Hoi,
Ik ben van plan om in November naar Thailand te gaan en ik wil ook graag naar Laos. Dit is de eerste keer dat ik zoiets ga doen!
Ik heb een beetje een globale planning gemaakt maar zou graag jullie advies hierover willen hebben. Ik heb er namelijk totaal geen ervaring mee en weet dus niet of dit haalbaar is. Ik wil 5 weken gaan.
November:
5 aankomst BKK
6 BKK
7 BKK – Kanchanaburi
8 kanchanaburi
9 kanchanburi – ayuthaya
10 ayuthaya – chiang mai
11 chiang mai
12 chiang mai
13 ,
14 ,
15 ,
16 chiang mai
17 chiang Mai – Chiang Rai
18 chiang rai
19 Chiang Rai
20 Chiang Rai - Luang Prabang
21 Luang Prabang
22 Luang Prabang
23 Luang Prabang - Viang Chan
24 Viang Chan
25 Viang Chan
26 Viang Chan- Bangkok – Koh Phangan
27 Koh Phangan
28 Koh Phangan (Full Moon)
29 Koh Phangan – eilandje (Koh Phi Phi?)
30 Koh Phi phi
December:
1 Koh Phi Phi
2 Koh Phi Phi
3 Koh Phi Phi – Bangkok
4 Bangkok
5 Bangkok
6 Bangkok
7 Huis
Ik wil sowieso wel de Full Moonparty op Koh Phangan meemaken, had al gelezen op internet dat dit op 28 nov is. Maar ik heb ook gelezen dat het weer in november erg slecht kan zijn op de eilandjes Koh Phangan en Koh Samui…vandaar mijn keuze om naar Koh Phi Phi te gaan. Goed plan of hebben jullie hier andere ervaringen mee??
Groetjes!
Het is normaal volop regenseizoen op Samui en Koh Phagnan. Je kan het voorhebben dat de straten blank staan. Maar als alternatief voor een dergelijke lange periode (7 dagen) naar Koh Pipi gaan waar het ook nog regenseizoen is vind ik geen super alternatief. Misschien toch een badplaats zoeken waar het minder regent (Koh Chang, Hua Hin…).
Nog een tip; als je van noord Thailand naar Luang Prabang reist doe het dan niet met de fastboat of je zou een heel avontuurlijk type moeten zijn. Je zit gedurende 8 uur heel krap op een platbodem aangedreven door een longtail (vrachtwagenmotor) en die volgeladen bootjes vliegen over de Mekong. Je krijgt een valhelm, oordoppen en een reddingsvest en je bagage is gegarandeerd zeiknat. Neem de slowboat of ga vliegen.
Ik ken Viang Chan niet of bedoel je Vientiane (de hoofdstad van Laos)? Ik raad je aan om onderweg enkele dagen halt te houden in Vang Vien. Voor mij een van de leukste chill out places in zuid oost Azië.
Goeie reis
John
Viang Chan = Vientiane (Die Fransen konden dat gewoon niet uit een mond krijgen en daardoor spreken wij nu die naam geheel verkeerd uit).
Schema lijkt wel goed, maar 10 plaatsen in 35dagen (incl. vliegen) betekend 3.5dag per plaats en soms best wel lange reis-dagen.
Ga je over land reizen of veel vliegen?
AHT naar CNX kun je per bus of trein doen.
CNX naar CEI kun je per bus of vliegtuig doen.
CEI naar LPB kun je over water of over land doen (maar je kunt er ook naartoe vliegen)
LPB naar VTE kun je vliegen of over land (hele dag) doen.
VTE naar BKK kun je per trein, bus of vliegtuig doen.
Chang Noi
Mooi dat je veel dagen hebt uitgetrokken voor Chiang Mai…zo’n leuke stad. In november is het ook perfect weer om te reizen door Thailand, tussen de 26 en 30 graden.
Nice!!
Hallo,
Chiang Mai is idd helemaal geweldig en zoo relaxt en er is zoveel te doen niet alleen in Chiang Mai maar ook in de omgeving. Ik zou niet zoveel dagen in Chiang Rai bliven niet zo interessant. veel leuker is het om naar Pai te gaan. neem een minivan. Heerlijk relaxt plaatsje.
Sawadhee kha,
Elly
Beste Marjon,
Houd er wel rekening mee dat als je langer dan 30 dagen gaat, je een visum nodig hebt voor Thailand of een bewijs (vliegticket) waarmee je kan aantonen dat je het land binnen 30 dagen verlaat. Bij aankomst in Bangkok wordt dit vrijwel nooit gecontroleerd, maar de luchtvaartmaatschappij doet dit soms wel en kan je weigeren (zij zijn namelijk verantwoordelijk).
Vanuit Chiang Rai kan je niet vliegen naar Luang Prabang, wel vanaf Chiang Mai naar Luang Prabang met Lao Airlines. Overigens gaat er nu sinds kort ook een busdienst van Chiang Mai naar Luang Prabang.
Slowboat vanaf Houayxai (grensovergang bij Chiang Khong) is ook een optie, maar dan zal je een nacht in Pakbeng blijven overnachten.
Vang Vieng, je vindt het geweldig of je vindt er weinig aan. Laat ik het zo zeggen, de natuur is geweldig, maar het dorpje is verpest door de vele backpackers die zich vol laten lopen met drank en hun afval in de rivier gooien. Zonde, want qua natuur is het prachtig. Zelf zou ik eerder kiezen voor een dagje langer in Luang Prabang, heerlijk relaxt stadje.
Koh Samui en Koh Phangan kan het zeker nog regenen in deze periode, het regenseizoen wijkt hier iets af van andere delen van Thailand, maar ik zou me hier niet al te druk over maken.
Phi Phi daarentegen is eind november/begin december al geen regenseizoen meer.
Vergeet in Bangkok zeker geen fietstocht te maken, neem hiervoor bijvoorbeeld contact op met Andre Breuer van Recreational Bangkok Biking, erg leuke ervaring.