Zuid Vietnam

Hallo allen,

Wij gaan 24 december richting het Oosten. Eerst een aantal dagen naar Bangkok en daarna vliegen naar Saigon.
Omdat mijn dochter voor 2,5 week meegaat en zij graag een aantal dagen strand wil, hebben we gekozen voor de start naar Saigon.
Nadat mijn dochter halverwege naar Nederland terug gaat, zijn wij van plan naar Hoi An te gaan en daar nog 1,5 week te blijven.
Eerst was het plan om ook naar Noord Vietnam te gaan, maar wij durven het niet aan vanwege het weer in Januari.
Het plan is nu :
28 dec aankomst in Saigon vanuit Bangkok
29 dec stad verkennen met studenten
30 dec zelf stad verkennen(Bitexco fin. Tower/foodtour)
31 dec 3 dagen Mekong delta met Sinhbalo Adventure(fietsen/boat)
1 jan Mekong
2 jan Mekong
3 jan excursie naar Cao Dai en Cu Chi
4 jan
5 jan
6 jan
7 jan/10 jan vliegen van Saigon naar Phu Quoc/Phu Quoc naar Saigon
11 jan Dochter terug vliegen naar Nederland

Wij willen dan nog een motortocht van een aantal dagen doen, en de omgeving van Hoi An bezoeken.
Dit programma heb ik nog niet uitgewerkt omdat het nog niet zeker is wanneer wij naar Nederland vertrekken.
De terugticket is op 26 januari maar het kan ook zijn, dat ik dit wijzig naar een aantal dagen eerder.

Ik zit nu met een gat van 3 dagen (4,5 en 6 januari) en weet eigenlijk niet wat ik deze dagen kan doen. Ik zou graag de zandstranden van Mui Ne willen zien ,maar om alleen daarvoor daarnaartoe te gaan! In Saigon blijven is geen optie.
Ik lees verschillende ervaringen met Dalat!

Heeft iemand misschien een idee, wat ik die dagen kan gaan doen.
Wij vinden het leuk om te zien hoe mensen leven en werken in een land.

Wij willen graag met een motortour omgeving Hoi An(binnenland in). Weet iemand misschien een tourorganisatie waarbij je zelf mag rijden. Mijn man wil namelijk zelf rijden. Wij nemen 2 koffers mee, Ik neem aan dat we dan een tour moeten nemen met vertrekpunt een aankomst in dezelfde stad,zodat we de koffers in het Hotel kunnen achterlaten.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Groetjes Teuni

Hallo Teuni,

Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar maakt eigenlijk ook niet uit.

Ik hoop dat je niet geboekt hebt op de 31e voor de Mekong Tour, maar een optie is?
Deze dag / avond / nacht moet je in Saigon zijn om oud en nieuw mee te maken en dan rond Nyugen Hue street.
Samen met een kleine 50000 mensen nieuwjaar vieren met fijne temperaturen, muziek , DJ’s, fanfares, zangers en zangeressen, lichtshows enz.

Is er ook meteen 1 dag opgevuld.

Nu schrijf je dat verblijven in Saigon geen optie is, ik ben even verbaasd.

Je kan vanuit Saigon nog wel meerdere excursies doen voor 1 dag of naar het strand op 1.5 uur varen of rijden.
Je kan dit ook doen als dagtrip.

Je zou bijv. nog strand kunnen pakken bij Can Gio of Vung Tau.
Beide ook te doen als dagtrip en voor Can Gio de Vam Sat mangroven.

Je hebt het over Dalat, maar dat is 6 a 7 uur rijden, dus heb je je dagen ook meteen opgevuld of je moet de nachttrein nemen of vliegen.

Motorrijden.
Ik kan begrijpen dat je man dit wil.
Maar hij heeft geen Vietnamees rijbewijs, dus mag hij geen motor berijden.
Geen verzekering geeft hiervoor dekking en bij een ongeval gaat ie naar het politiebureau en kan zomaar ineens maanden vastzitten.
kijk even op "google "bij wat Tim Valk is overkomen.

