(origineel bericht op be-more.nl)
Zulu-experience
Ik ben net terug van de Zulu experience. Het was een hele ervaring! Deze morgen bracht de taxi mij naar Palm tree, daar hadden we afgesproken. Het eerste wat ik zag waren kleine aapjes, ze liepen er vrolijk rond. Ze leken erg schattig, maar de plaatselijke bewoners hebben er veel last van. Ik mocht samen met vrijwilligers van de projecten ‘I CARE’ en ‘Palm tree’ op bezoek bij een typisch zulu-gezin. Het was meer het armere gedeelte van Zuid-Afrika. Het contrast is heel erg groot! Vanaf het huisje zie je de hoge flatgebouwen van het rijke deel van Durban. Deze mensen waren allemaal heel erg vriendelijk en gastvrij. Het was een klein huisje waar een gezin met 7 mensen sliep. De hygiëne was ook een stuk minder dan bij ons op het project. We zaten met z’n allen in de zetel toen opeens één vrijwilliger lichtjes begon te tieren. Er zat namelijk een sprinkhaan onder het tafeltje en hij was echt groot! Normaal heb ik geen schrik van sprinkhanen maar deze wou ik toch ook liever niet te dicht! We kwamen toe en kregen meteen zelfgemaakte roze cake en thee. De cake was veel beter dan ik verwachtte J Tijdens dat wij in het huisje zaten, kwamen er steeds meer kinderen binnen. Het was echt tof, die kindjes waren erg sociaal.
Toen gingen we samen wandelen om de buurt even te ontdekken, en het was nog lastig, bergop en bergaf… Tijdens de wandeling kwamen we allerlei dieren tegen die vrij rondliepen (koeien, geiten, honden, aapjes, …). We moesten ook een riviertje oversteken op stenen, dit was best grappig. Bij de bevolking en zelf de kindjes ging dit zeer vlot terwijl het bij ons nogal moeilijk ging. We zagen ook een begrafenis van op afstand. Dit is helemaal anders dan bij ons. Het was net een bruiloft. De mensen waren aan het zingen en dansen. Erg vreemd maar het hoort gewoon bij hun cultuur. Onderweg speelden we ook nog een soort tikkertje met een balletje gemaakt van nylonkousen, de kindjes hier zijn veel creatiever dan mij. Het was een tof sfeertje!
Toen we terug waren aan het huisje zaten er allemaal kleine kuikentjes in het huisje. Echt schattig maar ik heb ze toch liever niet in mijn huis. Toen ging de zulu-mama koken voor ons. De kinderen zorgden voor entertainment, het was echt de moeite! Ze zongen voor ons en deden Afrikaanse dans. Echt héél leuk om te zien en de kindjes vinden het ook echt tof. Ze leerden ons ook enkele technieken en kringdansjes, allemaal heel erg vrolijk. Als afsluiter kregen we ook een maaltijd van de zulu-mama. Het was echt een lieve vrouw en ze had veel moeite gedaan voor het eten, maar ik vond dit toch niet zo lekker. Het was een soort pap van witte maïs met spinazie en een mengeling van tomaat, wortel en ajuin. Typisch Afrikaans maar niet echt mijn smaak. We hebben nadien nog wat nagebabbeld over de studies enzo… De mama vertelde dat ze dit allemaal heel erg goed vond maar dat zij geen hogere studies kunnen betalen, allemaal nogal confronterend. Maar ik ben heel erg tevreden over deze uitstap, een nieuwe cultuur ontdekt!
En allemaal heel erg bedankt voor de lieve reacties op mijn weblog! Het is fijn om af en toe iets van jullie te horen ![]()
Ik heb ook al veel mooie foto’s en filmpjes, maar deze zal ik dan in België tonen… Vele groetjes!