(origineel bericht op be-more.nl)
Weer thuis
Hoi Allemaal,
Op The Farm is het er niet meer van gekomen om mn laatste weblog te schrijven, daarom nog maar even kort berichtje vanaf thuis. De laatste 1,5 week is erg snel gegaan. Na de vrijwilligersdag op woensdag werd ik op vrijdag alweer opgehaald voor de weekendtrip naar de Drakensbergen en Lesotho. Dit was echt een geweldige trip. Na een lange maar hele mooie tocht door de bergen komt je letterlijk in een ander land, maar het is ook gelijk een totaal andere wereld. Er is geen elecktriciteit of stromend water. De mensen die hier leven doen alles te paard, leven als echte bergstammen en hebben bijna geen contact met de buitenwereld. Heel bijzonder om een keer bij deze mensen te zijn. We hebben traditionele dansen gezien, paardgereden, bij een geneesvrouw geweest, traditioneel eten gegeten, bij een heerlijk kampvuur gezeten en genoten van de mooiste sterrenhemel ooit. En natuurlijk de cultuur en levenswijze van deze mensen meegekregen. Het was echt een heel mooi en leuk weekend.
In mn laatse week heb ik nog een tripje naar de locale clinic en een dagje school meegepikt. Heel leuk om dit allebei nog mee te maken voor ik terug naar NL zou gaan. Donderdag was dan de laatste echte dag. S’ochtends met de kleine kindjes hebben we lekker pannenkoeken gebakken en in de zandbak gespeeld. Dat vinden ze echt heerlijk. S’ avonds was de afscheidsavond. We kregen een zulu bonenmaaltijd van het huis en de oudere jongens hadden dans en zang voorbereid. Heel erg leuk allemaal. Dan komt toch echt het afscheidsmoment. Je geeft iedereen een dikke knuffel en weet dat je ze waarschijnlijk niet meer zal zien. Zeker een moeilijk moment. Vrijdagochten weer vroeg uit de veren om terug te vliegen naar Nederland. Na lange vluchten, veel vliegtuigeten, films en veel uren van willen, maar niet kunnen slapen geland in Amsterdam. Daar werd ik met spandoek en al opgewacht door familie en vrienden. Super leuk! Met zn alle de kou in richting de auto’s. Jeetje wat is het koud in Nederland! eenmaal thuis gekomen kwamen er nog wat mensen op de borrel en als extra surprise kwamen s’avonds mn vriendinnen met een zelfgebakken taart en veel liefde aanzetten :D. Super leuk en lief. Met zn alle nog wat foto’s bekeken van mijn tijd in Afrika. Ik zeg wat foto’s, want als je al mn foto’s zou willen zien ben je denk ik wel een paar dagen bezig. Aan mij de schone taak om ze allemaal uit te zoeken. Maar dat vind ik helemaal niet erg.
Ik heb een hele mooie tijd in Zuid-Afrika gehad. Natuurlijk waren er ook mindere en moeilijke momenten, maar dat heb je altijd. Het gaat erom dat je de mooie momenten onthoud. Ik heb veel gezien en veel geleerd, daar ben ik zeer dankbaar voor. Ik zal de mensen op The Farm nooit vergeten en nog vaak terugdenken aan de tijd die ik daar heb gehad. Leuk dat jullie mn weblogs hebben gelezen, ik hoop dat jullie door mijn verhalen af en toe een beetje de Afrikaanse sfeer/cultuur hebben kunnen proeven.
Liefs Lilian