Ik ben van plan om 1 tot 2 maanden alleen door India te reizen. Hoewel ik aan de ene kant sta te springen om te gaan, vind ik het aan de andere kant ook wel spannend. Ik vind het namelijk leuk om alleen een reis te boeken maar het lijkt me niet leuk om twee maanden lang met me, myself and I te zijn. Van zuid en midden amerika weet ik bijvoorbeeld dat veel mensen alleen beginnen aan een trip maar gedurende de reis steeds enkele dagen (en soms weken) samen reizen met anderen die ze ontmoeten en waar het mee klikt. De backpack scene is daar dus vrij toegankelijk. Weet iemand van jullie hoe dat zit in India? Reizen er veel mensen alleen of meer als stel? Worden er snel contacten gelegd in hostels of is iedereen wat meer op zichzelf? Wat is de gemiddelde leeftijd van de reizigers? Kortom, hoe is de sfeer?
In India ben ik vrij weinig hostels tegen gekomen. De eerste reis was van Chennai naar Mumbai, heb niet de meeste toeristische route genomen, reisde ook in het regenseizoen. In een maand tijd ben ik ongeveer een handvol toeristen tegen gekomen. Het was een bijzonder eenzaam reisje…
Het noorden is toeristischer, zijn ook meer georganiseerde reizen. Dan kom je vanzelfsprekend ook meer toeristen tegen. De georganiseerde zijn meestal wat oudere reizigers.
Maar ook in het noorden zijn we (behalve bij de toeristische trekpleisters) niet zo veel toeristen tegen gekomen. In de trein bijvoorbeeld zie je wel eens wat toeristen, maar niet wagons vol.
De Indiase mensen kunnen over het algemeen wel iets engels, zijn bijzonder nieuwsgierig. Meestal maken ze wel een praatje met je. Het is dan wel weer jammer dat het nagenoeg altijd hetzelfde is; what’s your name, where are you from enz. enz. Wel gezellig…
De mensen in het zuiden vond ik prettiger, het eten lekkerder.
India is een geweldig land om in je uppie rond te reizen,en er zijn er heel veel… die voor deze optie kiezen . ik ben 65plusser en heb het al vele malen op deze manier gedaan en…wat betreft de leeftijd van deze categorie reizigers ? dat varieerd van 16 tot 85jaar .
Verder je vraag of je veel westerlingen tegen komt? Wel; india is een enorm groot land met meer dan een milliard inwoners dus wij als bezoekers vallen niet direkt op hoor …plaatsen als Rishikesh, Pushkar,Vrindavan,Daramsala,Mamallapuram, Pondicherry om er maar een aantal te noemen …daar vindt je veel westerlingen , en ook de bevolking is heel interessant om kennis mee te maken,want dat zijn tenslotte de mensen die het land de kleur en geur geven . Het hangt van jezelf af hoe je je opstelt …maar mijn ervaring is deze ?wil je contact ? dan kan dat elke minuut van de dag . Soms heb je erg de behoefte je even terug trekken uit de hectiek, en even in stilte te zijn. Alles kan in India… en 1van de prettigste landen om met jezelf op reis te gaan…en heel belangrijk ( JE MAG JEZELF ZIJN ,ZIJN ZOALS JE BENT.) niets is gek…of raar… alleen heb je de gebruiken van het land te respecteren met name de kleding… ga niet te bloot over straat ,en als je een tempel in ga zul je dat blootsvoets moeten doen . Lees wat informatieve boeken .Een mooie reis .
Als je graag India met zuid amerika wil vergelijken, dan kan ik je zeggen dat het een wereld van verschil is.
In zuid amerika kom je heel veel hostels met dorms tegen, overal backpackers etc… In India heb ik dit heel anders ervaren. We kwam heel af en toe wel eens andere toeristen tegen, maar dit was dan voornamelijk op treinstations etc waar ieder weer zijn eigen weg gaat.
Zoals hierboven beschreven: als je contact wil, kan je dit zeker hebben met de lokale bevolking. Ze zijn zeer vriendelijke, maar soms ook overweldigend.
In zuid amerika heb ik meermaals alleen rondgetrokken. India heb ik met een vriendin bezocht en ik was heel erg blij dat ze bij me was.
Maar dit is natuurlijke voor iedereen persoonlijk verschillend.
Vorig jaar zijn mijn partner en ik voor het eerst naar India (in grote lijnen: Ladakh, Delhi, Agra) geweest en moet zeggen dat wij steeds heel snel contact hadden met andere rugzaktoeristen…ook met vrouwen die alleen opweg waren. En er is inderdaad een enorme variatie in leeftijd van de reizigers. Er is ons vooral 1 spaanse (+/- 30jr) bijgebleven die we ontmoet hebben in Agra en die al een hele reis achter de rug had op haar eentje…denk dat je vooral “veel haar” op je tanden moet hebben en duidelijk “NO” moet kunnen zeggen! Maar als je er voor openstaat is India een absolute aanrader!
Als je uit de Lonely Planet het eerste aanbevolen guesthouse neemt en dan gaat eten in het restaurant dat ze als eerste aanbevelen, dan weet je 100% zeker dan je na dag 1 een heleboel andere toeristen hebt ontmoet
Er zijn plaatsen waar ze niet zijn, dat is dan wel weer aangenaam, maar als je ze tegen wilt komen, geen probleem!