Na een vijftal weken in Maleisië rond te hebben getrokken, het volgende jaar Thailand te hebben doorzworven en vorig jaar in 5 weken Vietnam te hebben doorkruist, willen we ons graag aan India wagen…
Is India even makkelijk bereisbaar als de genoemde landen?
8 jaar geleden heb ik vaak Zuid-Indie bezocht, maar dan ging het met privéchauffeur… Nu willen we het op ons eentje en liefst met openbaar vervoer doen…
Eventueel landen op Delhi (kostprijs), van daaruit Agra… en dan een goedkope binnenlandse vlucht naar Tamil Nadu of kerala… Van waaruit denken jullie dat we best zelf verder kunnen?
We kunnen in juli- augustus weer zo’n 5 weken vrij maken voor deze trip.
Is er ook zo makkelijk en zo goedkoop accomodatie te vinden als in de andere landen?
Dank bij voorbaat, Veronique en Roswitha
India is heel makkelijk te bereizen met openbaar vervoer. Korte treinritten (tot 4hr) en bussen hoef je vooraf niet vast te leggen. En er rijden bussen naar de kleinste uithoekjes.
Juli en augustus is echter niet zo’n aangename periode om India te bezoeken. Pokkeheet en monsoon.
Toch zijn landen/het reizen als Maleisië en Thailand absoluut niet te vergelijken met India.
Hoe relaxed het in de eerste landen toegaat, de tickets bestellen, het eventueel voor je hotel worden afgehaald en worden afgeleverd bij de desbetreffende bus/trein des te lastiger is dat toch in India.
-Meerdere keren heb ik meegemaakt dat je voor het treinstation wordt opgewacht door een ‘slimme’ Indiër die je vertelt dat tickets ‘ergens anders’ worden verkocht en dat je hem dient te volgen naar het verkoopadres, wat dan weer commercieel is en hij een commissie ontvangt.
-In een bus word je doodleuk door de kaartjescontroleur vertelt dat je van je plaats moet opstaan omdat je verkeert zit (hij heeft in de tussentijd enkele plaatsen extra verkocht aan ‘rijke Indiërs’ (bakshish)en probeert jou van die plek weg te krijgen. Als je er niet op ingaat dreigt hij met het dumpen van je bagage. Als je daar ook niet op ingaat gaat hij naar de rij voor je en probeert hetzelfde bij deze passagiers. enz.
-In Bombay heb ik een taxi genomen met zo’n oude mechanische meter. De chauffeur heeft dan een inflatiekaart in z’n taxi liggen om de meterstand te corrigeren. Daar moet je als toerist opletten! Alles OK, denk je dan, zo hoort het. Maar je verwacht niet dat deze slimme taxichauffeur een eigen inflatiekaart heeft gemaakt waarop de tijden/prijzen onevenredig snel stijgen. Dus word je weer belazerd. Het is soms prachtig om te zien wat voor trucs ze verzinnen om jou een paar extra dollars/rupees te ontfutselen.
Wat ik met deze kleine voorbeelden probeer te zeggen is dat de mentaliteit van de Indiërs heel anders is dat in ZO Azië.
Ik ben gek op India en daar zijn ze gek op jouw geld, meer dan in Maleisië en Thailand.
Het is een belevenis om te reizen in India. Geweldig. Overal kun je eten, op elk treinstation komen ze langs met eten en chai. Als je tweede of derde klas reist ben je ook zwart na een half uur. Maar dat geeft niet, de douches in het volgende hotel bieden uitkomst.
Wanneer je op de bonnefooi een trein neemt voor een langere rit (dus zonder reservering)wordt je tegen de avond uit de sleeperswagons gegooid en dien je derde klas te gaan zitten en dat kan een hel zijn, zo druk. Wanneer je op tijd reserveert is alles prima geregeld.
Ga lekker relaxed reizen in India, laat je niet opfokken, af en toe word je opgelicht, neem dat op de koop toe, maar doe het.
