Zuid-Korea, Taiwan & Japan

Hallo voor wanneer heb jij geboekt? Goeie tip van april.
Heb je inmiddels al mensen gevonden of sta je er nog alleen voor?

He Samantha,
je mailbox zit vol dus even zo, ben gearriveerd in je regio, mail evt op mijn prive mail
waarvan adres in je mailbox zit (voorlaatste bericht)
mvg, Helen

Ik begrijp dat als ik eerst n week Tokio( met uitstapjes vandaaruit buiten de stad)mijn railwaypas niet hoeft te hebben? Stel ik start in Tokio en ga richting Hiroshima, dan hebben we t al over n hele land pas toch? hoelang kun je in Japan reizen van T naar H zeg maar…? kun je dan n goede maand vullen?

En wizzard… Kan ik beter vanuit china naar zuid korea gaan en naar japan? Of beter china japan en dan z korea … Qua reiskosten? Ik zag dat je ook boten kunt nemen tussen deze drie landen… Is dit fijn?

Van China via Zuid-Korea naar Japan lijkt me inderdaad de meest voor de hand liggende volgorde, zeker als je dat per boot zou doen. Ik heb daar nog geen ervaring mee, wel overwogen (Busan - Fukuoka) maar aangezien de mooie aanbieding die ik gezien had minimaal een week vantevoren geboekt had moeten worden bleek vliegen toen toch de goedkopere en praktischer oplossing. Ook vanuit China zou je inderdaad per boot naar Zuid-Korea moeten kunnen reizen, maar daar heb ik me nooit echt in verdiept.

Het zal dan wel praktischer zijn om je trip door Japan dan om te draaien, en vanuit Fukuoka naar Tokyo te reizen. Hiervoor is inderdaad de normale JRP nodig, al kan het wellicht een optie zijn om als je dan bijvoorbeeld ook meer van Kyushu zou willen zien daarvoor een Kyushu Rail Pass aan te schaffen, een 5-daagse pas voor Noord-Kyushu (geschikt voor o.a. Nagasaki, Kumamoto en Beppu) is aanzienlijk goedkoper dan een extra week Japan Rail Pass.

Hoe lang je verder over dat traject zou kunnen doen? Dat hangt er sterk vanaf wat je allemaal wil zien. Mijn eerste reis was een groepsreis van Fukuoka naar Tokyo in 2 weken, dat was op zichzelf een mooi uitgewogen reis. Maar sindsdien ben ik nog twee keer (in totaal 5,5 week) in dat deel van Japan geweest, plus nog een keer een los weekje Kyushu (gecombineerd met een weekje Seoul). En dan zijn er nog steeds volop plaatsen die ik nog zou willen bezoeken, zo ben ik bijvoorbeeld nog nooit op Shikoku geweest, en ook de noordelijke kust van Japan en de Japanse Alpen zijn voor mij nog grotendeels onbekend gebied. Je kan er in een paar dagen doorheen sjezen, maar je kan er ook makkelijk een flink aantal weken vullen.

Ik denk dat je dan ook eerst voor jezelf zou moeten bepalen wat je wilt: het land “volledig” bezoeken (wat uiteraard nooit echt lukt), of toch vooral een goede indruk opdoen. Ik zou zelf wellicht juist niet te lang gaan, maar deze reis meer te gebruiken als een soort kennismaking met het land om dan later gebruik makend van de opgedane ervaringen nog een keer terug te gaan. Ik kom elke reis weer terug met een heel pak aan foldermateriaal, inspiratie voor volgende reizen…

1 like

Wizzard… Wat ben je toch n fijn persoon in de enorme info die me steeds geeft en duidelijkheid erin! Bedankt daarvoor!

Hoe lang denk jij dat ik zou moeten gaan dan ong? Enne ik heb nog steeds erg last van geen idee hebben qua logische reisroute… Lonely planet geeft me niet de route die ik wil. Want of het is alleen maar zuiden of noorden zeg maar, of het is n te korte route van n week, 10 dagen… Heb jij niet n mooie eerste route die je met kunt delen? :slight_smile:

Even uitgaand van de veerboot-route, dus van Fukuoka naar Tokyo: ik zou dan eerst op Kyushu nog Nagasaki en Kumamoto meepikken, dan een paar dagen Hiroshima (met dagtrip naar Miyajima), vervolgens Kansai (Kyoto, Nara en/of Osaka), dan zou je wellicht via de Japanse Alpen verder kunnen reizen (ben zelf nog alleen in Matsumoto en Tsumago/Magome geweest, maar bijvoorbeeld Kanazawa, Takayama en eventueel Shirakawago zouden dan zeker opties zijn), en dan dus eindigen in Tokyo. Dat zou je in een week of drie moeten kunnen doen zonder dat het dan al te krap wordt. Deze route verdient wellicht niet de originaliteitsprijs, en ook het gebied ten noorden van Japan (Tohoku) en Hokkaido zijn absoluut de moeite waard en ook langs de genoemde route liggen nog diverse leuke plaatsen, maar je kan nu eenmaal niet alles zien.

