2e week

(origineel bericht op be-more.nl)

2e week

De tweede week is nu al bijna weer om, de tijd gaat hier zo snel. Deze week hebben we veel gedaan. Afgelopen weekend hebben we de Zulu Experience gedaan. We gingen op bezoek bij een moeder uit een township. We waren ontzettend welkom in haar huis en de kinderen waren ook erg enthousiast. We hebben zo’n 3 uur door de township gewandeld samen met de moeder en heel veel kinderen. Ook heeft ze typisch Zulu voor ons gekookt. Echt een hele bijzondere ervaring om te zien hoe veel mensen op deze manier leven. De dag erna gingen we naar een megawinkelcentra, dan merk je ook hoe groot de verschillen zijn.

De vakantie is nu begonnen, we hebben deze hele week al activiteiten met de kinderen gedaan en ondanks dat het rommelig is, is het heel gezellig! Ook geniet ik ontzettend van de kinderen in mijn huisje. Vind het zo leuk en bijzonder dat ik deel uit maak van hun opvoeding, ook al is het maar voor een maandje. Maandag rond een uur of 5 viel de stroom uit, dan merk ik pas weer hoe luxe ik het thuis heb. Ik moest heel snel de kinderen wassen, 3 tegelijk onder de douche en in het donker met een zaklampje eten geven. Rond half 7 kwam ik bij ons eigen huisje en moesten we bedenken wat wij gingen eten. Er was een gasfornuisje in een van de huisjes op het terrein. Daar gingen Cathinca en ik maar water koken voor de bamisoep. Dat samen met de ijs (want die begon ook te smelten) was ons avondeten. Bijna iedereen ging vroeg naar bed, alleen bleven sca, cathinca en ik nog op om te kletsen bij kaarslicht. Om 11 uur waren we aan het juichen toen de stroom weer aan ging. Het is hier echt heel gezellig.

Gisteravond hebben we Durban by Night gezien. Dat is een soort tour door Durban, gedaan door de zoon van Willie, een politieagent. We kwamen op allemaal plaatsen waar je anders echt niet kon komen. We hebben shacks gezien, dat zijn “huisjes” gemaakt uit al het materiaal dat men maar kon vinden, heel heftig. Ook zagen we de prostitutie en drugsbuurten. Hij vertelde heel veel over Durban en Zuid-Afrika en we hebben zo veel dingen gezien. Echt super om dat te kunnen doen, omdat je af en toe vergeet dat veel kinderen hier vroeger ook zo leefden.

Straks vertrekken Sca, Mirte en naar Hluhluwe Wildpark om de big five te spotten. Ben heel benieuwd en heb er heel veel zin in.

(origineel bericht op be-more.nl)