte kinderen. Niet voor te stellen dat mensen echt nog zo denken.
Ze vertelde ook dat het in de zulu cultuur gebruikelijk is dat wanneer de dochter een geschikte man vind, hij 11 koeien aan de moeder moet betalen. Hij betaald voor haar maagdelijkheid. Daarnaast is het in de zulu cultuur heel normaal is dat de man meerdere vrouwen heeft.
We hadden aan de andere kant al eerder gehoord dat het gebeurd dat jonge meiden zwanger worden en het vervolgens dumpen in de
prullenbak of door de wc proberen te spoelen. Dingen die dagelijks gebeuren hier in Afrika…
We kwamen bij een soort koeienput waar ze doorheen moesten lopen om alle beesten van hun vacht te krijgen, water met gif zat in deze put. Ook vertelde ze dat de koeienpoep gebruikt wordt om vloeren te maken in de hutjes. Hoe ze dit precies deden begreep ik niet helemaal maar ze gaf wel aan dat de koeienpoep eigenlijk helemaal niet vies is! Ze eten tenslotte alleen maar gras…
De meeste kinderen lopen ook heerlijk overal op blote voeten. Tijdens de hele wandeling was er 1 meisje die contant mijn hand
pakte en naast me wilde lopen, zo lief. Ze leren engels op school dus je kan prima met ze praten.
We kwamen bij een rivier waar we doorheen moesten, met elkaars hulp ging dit prima en heerlijk even met de blote voeten in het water!
Eerst vertelde ze al dat hier ook de was in gedaan wordt. Ook wordt hier water uitgehaald voor bij het huis. Ze loopt dan met 20 liter water op haar hoofd 4x per dag heen en weer! Ik had al soms al moeite met deze steile helingen zo ook deze zulu vrouw, een stevige vrouw maar ze deed dan ook lekker rustig aan. In Afrika hebben we tenslotte geen haast!
Uiteindelijk kwamen we weer in het huisje waar de maaltijd voor ons bereid werd. Om ons in de tussentijd te vermaken kregen we allerlei dans optredens van de kinderen. Ze wilden ook graag dat we meededen, maar ik had er de energie niet voor… Een meisje vroeg of het wel goed met me ging, ik vertelde dat ik ziek was geweest, en ze vroeg of ik dan niet naar de dokter moest.
Uiteindelijk was de maaltijd klaar, ik heb alleen wat droge rijst gegeten, maar wat ik van de andere meiden hoorden was de maaltijd heerlijk.
Rond half 3 gingen we weer terug naar ons huisje. 4 anderen wilden even het strand ik ben op Palm Tree gebleven samen met Inger.
Allebei even heerlijk geslapen, voel me inmiddels weer wat beter! Plannen zijn om morgen naar het strand te gaan even van de zon genieten.
Zondag 13 oktober
Peter en Yvon hadden ons al eerder verteld dat het mogelijk is om mee naar de kerk te gaan. Zij gaan zelf met een aantal kinderen altijd op zondagochtend om 08.15 weg. Ik had niet gepland om mee te gaan, maar was vroeg wakker en iedereen ging dus ben ook maar meegegaan. Het was interessant om een keer mee te maken. Er werd veel gezongen en muziek gemaakt en sommige dansten er zelfs bij.
Bij deze kerk is iedereen welkom, blank of donker, mooi om te zien!
Om 12.00 zijn we richting het strand gegaan met de taxi. Het was super lekker weer!!! Ontzettend hoge golven, ik ben de zee niet ingegaan omdat ik het al zag gebeuren dat ik overspoeld werd Later hoorde Liesbeth dat er gister iemand verdronken was in de zee…
Hij was ook ontzettend sterk en wild. Omdat het hier vroeg donker word, rond 18.00, is de zon ook eerder weg, rond 15.30 werd het
dan ook bewolkt. Om 17.00 hadden we weer met de taxi afgesproken, die stond netjes op ons te wachten.
We hebben vanmorgen nog geloot voor wie mee kon naar het ziekenhuis om de aidsremmers te halen, we wilden namelijk alle 6 heel graag.
Helaas de loterij verloren… dus afwachten op de verhalen morgen! Op naar week 2 op Palm Tree.
(Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin, maar ben eerlijk gezegd ook al aan het aftellen, omdat ik 1 iemand in het speciaal wel heel erg mis…!!)
P.S. voor alle collega’s die meegewerkt hebben aan de kaartenbox, we vinden het echt superleuk! Houden ons echt aan elke dag 1 kaartje en lezen ze ook voor aan onze medevrijwilligers omdat er op sommige kaartjes hele mooie toepasselijke teksten staan!