(origineel bericht op be-more.nl)
You only live once!!
Na een dikke week volgt hier de tweede update vanuit het prachtige Afrika. Een superdrukke, maar geweldige week weer! Ik heb geen idee meer wat ik allemaal moet vertellen, maar laat ik maar bij het begin beginnen!
Vorige week vrijdag hebben we nog een gewone werkdag gehad en heb ik voor het laatst home-schooling gegeven aan J. De andere kinderen waren rond 1 uur thuis en toen kon het weekend beginnen! Vrijdag nog lekker rustig aan gedaan en zaterdagochtend om 10 uur stond Jovial op de stoep. Jovial is een Zulu-vrouw die in een township woont en zij ging ons die dag laten zien hoe zij daar leven. We hebben door het township gewandeld samen met alle kinderen uit de buurt, die het geweldig vonden om ons te vergezellen! Terug bij het huisje hebben deze kinderen een traditionele Zulu-dans voor ons opgevoerd, later was het onze beurt om deze na te doen!
Als laatste heeft Jovial voor ons een Zulu-maaltijd bereid, genaamd Mili Mili. Witte mais, met pompoenbladeren en pompoen als groenten. De groenten waren erg lekker, maar de mais had bijna geen smaak. Natuurlijk toch een super ervaring om een keertje mee te maken!
De rest van het weekend is rustig verlopen en zondag hebben we lekker een dagje niets gedaan om maandag weer met volle moed de week te beginnen. Deze week heb ik home-schooling gegeven aan de jongens P. en T. en ook dat beviel heel goed. Ze doen beide zeer goed hun best en hebben mijn hulp maar af en toe nodig, wat voor mij een relaxte week betekende. Dinsdag zouden we eigenlijk met de home-school kinderen gaan zwemmen, maar dit ging helaas niet door en we hopen allemaal dat het deze week wel gaat lukken!
Woensdagavond stond het tripje Durban by Night op ons programma en Marlie en ik zijn samen met Maud en Sven, van een ander project, met de politieagent Martin meegereden door Durban. Dit was een zeer indrukwekkende ervaring! We hebben alle gevaarlijke, armoedige, mooie en veilige plekken gezien deze avond en Martin heeft hierbij allerlei verhalen verteld. Het is heel interessant om te zien dat in Durban de toeristische en veilige gebieden maar op een paar meter afstand liggen van de onveilige en armoedige gebieden. Een hele ervaring dus om Durban, de tweede op de ranglijst van meest criminele stad in Zuid-Afrika, van zo dichtbij te kunnen zien!
Donderdag weer een dagje home-schooling en door de enorme hitte (35?C) hebben we dit lekker buiten in de schaduw gedaan! Die avond zijn Marlie en ik maar op tijd naar bed gegaan want vrijdagochtend kwam Pieter, onze tourguide voor de Wildcoast, ons om 6:00 al halen! Deze trip had ik voor geen goud willen missen! Samen met Rianne, Zanah, Carmita, Sofie en Marlie heb ik echt een topweekend gehad! Helemaal gesloopt nu, maar dat was het waard!
Vrijdagochtend zijn we in 5 uur naar het Hostel Jungle Monkey gereden, waar we de eerste nacht zouden overnachten. Van daaruit zijn we gaan hiken en hebben we de mooiste plekjes van de Wildcoast bezocht. Eerst zijn we op second beach geweest, wat wordt geclassificeerd als het meeste gevaarlijke haaienstrand van de wereld! We hebben geen haaien gezien, maar we mochten er toch ook niet gaan zwemmen:P Na het hiken door de prachtige omgeving kwamen we bij een klif aan. Om bij de mooie berg midden in het water te komen, moesten we hier dus echt gaan abseilen! Zonder zekering en alleen een stalen kabel gingen wij dus via de rotsen naar beneden! Jeetje, wat was ik blij toen ik weer met beide benen op de grond stond!
De angst was later gelijk weg toen we zagen wat voor een geweldig uitzicht we hadden! De weg terug via de wand ging gelukkig iets beter en binnen no time stonden we weer bij de auto! Het laatste ritje van de dag ging naar een grote berg die uitzicht gaf op de rivieruitmonding in de oceaan! En ik moet zeggen, daar op de rotsen zitten geeft je wel een heerlijk gevoel! (living on the edge:P, letterlijk!) Die avond hebben we lekker bij het hostel gegeten, gedronken, gepoold, gedanst, gezongen en afgesloten met een frisse nachtelijke duik in het zwembad!![]()
Zaterdagochtend hebben we lekker om een redelijke tijd ontbeten (8uur) en zijn we vertrokken naar de Mudcaves. We kwamen hier bij een hele kleine samenleving waar we bij de grotten modder op ons gezicht kregen met zwarte stippen! De mensen daar geloven dat deze traditie bepaalde helende krachten heeft, zoals ook een dampgat in de grond waar zwaveldampen uit omhoog kwamen (wat een enorme stank gaf). De mensen daar gingen hierboven hangen of op liggen om van bepaalde klachten af te komen en het bleek voor hen te werken! Erg leuk om een keer mee te maken!
Later zijn we doorgereden naar het vakantieverblijf van Pieter, waar we de tweede nacht zouden slapen! Vanuit hier hebben we eerst lekker in de oceaan gezeten (te sterke stroming om te zwemmen) en later zijn we nog een stuk gaan hiken en hebben we met een boot een mangrove-moeras gezien! Die avond hadden we onze eerste echt Afrikaanse braai met steak, boerenworst, gepofte aardappels en maiskolven! Super lekker!! Heb echt heerlijk gegeten die avond! Nog even lekker een drankje gedronken en marshmallows gegeten en toen zijn we gaan slapen.
Vandaag was alweer de laatste dag van ons tripje en die bestond voornamelijk uit de lange rit naar huis! Vanochtend na het ontbijt kwam er een hele groep dolfijnen voorbij gezwommen, dus dat konden we ook weer van ons lijstje strepen!
Daarna hebben we nog een kleine wandeling gemaakt door de omgeving van het slaapverblijf en daar kwam toch wel even de cultuurshock die ik tot nu toe nog niet echt had gehad. Mensen wonen daar en hebben letterlijk gewoon helemaal niets! Echt geweldig om te zien dat deze mensen toch een heel gelukkig leven lijden en nooit klagen, in tegenstelling tot wij, als verwende Nederlanders!
Al met al dus weer een topweek en volop genoten van alles wat ik hier meemaak, want je weet wat ze zeggen! YOU ONLY LIVE ONCE!!! Op naar de volgende drukke week!
Dikke kus!! Sharon