"De tweede week alweer!"

(origineel bericht op be-more.nl)

“De tweede week alweer!”

Hoihoi,
Om te beginnen, wat een heerlijk weekend hebben we gehad! We gingen met de taxi (een veilige) naar Durban. We kwamen aan bij een backpackers hostel Happy Hippo.Vanaf daar kon je lopend naar Ushaka Beach. Je liep door een soort van winkelstraat naar het strand. Ook was daar het aquarium, maar dit bleek een heel park te zijn! De ene kant met haaien en grote vissen en de andere kant van het park met dolfijnen,zeehonden en pinguïns. Maar ook zat er een waterpark bij met mooie zwembaden en glijbanen.Op zondag werden we wakker maar hadden geen ontbijt… onderweg naar het strand zagen wij een restaurantje met Belgische wafels. Ons ontbijt werd een wafel met warme appels met kaneel en chocolade. Smullen!Na een dag strand gingen we terug naar het project, onderweg terug merk je wel dat er veel arme mensen leven. Als je bij het stoplicht stil staat dan lopen er mensen naar de auto om te bedelen voor geld… Dat is toch naar om te zien. Deze week geef ik J. les. Dit is een autistische jongen. Wat het lesgeven nog best lastig maakt. J word namelijk heel boos als hij iets niet wilt. Hij kan dan zelfs gaan slaan, dus je moet sterk in je schoenen staan en duidelijk streng praten en zeggen dat dit niet mag. Zodra dat duidelijk is word hij ook minder snel boos. J. krijgt les uit verschillende boekjes. Die bestaan uit: addition&substraction, number fun, Same & different en words of the alphabet. Ook geef ik deze week A. les, dit is een meisje wat door haar verleden heel onzeker is. Zij is 13 jaar maar heeft het denk vermogen van een 6 jarige. Dus krijgt uit dezelfde boeken les als de wat jongeren kinderen zoals J. De kinderen spreken hier Zulu. Maar de regel is dat als wij of Peter en Yvon in de buurt zijn ze Engels moeten spreken. Doordat A. moeilijk contact maakt praat ze ook niet gauw in het Engels terug. Ze denkt dat ze het niet kan, je moet haar dus echt vertellen dat ze dat wel kan en dan probeert ze het af en toe. Na een dagje lesgeven kwam ze al wat losser, ze vraagt zelfs dingen in het Engels en ze heeft samen met een ander kind een Zulu naam voor mij bedacht. Mijn Zulu naam is; Amahle. Dit spreek je heel anders uit dan het er staat dus dat zal ik nog wel vertellen als ik terug ben! De naam betekend; beautifull. "De daycare"De kinderen uit de townships waarvan de moeders werk zoeken of een bijbaantje hebben gevonden komen elke dag naar de daycare. Ze kunnen hier veilig spelen,knutselen,engels leren en krijgen tussen de middag warm eten. Tussendoor krijgen ze ook sap en wat lekkers. Ze hebben ook allemaal een foto van zichzelf bij de kapstok hangen en kunnen ze zien welke andere kinderen er zijn. We hadden dinsdag een feestje voor de verjaardag van Yvon. De kinderen kregen allemaal een mooi versierd cakeje en wat sap. Het is zo leuk om te zien dat ze daar al zo erg van kunnen genieten. Dan wat over de baby’s, er zijn 3 adoptie baby’s. O. is echt mijn baby, met zijn grote bruine ogen en een lief lachje was ik meteen verkocht. Ook als ik binnenkom op de daycare komt ie in ze loopwagentje met een brede lach naar me toe. Echt te schattig! Helaas kan ik daar geen foto van op internet zetten omdat het een adoptie baby is. Dus voor de veiligheid mogen hij en de 2 andere baby’s niet op internet. Verder is het heel anders dan je op een dagverblijf gewent bent, alles wat je nodig hebt is er maar natuurlijk is alles een stuk minder luxe dan in Nederland. Maar het ziet er heel gezellig uit met allerlei mooie muur tekeningen en foto’s van de kinderen. Volgende week gaan wij ook wat leuks schilderen op één van de muren. Wat ook opvalt is dat de kinderen zodra ze lopen eigenlijk ook al zindelijk zijn. Dat is best al vroeg dus. Ohja! Ik heb mijn eerste knuffeldier af! Een giraffe zoals je op de foto ziet. Dus tijd voor een nieuwe met andere kleuren enz, of een olifant! Die knuffels kun je trouwens bestellen, andere projecten komen ook langs om zo leuke knuffel te kopen! Nou tijd voor huiswerkbegeleiding!Ik help een jongen A met Afrikaans en met rekenen en geschiedenis. Vooral het Afrikaans is leuk om bij te helpen omdat je de zinnen gewoon kan lezen en uit kan leggen. Dit weekend gaan we naar Drakensbergen, het hoogste punt van Zuid-Afrika. Ook overnachten we daar 1 nacht bij de lokale bevolking. De dag erna gaan we de bergen verder in te paard. Weer een leuk weekend voor de boeg dus! Liefs vanuit Zuid-Afrika!
ps. Als de foto’s nog niet zichtbaar zijn komt dit door de slechte verbinding en zal ik ze zo snel mogelijk nog een keer proberen te plaatsen!

(origineel bericht op be-more.nl)