Zuid India zelf reizen

Hoi!
Na een reis door Thailand waarin wij zelf de route en slaapplaatsen etc geregeld hebben, willen wij nu naar India. Zuid India trekt ons in het bijzonder. Via Shoestring kwamen wij op de route Chennai langs de kust naar Mysore, Goa en Bombay. Maar… wij hebben niet zo’n zin in een vastgestelde reis met mensen die we niet kennen en trekken er het liefst met zijn tweetjes op uit.
Kan iemand mij vertellen of het in India ook zo makkelijk zelf te regelen is, qua trein, slapen, bus, etc?
Overigens hebben wij Thailand best luxe gedaan en willen we nu een stuk meer basic reizen; geen binnenlandse vluchten, geen resorts…
En ik lees over malaria in Zuid India. Iemand?
Alvast bedankt voor ideetjes en tips!
Pascal en Anna

hoi Pascal en Anna,

toevallig heb ik vorige week deze onderstaande reactie gegeven bij een ander item.
" Ik heb in 2007 5 maanden in Zuid-India gewoond. Dus weet wel een aantal leuke plekjes.
Aan de oost-kant (tamil nadu) woonde ik in Kancheepuram (vooral bekend om zijn zijde en tempels), binnen 2 uur met de bus ben je in het badplaatsje Mahabilipuram ook wel mammalapuram genoemd. hier zijn heel veel backpackers en hier kun je ook in blotere kleding rondlopen. echt een leuk plaatjes om even onder de toeristen te zijn.
dan is Pondicherry, ongeveer 2 a 3 uurtjes zuidelijker de moeite waard. dit is een oud franse colonie geweest. veel europese gebouwen en frans eten… Madurai is de moeite waard, met zijn tempels en het kodai-kanal schijnt de moeite waard te zijn, ben ik niet geweest omdat de treinen vol waren geboekt.

ik heb een binnenlandse vlucht genomen naar de west kan (kerala) naar cochin/kochi leuk stadje. vooral het oude binnenstadje. in kerala zijn uiteraard de backwaters een must-do… een hele dag (en nacht) op zo’n houseboot… heerlijk.
in munnar heb je hele mooie theeplantages, zoals je het ook op tv ziet… prachtig
en ik ben naar het periyar national park geweest.

als ik je een tip mag geven. ik zou kiezen voor zuid of noord india. want in 2,5/3 maanden kun je zeker beide niet aan doen als je het goed wil doen. India is 90x zo groot als NL.
volgens mij is het via chennai via het zuiden richting mumbai in het oosten een mooie route.

het noorden is ook heel mooi. afgelopen oktober 5 weken geweest. heel anders. ik vond het zuiden persoonlijk leuker, maar daar heb ik ook veel meer tijd doorgebracht."

nog even wat antwoorden op jullie vagen. het is heel makkelijk te reizen in India met bus en trein. als ik af en toe het hectische openbare vervoer zat was, heb ik ook wel eens een taxi genomen. want dat kost ook eigenljk niets. Marlaria is er inderdaad in Zuid-India alleen in plattelandsgebieden. dus als je in steden blijft hoef je het niet te gebruiken. ik ben toen naar een paar maanden gestopt, omdat ik me er lichamelijk niet fijn bij voelde.
de route die jij beschrijft lijkt me ook erg mooi. ben in Mysore geweest. het paleis wat s avonds verlicht wordt, is prachtig!!! over goa hoor ik ook veel positieve verhalen! Bombay vond ik geweldig!!!

als jullie nog meer willen weten, dan hoor ik het graag.
succes!!!

groetjes pascal

Hey Pascal
Wij hebben plannen om als dikke zestigers eindelijk India aan te doen. We gaan dit goed voorbereiden dus tijd genoeg nemen om te bevragen te vergelijken te bespreken enz je kent dat wel.
https://goo.gl/images/xq3S1Q. Als je dit op het internet even intikt dan zie je een route in Z India, mag ik aan u vragen of dat je dit eens kan bekijken en er eventueel iets over kan vertellen. Merciekes en tot hoors****

Wij, 2 zestig plussers, zitten nu nog een dag in Kerala , zijn met een privechauffeur geweest via reisbureau Namaste, gevlogen op Bangelore. Wanneer je vragen hebt, kom maar op. We hebben veel gezien en kunnen heel wat vertellen. 2 Jan. weer in Nederland.