Beste reizigers / reizigsters,
Ik mag dit jaar weer 4/5 weken vakantie opnemen en net zoals vorig jaar (5 weken een fantastische reis gemaakt door Mexxico) laat ik dat mij geen tweede keer zeggen.
Midden oktober 2011 wil ik in het vliegtuig zitten.
Ben nu aan het kijken waar ik naartoe zal willen gaan, een land waar de zon schijnt, de natuur mooi is, waar cultuur adembenemend is, waar je geen €50,- voor ene hotelovernachting betaald, waar het reizen goe dte doen is en waar je veel kunt zien in 5 weken tijd…
Mijn idee op dit moment is om naar India te gaan. Maar dit idee is vanmorgen in me opgekomen. Misschien weten jullie meer dan ik…er schoten meteen allemala vragen door me heen. Dot weekend hoop ik de Lonely Planet binnen te hebben en ga ik me verder orienteren. Voor nu wat vragen waar jullie misschien antwoord op willen geven:
- Kan ik daar makkelijk als 24-jarig meisje alleen reizen (nadat zelfs Mexico ooooeeee engeng drugsbendes…niet doen…heb ik het idee dat je met gezond verstand overal alleen op reis kan gaan)?
- Wat is het verschil tussen noord en zuid India? Ik zal denk ik een keuze moeten maken tussen 1 van deze 2 streken, omdat ik max. maar 5 weken heb.
- Kom je daar veel backpackers tegen of vooral 60+ers die op yogakamp gaan (ook niets mis mee,).
- Welke steden en culturele uitstapjes (in noord en in zuid India) moet ik zeker weten niet overslaan?
Groetjes van Dionne
Dionne,
beide hebben véél te bieden …
in november deden we twee jaar terug Rajasthan aan met kwa stedeschoon
Jaisalmer als aanrader …rajasthan is beetje city to city-trip …
vorig jaar deden we dan dec/jan zuid-india aan die geen biezonder stedeschoon te bieden heeft ,maar anderzijds enorm gevarieerd is …een
goeie mix van cultuur & natuur !!! Weliswaar kan je hier in okt/nov nog last van de mousson hebben …
Geert,
India. You hate it, or you love it!
India is niet een land wat je zomaar even doet. In de ( alle die ik heb bezocht ) steden is het enorm druk en vaak vies. Mensen staren je vaak aan en willen heel graag een praatje maken. Dit staren gebeurt vaker in Azië, vind ikzelf geen probleem. Als meisje zijnde kan dit wellicht wat ongemakkelijk zijn. Ligt aan jezelf. Ik heb me overal veilig gevoeld te allen tijde, behalve de paar keer dat ik in de taxi zat op de snelwegen. Géén regels. Behalve toeteren, dat is de enige.
Backpackers kom je overal tegen,mits je niet in hotels verblijft, maar in hostels/guesthouse etc.
Als je naar Het Noorden gaat mag je zeker Varanasi niet overslaan, is mijn mening. Uiteraard vanwege de Ganges en de daarbij horende rituelen. Die stad was voor mij het hoogtepunt. Dichtbij de Ganges daar de smalle straatjes induiken, geuren, geluiden en af en toe een koe die in de weg staat. Even een chai drinken en kijken naar alles wat er gebeurt.
Rajasthan is zeker mooi. Had graag Jaisalmer gezien, helaas niet meer van gekomen. Jaipur is erg leuk! Wel erg toeristisch. Maar wel een rustigere plek vergeleken met de steden.
Reizen per (nacht)trein is een aanrader. Ikzelf heb geen last gehad van urenlange vertragingen, maar je leest er wel over.
Zuid-India kan ik je niets over vertellen. Daar ga ik eind Sept en begin Okt heen.
India is een ervaring!
- ook als blanke man kreeg ik veel aandacht. Denk dat je als vrouw nog meer aandacht krijgt
- in het noorden zijn de wat meer toeristische toppers, wat drukker ook. Vond het zuiden relaxter, eten beter, mensen aardiger. Destijds ben ik in een maand van Chennai door het binnenland naar Mumbai gegaan. Daarvoor heb ik me enigszins moeten haasten. De 2e keer van Mumbai o.a. via Rajasthan, varanasi, chandigarh en vanaf delhi terug, moest op een wat hoger tempo.
- waarschijnlijk lag het ook aan het seizoen (juli), maar in zuid india ben ik nagenoeg geen toeristen tegen gekomen. In het noorden meer, maar voornamelijk bij de toeristische attracties, verder ook weinig. Hostels heb ik er overigens bijna niet gezien. In Goa heb je die volgens mij meer.