Nu zijn er dus wel enkele bedrijven die een tour aanbieden waar je zelf mag rijden en zij beloven van alles; maar weet wel dat je de wet overtreed.
Ook bieden ze een verzekering aan en je denkt “het is goed”, maar lees ook echt de kleine lettertjes.

Daar staat altijd dat je in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs om in aanmerking te komen voor dekking.
Deze heb je niet , dus is verzekering geld niet, is dus geldklopperij.

Echt mijn advies is ga niet rijden in Viet Nam, alleen de mensen die het er zonder kleerscheuren hebben afgebracht , bevelen het je aan.

Sorry Teuni,
Maar ik moet dit weer even kwijt, elke maand wil ik mensen erop wijzen dat je niet moet rijden in Viet Nam en toevallig is dit nu met jouw post.

Maar je kan in Hoi An ook met de Easy Riders een leuke tour boeken, is wel achterop, maar weet zeker dat dit ook helemaal leuk is.

gr.
Ton.

Hallo Ton,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.Ik heb mijn reisplan gewijzigd v.w.b. de Mekong. We blijven met Oud en Nieuw in Saigon en gaan 2 januari naar de Mekong. We hebben toch alle tijd. Dank je voor de tip. Het lijkt me heel leuk om met zoveel mensen dit mee te maken.
Ik dacht,omdat Saigon zo’n drukke stad is om vanuit een andere plaats de excursies te doen. Maar het is wel makkelijk om niet steeds te verkassen met je koffers. Dus we gaan vanuit Saigon excursies doen.

V.w.b. de motor. Ik had er wel wat over gelezen en ik zag vandaag dat Vietnam Easy Rider het ook aanbiedt.Dit is toch een erkend bedrijf!
Mijn man rijdt al 30 jaar bijna elke dag motor in Nederland en we hebben in Thailand en Cambodja ook motor gereden, dus ik dacht dat het misschien wel mee zou vallen. Ik krijg mijn man niet achterop, dus waarschijnlijk gaat dit niet door.
Geldt dit ook voor scooters want overal worden er tours aangeprezen(Lonely Planet,Tripadvisory)

Mijn dochter is trouwens 23 jaar!

Groetjes
Teuni

Hallo Teuni,

Ik weet zeker dat je geen spijt krijgt om wat later naar de Mekong te gaan.

Ik heb in mijn vorige post, Nyugen Hue street geschreven, maar dat komt omdat ik, persoonlijk, vind dat dit echt 1 van de beste lokaties is.
Rond een uur of 8 begint het zo’n een beetje en dan kan je nog rustig rondlopen, maar tegen 11 uur dan wordt het er druk.

Deze straat tussen de Ben Tanh market en het oprea house / hotel continental, kan niet missen.
Wel bij het podium gaan staan midden in de straat, daar vinden de optredens plaats.
Ook belangrijk is dat je naar het toilet kan bij het hotel daar, wanneer nodig.

Rond 00:30 uur is het voorbij, maar dan kan je verder op stap als je daar zin in hebt.
Ik vind het nog steeds een leuke ervaring om een ijsje te eten rond 24 uur en temperatuur van 30 graden, terwijl je altijd in Nederland niet de beste temperaturen hebt.

Idee van oudjaar kan je hier vinden ( was in 2012 ); meisje met de zwarte colbert is op 31-12 jarig ( vandaar dat we de handen omhoog doen tijden het zingen van "happy birth day ")

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=130595

Ik ben ook in Saigon met oudjaar, maar heb vorig jaar al afgesproken met een duits echtpaar om het in het hotel te vieren.
Ik heb diverse jaren mensen van deze site , als een soort gids, meegenomen naar Nyugen Hue street, afgesproken bij de bar van mijn hotel.
Deze is jammer genoeg gesloten, maar het terras is open.

Maar op 1-1 ben ik op het terras te vinden, rond 17 uur ben daar altijd te vinden, en heb je geen plannen, dan kunnen we we misschien elkaar daar ontmoeten.
Is het terras van Hotel Continental, is bij het Opera House.

Sorry voor mijn enthousiasme, maar ik kijk er echt naar uit om weer in Viet Nam te zijn.

