(origineel bericht op be-more.nl)
Bye Bye Palm tree
Hello allemaal,
Wat gaat het toch allemaal snel! Over twee dagen ben ik alweer terug in Nederland! Heel dubbel, het is leuk om iedereen weer te zien, maar tegelijkertijd wil ik nog niet weg…
Het laatste weekend in Afrika waren we met zijn 3en. De andere drie vrijwilligers waren op safari. Ik was met de twee andere meiden waarmee ik tegelijkertijd aankwam. Dit was dus wel leuk dat we nog even een paar dagen met zijn 3en hadden.
Vrijdag zijn we naar het strand geweest en daarna naar een gezellige strandtent. We hebben veel lol met elkaar gehad en lekker even gek gedaan. Zaterdag kon ik nog goed merken dat ik weer een gezellige avond had gehad, laat ik maar zeggen… Zaterdag daarom ook lekker rustig aan gedaan en verder niets bijzonders gedaan. Zondag zijn we met de kinderen wezen karten. Wat was dat geweldig!! Ik ging met de oudere jongens omdat ik zoals mensen mij noemen ‘vrij lomp’ ben, dus paste ik goed tussen de wat wildere groep. Echt super leuk om die jongens, maar vooral ook de meiden zo fanatiek bezig te zien. Erg van genoten!!
Één van de kinderen was zondag ook jarig. Omdat hij het niet echt goed aankan om, zoals de andere kinderen, naar het winkelcentrum te gaan om een cadeautje te kopen, bleef hij thuis. Wij vonden dat erg sneu voor hem, dus hebben we hem uitgenodigd om bij ons in het vrijwilligershuisje (waar de kinderen normaal niet zomaar mogen komen) te eten. Dit was ook erg spannend voor hem, maar het was zeker geslaagd. Hij vond het zo leuk; hij kneep me helemaal fijn! Haha. Was dus ook een erg geslaagde avond!!
Deze week doe ik homeschooling met de twee heren. Eén van deze twee jongens was afgelopen zaterdag ook jarig! We zijn na de eerste twee uurtjes les met hem naar het winkelcentrum geweest. Hij mag daar van zijn verjaardaggeld een cadeau uitzoeken. Hiervan heeft hij een computerspel gekocht. Was erg leuk om te zien hoe hij daar zo stralend rond liep. Daarna zijn we wezen lunchen bij de Mc Donalds; ook niet geheel verkeerd. Was super lekker haha. Wat leer je zulke dingen dan weer waarderen, heel apart.
Dinsdagochtend ben ik samen met Ross en N. naar het ziekenhuis geweest om bloed te prikken bij N… Dit was nodig naar aanleiding van het laatste doktersbezoek. Hij heeft toen medicijnen gekregen voor zijn epileptische aanvallen. Om de juiste dosis te geven, moest er bloed geprikt worden; en hij heeft niet eens gehuild, de flinke vent! Dit doktersbezoekje heeft plaats kunnen vinden dankzij het donatiegeld. J
Dinsdagavond zijn we naar een kerstvoorstelling van één van de kinderen geweest. Super leuk om te zien. Ze hadden het gecombineerd met de Lion King. Super om die kinderen zo te horen zingen en wat zijn ze toch creatief hier in Afrika! Het was wel apart voor mijn gevoel dat het voor Kerst was, want ik heb totaal geen besef van Kerst of wat dan ook. Het is hier lente en qua temperatuur ook, dus aan Kerst denk ik dan ook totaal niet! Vervolgens in de bus terug met zijn allen weer lekker gezongen en wat ga ik die momenten missen! Muziek keihard aan en meezingen met zijn allen!!
Woensdag hebben we weer een gezellig dagje met elkaar gehad. De kinderen van één school zijn vrij, dus die hebben tijdens arts en craft ook lekker bij ons gezeten. Ik zat met één van de kinderen op de bank en hij vroeg aan me wat ik zaterdag ging doen en zondag, maar dan moest ik toch echt wel maandag weer bij hem hier zijn. Zo lief!!
En toen kwam de laatste keer naar het winkelcentrum. Dit hebben we lekker gevierd met SUSHI!! Mmmmmm! En we zijn nog een keer met zijn 6en wezen karten. Heb wederom erg gelachen.
Vandaag de laatste volledige dag. Vanmiddag nog een keer naar het ziekenhuis met Ross en N. voor de uitslagen en het verdere verloop. Ik vond het erg leuk dat ik hierbij aan heb bijgedragen. Sowieso om mee gemaakt te hebben van de eerste uurtjes dat hij hier was tot en met nu. Met een hele hoop liefde en aandacht, heeft hij al een hele grote sprong gemaakt. Als je jezelf dan bedenkt dat hij helemaal verkrampt was toen hij binnenkwam… En nu staan zijn handen zelfs bijna helemaal open en zijn armen gaan vrij hoog de lucht in en hij trapt zelf met zijn benen. Plus dat hij niet meer zoveel schrikt en zijn hoofd langer zelf overeind kan houden. Geweldig om te zien!
En vandaag was het dan zover, mijn laatste dag op Palm tree. Het was een heerlijke dag, lekker gekletst en gelachen met de kids. Ook nog met Ross en N. naar het ziekenhuis geweest er wordt het een en ander aangepast dus dat komt helemaal goed! Vanmiddag heb ik één van de huismoeders nog een klein cadeaute gegeven. Zij had mijn jurk aan van de vorige bye bye braai. (die van de aunties) Ze straalde zo en ze vond het zo geweldig dat ik haar de jurk heb gegeven en een nieuwe heb gekocht voor haar. Ze was er zo gelukkig mee en ze moest zowat huilen. Ze vond het zo lief! Ik zei tegen haar dat ze het verdiende omdat ze altijd zo hard werkte. Als ze rood kon worden was ze het haha!!
Vanavond hadden we de bye bye braai. Het was heel gek want voor mijn gevoel stond ik er vorige week nog om afscheid te nemen van de andere vrijwilligers. Het was erg gezellig en heel raar, omdat je gewoon weet dat je hier vanavond voor het laatst slaapt.
Als ik terug kijk op ge afgelopen twee maanden heb ik zoveel meegemaakt en gezien. Heel veel leuke dingen maar ook minder leuke dingen. Heb super veel mooie en lieve mensen mogen ontmoeten en die me veel hebben geleerd wat ik niet snel zal vergeten. Ik heb een prachtige en geweldige tijd mee mogen maken hier in Zuid-Afrika en zeker op Palm tree!!
Ik wil alle mensen die me hebben gemaild, ge-smst, ge-appt, gebeld, gevolgd via mijn blog maar vooral degene die hebben gedoneerd super bedanken! Echt TOP!!
Lieve Ross, Peter, Yvon, 16 kinders, kinderen vd daycare, Ek gaan julle baie baie baie miss!!!
Heel veel Liefs Leonie!