Dank voor de info T. Is Zuid India ook zo vochtig en heet?
grtjs
Ven R
Dag D.,
ook hartelijk dank voor de info… Het gaat er dus nog precies aan toe als 8 jaar geleden… Een toerist wordt gezien als een ‘rijke’… en de prijzen zijn op slag een stuk hoger…
Kun je er dan nog wel op een behoorlijk goedkope manier reizen of wordt alles dan heel duur…? Hoeveel denk je dat je per man, euh vrouw moet spenderen per dag (guesthouse,eten, eventuele ingengen en vervoer bijgerekend)? Daar wij voor een 5-tal weken zouden gaan toch niet onbelangrijk… Kun je er ook gewoon je pinkaart meenemen of moet je geld wisselen of werken met traveler-cheques… Is Zuid india beter van klimaat voor deze periode? Enig idee wat een taxi met goede chauffeur voor een dagje kost en voor een week?
grtjs
V en R
Temperatuursgewijs valt het nogal mee, rond de dertig à vijfendertig graden. De monsoon brengt echter een hoge vochtigheidsgraad mee. Er valt vrij veel regen, soms ononderbroken, soms in periodes.
Op zich is dit geen reden om niet te gaan natuurlijk, maar je weet het best vooraf.
De meeste strandhutten zijn in deze periode gesloten of afgebroken, zwemmen in zee kan je best niet doen tijdens de monsoon.
Zelfs als je als toerist te veel betaalt, blijft alles nog goedkoop. Hangt natuurlijk van je eigen comfortzone af. Persoonlijk reken ik op een gemiddelde van duizend Roepies (15€) per dag, alles inbegrepen. En dan leef ik als een koning.
Je kunt overal gewoon pinnen in India alleen de maxima zijn per bank/stad anders.Kijk eens op Cleartrip.com om treinen te reserveren en binnenlandse vluchten kosten ook bijna niks met kingfisher,indigo en jetair.Vaak op eigen sites nog goedkoper dan via ticketsites.Je kunt trouwens binnenlandse vluchten ook gewoon boeken bij nederlandse ticketsites.Maar alles wat je vraagt kun je op het forum terugvinden hoor…
Zoals je ziet (en ikzelf zie) wordt er al door andere reizigers geantwoord. Mijn laatste Indiareis dateert al weer van 12 jaar geleden, dus kan ik je geen recente ervaringen meegeven. Gôh, het wordt weer eens tijd dat ikzelf plannen ga maken om die kant op te gaan.
Ik ben zelf altijd op de bonnefooi gegaan en meestal voor de zomer (mei, juni). Zuid India is wel heel anders dan noord India. Heerlijke masala dosa, wat je buiten dat gebied bijna nergens kunt eten. Tot voor kort nog in Hong Kong, maar dat kon recent ook al niet meer.
Dat je overal kunt pinnen is voor mij ook nieuw, fantastisch, sommige moderne dingen.
Mijn grote wens is Hampi, al 30 jaar wil ik hier naartoe, maar tot op heden…
Ik houd nu maar op want ik verval in nostalgische mijmeringen met ook nog eens “here comes the sun” van de Beatles op de radio in de top 2000.
Veel plezier.
Dick,
Wacht niet te lang meer om naar Hampi te gaan, de hele omgeving ondergaat een hele metamorfose. Veel (illegale) constructies op en rond de bazaar, ook guesthouses e.d. werden al afgebroken en er volgen er meer! Binnen enkele jaren zal de sfeer klaarblijkelijk niet meer dezelfde zijn.
Het reizen in India gaat super makkelijk! Overal rijden treinen en bussen. wij zijn hier nu al een maand aan het rondreizen en niemand heeft ons geprobeert te scammen of gedreigt met uit de bus gooien… je moet gewoon reizen zoals de locals afdingen bij alles en na 16u in sleeperclass was mijn witte broek gewoon wit… we reizen met zn 2e en moeten moeite doen om 20euro per dag uit te geven aan alles! Dus het reizen in India is erg eenvoudig…
Cheers!
Joeri