Haha, even hier op in haken, vergis je niet - Tokyo is gigantisch en je kunt hier makkelijk een week kwijt (De groepsreis die ik heb gedaan had maar een stop van 3 dagen in Tokyo, veel te kort). Vooral het weekend wil je in Tokyo meemaken, wanneer het mooi weer is weet je niet wat je ziet in het stadspark (Tegenover Harajuku). En zoals gezegd, in de buurt is er genoeg te doen als je even de hypermoderne jungle uit wilt - Nikko & Kamakura voor een dosis tempelgluren, Yokohama als havenstad.

Dank voor alle info! :slight_smile:

Als ik vanuit tokio die dagtrips wil gaan doen moet ik dan al de RJ pas in laten gaan? Of…want sls ik n week Tokio ga doen dan gaat de pas wel erg vlug hihi

Zou ik niet doen. Trips naar Yokohama en Kamakura kosten je maar een paar euro. Nikko is wat verder weg maar met een gewone trein kost een enkeltje ook maar 1360 yen, en voor de prijs van een retourtje kan je ook een 2-daagse Tobu Nikko Free Pass nemen waarmee je niet alleen de iets snellere en vooral luxere Spacia-treinen mag gebruiken, maar ook kan reizen naar Kinugawa Onsen en Shi-Fujiwara, plus de Tobu-bussen binnen Nikko mag gebruiken. Voor Hakone is er de Hakone Free Pass van Odakyu voor de (luxe) trein er naar toe plus het lokale vervoer, die kost 5140 yen voor twee dagen, terwijl het lokale vervoer daar sowieso niet gedekt wordt door de Japan Rail Pass.

Zoals gezegd, de JRP moet je echt zien als een pas voor de lange trajecten, waarbij hij zich vooral met de prijzige Shinkansen snel terugverdiend. Als het zo uitkomt kan je de JRP uiteraard ook gebruiken voor de kleine stukjes, maar je zal aardig je best moeten doen om de kosten van een extra week JRP eruit te halen. Het prijsverschil tussen een 14-daagse en 21-daagse pas is 13.000 yen, stel dat je vanuit Tokyo trips zou maken naar zowel Yokohama, Kamakura, Nikko en Hakone, dan nog kom je daar niet aan. Maar even ter vergelijk: een enkele reis Kyoto - Tokyo per shinkansen kost 13.710 yen…

Ohh dank je. Eerlijk gezegd snap ik na n volle week snuffelen nog vrij weinig van al die passen haha… Ligt t aan mij of is t gewoon ingewikkeld

Er zijn inderdaad heel veel soorten passen, maar je kan ze eigenlijk heel simpel onderverdelen in twee soorten:
[ul]
[li]De landelijke railpas welke bedoeld is voor het rondreizen, of eventueel een regionale pas als je slechts door een beperkt deel van het land zou reizen. [/li][li]Lokale passen welke echt bedoeld zijn voor een specifieke bestemming. [/li][/ul]

Die moet je echt als aanvulling op elkaar zien: een JRP voor het rondreizen, een Nikko Free Pass of Hakone Free Pass om die betreffende plaatsen makkelijk en voordelig te bezoeken. En daar zijn de prijzen dan ook naar, een JRP kost enkele honderden euro’s, die lokale passen enkele tientjes. Soms is er wel enige overlap, je kan per slot van rekening ook met JR naar Hakone of Nikko reizen, maar dat gaat niet om hele grote (en dus dure) afstanden.

Japan Guide geeft meestal mooi aan als er voor een bestemming zo’n lokale pas beschikbaar is, en geeft dan ook een beoordeling of en in welke situaties zo’n pas lonend is.

Ik zal binnenkort eens mijn reis plan concreet proberen te maken, dan kun je me advies geven voor hoelang en welke passen ik nodig heb :)… Ik vertrek over 8 weken naar Rusland dus ik moet opschieten… Nog niet eerder n land gehad dat ik zo lastig inlezen vind omdat ik normaal nooit van te voren n concreet maak, tuurlijk wel globaal maar Japan is lastig. Daarnaast vind ik t ook lastig wat ik wil zien. Er is zoveel. Verwarrende fase zit ik haha

Even klein vraagje… Kan ik gewoon een enkeltje nemen vanuit japan naar taiwan of moet ik bij aankomst ook weer kunnen aantonen wanneer ik wegvlieg weer?