(origineel bericht op be-more.nl)
Vanuit het zonnige Zuid Afrika!!
Hallo allemaal!
Allereerst weer bedankt voor al jullie leuke/lieve reacties!! Zo leuk om te lezen ![]()
En allemaal een gelukkig 2012. Hopelijk hebben jullie gezellige feestdagen gehad. Ik wel! Grappig om kerst en oud&nieuw een keer te vieren met 30 graden.
Het wordt tijd om jullie eens bij te praten over mijn laatste weekjes bij Palm Tree! Ik zag dat mijn laatste weblog van half december is… Inmiddels ben ik al met Tom (en een paar dagen met pa en ma) door een groot deel van Zuid Afrika gereisd en is het al twee weken geleden dat ik afscheid moest nemen van iedereen bij Palm Tree…
Maar goed…eerst terug naar de weekjes vóór het afscheid…
Deze stonden onder andere in het teken van voorbereidingen voor het bushcamp. Er moest nog veel gebeuren…timmeren, opruimen, schilderen, tapijt leggen, etc. Een bushcamp hoeft geen Hilton te zijn…dus ook ik kon overal mee helpen. Leuk leuk…zo leer je nog ’s wat hè.
Verder hebben we met de kinderen lekker vakantie gevierd. We zijn onder andere naar de film geweest met de oudere kinderen (ze hadden zelf geld gespaard door te helpen met allerlei klusjes). We hebben een gezellige (leuk georganiseerde) poolparty gehad bij Ann. Zij komt buiten de vakanties iedere vrijdagochtend met de homeschoolkinderen knutselen. Ik heb nog kappertje gespeeld…de meiden wilden namelijk (nep) lang haar. We hebben pannenkoeken gebakken, twee boys- en een girlsnight georganiseerd, etc etc. Kortom…allemaal leuke dingen gedaan ![]()
Verder heb ik A. nog af en toe lesgegeven. Fijn om haar te helpen, ook omdat ik het goed met haar kan vinden. Het ging boven verwachting. Ik merkte dat ze lezen en schrijven ook steeds leuker gaat vinden. Hopelijk blijft ze dat vasthouden.
We hebben nog een rondleiding gehad van Jovial door het township. Jovial is een vrouw die zelf in het township woont, moeder van een aantal dochters en weduwe sinds een jaar of zes. Haar man is langs de straat van Palm Tree naar het township doodgeschoten…mannen vroegen hem om geld en dat had hij niet. Best heavy…ook om te horen dat het zo dicht bij Palm Tree gebeurd is. De rondleiding was interessant. Vooral om te zien hoe de mensen daar leven. Ze zijn gelukkig, vrolijk en blij met (het kleine beetje) wat ze hebben. Er zit wel veel verschil in de ‘huisjes’ waar mensen in leven, de één moet het met veel minder doen dan de ander. Sommige mensen hebben het relatief gezien best goed.
Én we hebben een Durban by night tour gehad. Echt indrukwekkend, zo’n groot verschil tussen arm en rijk. Van alles gezien. Hutjes van golfplaten…onvoorstelbaar dat daar mensen in wonen, geen elektriciteit, geen water, klein, vies en stinken! Daarna naar de haven van Durban waar luxe jachten en privéjets liggen. Een groot contrast. Verder nog veel gevaarlijke buurten gezien, veel straatkinderen, maar ook hele luxe rijke buurten en het grote stadion dat voor het WK 2010 gebouwd is.
Dan wil ik jullie nog even laten weten waar we de rest van mijn donatiegeld aan besteed hebben. Zoals jullie weten hebben we van het donatiegeld een nieuwe motor gekocht voor de poort. Een ander groot deel van het geld is gebruikt voor een nieuwe diepvries. Erg belangrijk naar mijn mening! Het meeste voedsel bij Palm Tree is gedoneerd voedsel. Voedsel wat niet meer goed genoeg is om te verkopen. Rond de feestdagen krijgt Palm Tree veel voedsel gedoneerd, terwijl dit rond februari vaak een stuk minder is. Zo zijn er door het jaar heen wel meer pieken en dalen. Tijdens de pieken is het fijn om wat voedsel te kunnen invriezen voor de momenten in het jaar dat er niet voldoende binnenkomt. Een extra vriezer is daarvoor noodzakelijk! Ros en Yvon zagen een grote vriezer die ze voor inkoopprijs konden krijgen…totaal 420 euro. De vriezer staat er inmiddels en er zijn al veel extra spullen ingevroren…mooi toch!?
Het laatste deel van het donatiegeld wordt gebruik om schoolspullen aan te schaffen voor de jongste van het stel! Hij is aankomend schooljaar voor het eerst allerlei nieuwe schoolspullen nodig (schooluniform, schooltas, schriften, etc.). Als er nog geld overblijft wordt dit gebruik voor de schoolspullen van de andere kinderen (zij hebben ieder jaar ook weer nieuwe schriften en dergelijke nodig).
Het laatste weekend voor mijn vertrek was het kerst! Wij hadden alle kinderen uitgenodigd voor een kerstdisco op kerstavond en op 1e kerstdag voor kerstkoekjes bakken en een kerstdiner. Erg geslaagd weekend! Trouwens grappig om te zien dat de kids allerlei Nederlandse kinderliedjes kennen en daar allemaal enthousiast op dansen (hoofd schouder knieën teen, van voor naar achter van links naar rechts, pizzahut, etc.)!
1e kerstdag had ik een heel speciaal kerstcadeau…Tom kwam namelijk!!! Dus aan het einde van de dag heb ik hem bij het vliegveld opgehaald en zijn we naar een backpackershostel gegaan (waar we de laatste dagen hebben geslapen). Super leuk om hem weer te zien!! Dinsdag heeft Tom een dag helpen klussen bij Palm Tree. ‘s Avonds kwamen pa en ma!! Ook super leuk om hun weer te zien!!! We hebben die avond gezellig met z’n vieren gegeten en de volgende dag zijn zij ook even bij Palm Tree geweest. Wel erg leuk dat ik Tom, pa & ma alles heb kunnen laten zien.
De laatste week bij Palm Tree was wel erg dubbel. Enerzijds heel blij om Tom en pa & ma weer te zien, maar anderzijds niet blij om weg te gaan bij Palm Tree.
Dinsdag, woensdag en donderdag hadden we ook het bushcamp. Kinderen van ‘The Farm’ kwamen naar Palm Tree om daar eens wat meer verwend te worden. Leuk om zoiets mee te maken! We hebben van alles met de kinderen gedaan. Pannenkoeken bakken, ’s ochtends een ontbijtje met gebakken ei, naar het strand (een aantal kinderen was daar nog nooit geweest), waterspelletjes, etc. Woensdagavond hadden we een barbecue en aansluitend ‘Palm Tree got talent’. De barbecue was tevens mijn afscheidsbraai…erg raar, maar wel een super geslaagde avond…
Donderdag was het zover om afscheid te nemen. Ik zag er behoorlijk tegenop. Er vielen wel wat traantjes…dat maakte het voor mij op dat moment extra moeilijk. Maar anderzijds geeft het ook een gevoel dat ik wel een (klein) steentje heb bijgedragen bij Palm Tree…
Liefs Manon
PS
Foto’s volgen als ik thuis ben…aangezien mijn fotocamera is gesneuveld heb ik veel foto’s op dit moment niet bij de hand ![]()