Excursies vanuit Saigon
Ik denk dat je mijn wandelroute voor Saigon ook hebt gevonden.
Heb je meteen een citytour gelijk aan wat bureaus aanbieden, maar dan voor niets ( wel de entree gelden zijn voor eigen kosten, maar met enkele dollars ben je daar al , ipv 30 usd pp voor een prive tour bijv. )

Ik hoop wanneer je "foody tour "gaat doen hij ook langs het "Ban Xeo " restaurantje komt, bij de paars / roze kerk.
Is een aanrader, eveneens als Van Thanh park .

Heb nog wel even een vraag over je idee voor de trip naar Cu Chi en dan vooral over de Cao Dai tempel.
Is de Cao Dai een bewuste keuze en gaat je interesse daar naar uit?
Dan zeker doen.

Maar niet, dan zou ik er even over nadenken, zeker wanneer je een groepstrip wilt gaan doen.
De tempel is mooi en kleurrijk, maar je moet wel indenken dat je, vanaf een balkon naar een kerkdienst zit / staat te kijken waar je niets van verstaat voor een paar uur.

Ga je prive , dan kan je gaan wanneer je wilt, maar met een groep dus niet.
Is ook nog wel een aardig ritje rijden vanaf Cu Chi.

Vung Tau
Kan je zelf regelen; gewoon een ferry regelen en dan de stad verkennen.
Doe aub geen boeking over de weg, kost je echt veel tijd.

Vam Sat
Zou ik wel via een reisorganisatie doen, maar laat je geen trip aansmeren met de apen alleen.
Ga echt voor een trip over de rivier, de mangroven, de krokodillen, Can Gio markt ( daar wat eten van de verse vis, schelpdieren oid ) .

Motor

Je hebt helemaal gelijk dat dit wordt aangeboden; iedereen wil verdienen aan touristen.

Je schrijft ook dat je het op de site van de ER hebt gelezen.
Even een probleem, je hebt officiële ER en je hebt bureaus die meeliften op de naam.
In het kort betekend het dus ongeveer zo.

Je hebt dus de goede Er; tussen de na maak zit ook goede tussen.

Maar bijv

Easyriders.com is de echte bijv.
maar je hebt ook
Easy.riders.com
Easy,riders.com
Easy-riders.com

Idem geld ook voor Vietnamairlines, met een puntje er tussen is het ineens een reisbureau en betaal je teveel.

In de wet van Viet nam staat, dat je geen voertuig mag besturen boven de 49.999999 cc zonder een geldig rijbewijs.
Ga je uit van dit gegeven, dan snap je dat alles wat er belooft wordt niet klopt.

In alle reispolissen staat dat je moet houden aan de daar geldende regels om er beroep te kunnen doen.
Wanneer je dus zelf gaat rijden overtreed je de wetgeving; bij schade moet je dus zelf opdraaien voor de schades.

Ook Vietnamese polissen hebben deze voorwaarden, dus een verzekering afsluiten daar is overbodig.

Natuurlijk lees ik in TA dat het wordt aangeraden en het helemaal leuk is; is het ook.
Maar dat zijn wel de mensen die niets is overkomen.

Ik denk dat Tim, en vele anderen, je een ander verhaal kan vertellen.

Ik kan, aan je man, natuurlijk maar alleen aangeven dat het niet zonder risico is; zeker gezien de drukte, andere verkeersregels, gedrag enz.

Vind het jammer voor je man, maar dit risico ligt bij jullie wanneer ie wel gaat rijden.
Ongeluk kan in een klein hoekje liggen, zoals bij Tim.

Scooter
Eigenlijk hetzelfde verhaal.
Je kan bijna geen scooter vinden onder de 50 cc, dus dit gaat ook niet.

Sorry Teuni ,
dat ik even , misschien , te diep ben gegaan over het rijden zonder rijbewijs.
Ik heb je vraag / post aangegrepen om ook andere mensen op de risico’s te wijzen, dus nogmaals sorry wanneer ik je vraag daarvoor heb gebruikt.

Na dit , niet leuke motor rij stukje, misschien zien we elkaar in Saigon en anders misschien bij een volgende vraag.

gr.
Ton.