- in het zuiden vond ik de hoogtepunten Mamallapuram, Rameswaram, Hampi, Nilgiri Mountain Railway. Ben niet in Goa, Kerala geweest, schijnt erg mooi te zijn. In het noorden de Ellora & Ajanta caves, in Rajasthan het rijtje Jaisalmer, Jodhpur, Jaipur, Agra, Varanasi. Mocht je geïnteresseerd zijn in werk van Le Corbusier, dan is Chandigarh erg interessant, ook als contrast met de rest van India. Ben niet noordelijker / meer te oosten geweest dan hiervoor genoemde steden.
nachttreinen vind ik overigens niet fijn; ze (de trein zelf en de mensen) maken veel kabaal. Ik kon er niet goed in slapen. En die kakkerlakken die in bed nog even langs komen huppelen, net voordat het licht uit ging hielp ook niet echt. Zelf vind ik het fijn om overdag te reizen, dan zie je ook nog wat van het landschap. Verder is de trein over het algemeen wel fijner, aangezien er een (soort van) toilet is, en beduidend minder hobbelig is dan de gemiddelde weg!
veel plezier in ieder geval toegewenst!
gr. GJ
Dionne,
backpackers kom je overal wel tegen …staat ook niet echt een leeftijd op …
ben zelf 55 en ga toch nog graag door voor ‘backpacker’ …
een charmante pleisterplaats in deze kontekst vind ik wel HAMPI !!!
dorpje met goeie mix aan cultuur & natuur … toplokatie
Geert,
ik ben net terug uit india voor de eerste keer daar geweest en ik was alleen, vrouw van 38, dat wisten ze niet dus ik kan daar ook door voor 26. En ik heb me eigenlijk geen enkel moment onveilig gevoeld. Wel in het begin ongemakkelijk omdat ik niet precies wist waarom ze zo naar me keken en met me wilden praten en soms me aan wilden raken. Maar dat is alleen maar nieuwsgierigheid en nadat ik de eerste keer mijn taxichauffeur had gevraagd met me mee te lopen over de markt was het weg. Het is gewoon ontzettend leuk en iedereen wil gewoon even contact met je. Ik heb in de wat betere hotels gezeten en ben daar alleen maar indiers tegengekomen en in Puri zat ik in een goedkoper hotel waar ik veel "blanke"toeristen tegenkwam allemaal van in de 20. Heel leuk en gezellig maar ik vind het leuker om de indiers te zien en te spreken als ik daar ben. Zoals gezegd varanasi niet overslaan. Is echt te gek. en ik ben alleen in het noorden en een beetje naar het oosten gereisd maar wat ze zeggen is dat het noorden armer is en viezer en dat geloor ik ook wel. In het noorden is jaipur nog wel redelijk schoon vergeleken bij de rest. Ik zou ook zeker een tijgersafari niet overslaan. Veel plezier.
hoi gogomoves, heb je daar met een taxi rondgereist of veelal met openbaar vervoer (trein)?
hoi linda 180
Ik had alleen een ticket naar india gekocht en in delhi aangekomen heb ik een taxi rondreis naar agra, ranthambhore, jaipur terug naar Delhi gedaan en toen vanaf Delhi met de nachttrein naar varanasi en van varanasi met de nachttrein naar Puri. Beide zijn heel goed te doen, wel oordopjes mee in de taxi als je wilt slapen onderweg want het toeteren is onophoudelijk. Ik heb prima geslapen in de trein en wat ik veel lees is ongedierte in de trein maar daar heb ik niets van gemerkt, het was gezellig met de medereizigers en je wordt goed verzorgd als je geen eten en drinken bij je hebt. Ze adviseren wel om een ketting met slotje op je bagage te doen die je vast kunt maken onder je zitting voor als je slaapt maar dat had ik niet maar mijn buurman was zo aardig om mijn bagage aan die van hem vast te maken. Wel goed onderhandelen over de taxiprijs. NIet te goed want ze mogen ook wel wat verdienen aan je. Veel plezier
Bedankt voor je reactie. Ik wil heel graag naar india maar lees veel negatieve verhalen. Ik denk dat ik ook een stuk met de taxi wil gaan doen maar wil ook wel een keer met de trein alleen al voor de ervaring. Hoelang ben je er geweest? en hoe is het om in india als vrouw over straat te lopen? Heb jij je onveilig gevoelt? Nog leuke tips voor wat ik echt moet zien?
Ja dat lees ik ook maar je kent Nederlanders toch? Het enige is dat je alles los moet laten als je daar komt want als je net zo wilt leven als hier wordt het niks. Het is hartstikke gaaf als je je open stelt voor de cultuur en de liefde en warmte van de mensen. Tuurlijk zijn er ook minder leuke dingen maar die heb je overal. Het is er vies en ze willen altijd geld aan je verdienen maar daar ben je zelf bij. Toen er indiers iets voor mijn neus op straat gooiden wees ik ze op de prullenbak die er stond. (die staan bijna nergens maar daar stond er toevallig een) Ze begonnen dankbaar te lachen en raapten hun papiertje op en gooiden het alsnog in de prullenbak. Ik was er 3 weken alleen maar je bent daar nooit alleen. Ik voel me hier meer alleen dan daar in mijn eentje op reis. Ik vond het helemaal te gek maar ik hou dan ook wel van aandacht en als je daar niet van houdt wordt het wel een beetje lastig. Het werkt daar zoals overal. What you give is what you get. Ik zou het voor geen goud hebben willen missen en ga zeker nog terug. Varanasi zou ik zeker aandoen. Dat was helemaal te gek. En de Taj Mahal zou ik ook niet overslaan. Als vrouw over straat is in het begin een beetje wennen maar dat is niet als vrouw maar meer als buitenlandse denk ik. Ze vinden het gewoon erg interessant om met je te praten, met je op de foto te gaan of je aan te raken soms. Ik vond dat alleen maar leuk omdat ze altijd zo vriendelijk en blij zijn en daar wordt ik ook blij van. succes!