zuid Thailand en Laos in 3,5 week!

Ik vlieg maandag naar Thailand voor 3,5 week. Ik ga eerst richting Koh Phangang en Koh Samui. Daarna wil ik graag voor 11 dagen naar noord-Laos.

Is dit de moeite waard voor 11 dagen? Wat is de makkelijkste manier om de grens over te gaan? Ik vlieg vanaf Koh Samui. Koh Samui - Udon Thani of Koh Samui - Chiang Rai/mai?

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Gr vdB

Je kan een dag of 11 Laos bezoeken…

Vanaf Chiang Mai verder reizen naar Chiang Khong, daar de grens over naar Houeixay, vanaf Houeixay met de slowboat naar Luang Prabang (overnachting in Pakbeng), paar dagen Luang Prabang (geweldig leuk stadje), doorreizen naar Vang Vieng voor een dag of 2, en dan naar Vientiane. Bij Vientiane kan je de Friendship Bridge oversteken naar Nong Khai in Thailand. Houd er rekening mee dat je dan nog maar 15 dagen visumvrij verblijf voor Thailand krijgt (i.p.v. de 30 dagen visumvrij verblijf die je bij aankomst via vliegtuig krijgt).

Maaaaaar…als je nog nooit in Thailand geweest bent, raad ik je aan om alleen in Thailand te blijven. Er is zoveel te doen en te zien hier, ook aan 3,5 week Thailand heb je niet genoeg :slight_smile:
Mocht het je bevallen, dan kan je altijd weer eens terugkomen en Thailand en Laos combineren.

Krung, bedankt voor je reactie! Dit wordt mijn derde keer Thailand. Ben alleen
nog niet naar het noorden geweest. Ik lees bij veel forums dat het echt heel mooi is. Is dat om de natuur of cultuur?

Zowel de cultuur als natuur spreken mij aan in Laos. Maar de cultuur lijkt veel op die van Thailand. De natuur in Laos is er nog ongerepter dan in Thailand. Het is natuurlijk ook een stuk minder lang opengesteld voor het toerisme.

Lao (of is het Laotiaans) lijkt zelfs heel erg op de Thaise taal, kwam ik achter toen ik er was. Ze verstaan elkaar in elk geval probleemloos. Ik ben Vientiane niet uit geweest, en ik vond het geen bijzondere stad. Maar het schijnt dat je Vientiane echt uit moet om van Laos te genieten…

als je 11 dagen hebt om naar noord Laos te gaan zou ik een vliegticket naar Luang Prabang kopen, al is het een leuke (maar lange) ervaring om met de slowboat te gaan, mocht je met de boot gaan zorg dan dat je een kussen bij je hebt (op een lokale markt te koop voor 1 of 2 euro) want 2 dagen op houten planken is vrij lang (mijn achterwerk voelde namenlijk ook aan of het van hout was)

Bedankt voor jullie reactie. De slowboat leek mij idd een mooie ervaring. Ik denk dat vliegen toch het makkelijkste is omdat je dan weinig tijd verliest. Vanuit Luang Prabang kan ik ook de Mekong op. Ik weet alleen niet of je vanaf koh samui naar luang prabang kan vliegen.

:chin:isaan en laos dat is bijna het zelfde in taal maar er zijn nog wel wat verschillen thai zelf is toch zeker een andere taal.:thailand::cambodia:

je moet ff op de site van bangkok airway kijken is de enige maatschappij die vanaf en naar samui vliegt, ze zijn de eigenaar vh vliegveld. vliegen vanaf samui is niet goedkoop.

1 like

Nonstop in ieder geval niet, gaat met een overstap in Bangkok. Ook vluchten van Bangkok naar Luang Prabang zijn behoorlijk aan de prijs. Naast Lao Airlines vliegt alleen Bangkok Airways van BKK naar Luang Prabang, dus ze kunnen hoge prijzen vragen.
Mocht je van plan zijn om komende jaren meer vluchten te gaan maken met Bangkok Airways, meld je dan aan voor FlyerBonus (het spaarprogramma van Bangkok Airways). Bij elke boeking die je maakt moet je dan je nummer invoeren. Op deze manier spaar je punten en mocht je meerdere vluchten binnen een aantal jaar hebben gemaakt, kan je deze punten bijvoorbeeld besteden aan gratis vluchten.

1 like