Hallo Banjo,
Saigon is mijn favoriete stad van Viet Nam.
Bruist van het leven en een leuke mix van modern en oud.
Maar dingen te doen in saigon zelf.
Reunifacation palace, Notre dame, postoffice, oorlogsmuseum, community house, opera house.
Bovenstaande is eigenlijk de 1/2 dagtour, maar ook prima zelf te doen, kost je een uur of 5.
afhankelijk hoelang je ergens verblijft natuurlijk.
ook kom je voldoende terrasjes tegen om wat uit te rusten en wat te eten of drinken; komen dan bovenop.
Ik heb toevallig 2 weken geleden voor iemand deze wandelroute gemaild.
Zal hem straks hem hieronder kopieren, is wel mijn route en niet van een kantoor oid.
Dan
China town, 2e oudste pagode saigon; deze zitten bij een 1 daagse stadtour erbij.
Winkelen in Dong Koistreet en omgeving.
Rondvaart over de saigon river van 1 uur
Aqua park
bitexco tower
HCM museum
de parken
museum voor de kunsten
lakwerk fabriek ( daar niets kopen is te duur, maar kijken hoe het gemaakt wordt )
Ben je toevallig in het weekend in Saigon
om 8 uur 's-morgens concert op de trappen van Opera house, meestal van een fanfare
de paarden races
En natuurlijk genieten op de terrasjes en van het lekkere aanbod van eten en de aangename temperatuur.
Houd wel even in de gaten dat de prijzen van het eten en drinken in district 1 wel wat hoger liggen dan in de rest van Viet Nam.
De wandelroute.
Deze is uitgedacht voor mensen die vlakbij de Ben Thah market verbleven.
Vanaf je hotel naar de Ben Than Market en deze voorbij lopen ( je hebt hem dan aan je linker zijde en de rotonde aan de rechterzijde ), straat oversteken ( heb je de markt in de rug, schuin linksachter ).
Vervolgens gewoon de weg volgen, kom je onderweg diverse souvenirwinkeltjes tegen. Straat heet Le Loi street.
Na 200 meter zie je winkels met de duurdere merken zoals Rolex ed. ( hierboven is Hotel Rex gevestigd, mooi maar duur dakterras waar wat kan drinken eventueel ) ) en op de hoek kijk je naar links en zie je het Community house ( kan je niet in ) en het standbeeld van HCM.
Altijd mooi voor een foto.
Je loopt de straat verder af; je ziet het Opera house eigenlijk al veel eerder staan., maar dus naar Opera House en links zie je Hotel Continental ( hier verblijf ik altijd ).
Loop nu naar het hotel, dus de straat oversteken, en ga naar links ( dus Continental aan je rechterzijde ) en je loopt nu in Dong Koi street.
Je kan daar in het hotel, is een kleine binnenruimte met airco, misschien wat drinken als je er behoefte aan hebt en wat af te koelen.
Loop nu, dus hotel aan je rechterzijde en aan die kant en met opera House in de rug , verder.
Bij de eerste kruising zie je een winkelcentrum. Kan je bezoeken.
Bij de 2e kruising oversteken en zie je na het oversteken een wit gebouw, 1 verdieping hoog.
Dit was vroegen in de oorlog een gevangenis, er is een plaquette geplaats ( wel even goed kijken want is meestal overwoekerd met struiken. ( kan je niet bezichtigen want is nu een kantoorcomplex ).
Waarschijnlijk heb je nu de Notre Dame al gezien.
Maar ga eerst bij die kruising ( dus bij de kerk ) naar rechts en je ziet het postkantoor, deze kan je wel in.
Loop nu terug naar de kerk en deze kan je ook bezichtigen; is niet de gehele dag op, maar komt wat later in mijn verhaal.
Wanneer je nu bij de ingang van de kerk staat, draai je je zo dat het postkantoor in de rug hebt en de ingang aan je rechterzijde.
Steek nu de straat over en dan naar rechts, na 25 meter de hoek om en naar links ( is bij een ziekenhuisje ).
Na 20 meter heb je een terras, kan je goed lunchen en hebben ook westerse kaart.
Wanneer je nu doorloopt, 2 straten nog oversteken ben je bij Reunifacation Palace.
Je moet nu nog wel 1 straat oversteken en deze kan heel heel druk zijn.
Kijk even uit naar mensen in een groen uniform en laat met tekens weten dat je wilt oversteken; zij zetten meteen het verkeer stil en je kan oversteken.
Bij het paleis wel even een gids inhuren, kost je niet veel, en je ziet dan alle kamers en je krijgt ook meteen uitleg, anders verdwaal je misschien en mis je bijv ook de kelder.
Na de bezichtiging naar links ( paleishek aan de linkerkant ) en bij de kruising de straat oversteken en dan naar ilinks.
Nu moet ik gokken of het de 1e straat of 2e straat is naar rechts.
Maar is geen probleem, want als je de eerste pakt en op de volgende kruising ( na 50 meter ) geen museum ziet ga je dus naar links en dan na 30 meter zit het oorlogsmuseum.
Is het de 2e dan loop je er meteen op.
Na bezichtiging het omkeerde en terug naar het paleis en deze aan de rechterkant houden en voorbij lopen.
De straat oversteken en na ongeveer 150 meter kom je bij Barbecue garden op de de hoek kan niet missen, de aanrader en even daar wat drinken en misschien wat eten.
Dit is mijn favoriete restaurant.
Wanneer je buiten komt; is eigenlijk verkeerd, want BBQ garden is 1 groot terras, op de kruising naar rechts, je bent nu in de ( Tham ) Ton street :-).
Na 75 meter ben je weer bij de Ben Than market.
Even wat opmerkingen als je dit niet met een gids doet.
Het paleis en het oorlogsmuseum zijn tijdens de lunchuren gesloten.
De tijden heb ik niet even paraat, maar geloof tussen 12 en 2.
Dit geld ook voor de kerk, maar de aangegeven tijden van de kerk kloppen nooit.
Geloof dat er staat dat de openingstijden zijn van 9 tot 11:30, en van 14”00 to 17:00 maar zie regelmatig dat ze een half uur tot 1 uur na de aangegeven tijden nog dicht is.
De tunnels vallen wel buiten Saigon, maar is een halve dagtrip vanuit Saigon.
Te doen per bus, auto, prive speedboot of boot.
Ik hoop dat dit voldoende is, heb je speciale dingen die je daar wilt zien en ik niet genoemd heb, laat het even weten.
Gr.
Ton.