Hoi,
ik ben sterk aan het twijfelen om samen met mijn vrouw deze zomer naar india te gaan. Wij hebben reeds ervaring backpacking opgebouwd, zuid amerika, thailand, laos. Nu weet ik niet wat ik moet verwachten van India,
het is maar voor 17 dagen dat we zouden gaan dus wil ik er zoveel mogelijk uithalen. De vlucht die ik zou kiezen is in mumbai, Volgens mij een mooie basis om uit te vertrekken. Is india makkelijk bereisbaar?
Zoals je op dit forum kunt lezen kun je alle kanten op met India.Besef je wel dat het en enorm groot lndia is en reizen met openbaar vervoer erg veel tijd kost(behalve vliegen wat ik aanraad als je in 17 dagen veel wil zien).Treinen hebben vaak grote vertragingen en bussen zou ik zo veel mogelijk mijden als je leven je lief is(soms moet je wel overigens).Ik heb India in verschillende reizen op alle manieren bereisd . 2 jaar terug voor het laatst op een redelijk luxe manier(ben het backpacken voorbij)en dat is me heel goed bevallen met overwegend binnenlandse vluchten.Kost eigenlijk bijna niks en scheelt veel tijd en hassle.Treinen hoort wel bij een reis naar India overigens omdat zich er een heel leven afspeelt in en om de treinen.Je zal moeten kiezen wat je wil zien.Je hebt t over Mumbai als aanvliegplaats.Mocht je naar Rajasthan willen krijg je meteen een paar duizend km voor je kiezen.Mumbai vind ik persoonlijk niet erg interessant.Wel weer daar in de "buurt"Ellora,Ajanta,Hampi e.d.Zuid India is heel veel relaxeter dan Noord India dus als je relatieve rust zoekt zou ik niet naar het noorden gaan.Voor een rondje zuid kun je het beste op Chennai of toch Mumbai vliegen.Highlights:Madurai,Chidambaram,Kerala geheel,Trichi e.d.
Rajasthan is ronduit prachtig met haar vele paleizen,forten en prachtige steden.Dit in combinatie met Varanasi of Jaisalmer en uiteraard de Taj.In dat geval zou ik op Delhi vliegen.Houd er rekening mee dat elke verplaatsing een dag kost of je nu vliegt,bust of treint dus die 17 dagen zijn zo om.India is “right in your face” veel herrie,erg vuil,hylarisch,vreemd,onvergelijkbaar.You love and hate it at the same time!Als je beter weet wat je zoekt en welk deel je wilt zien zul je vast meer gericht info krijgen.
Hoi,
graag had ik nog geweten aangezien ik het niet direct terugvind:
- Op welk budget moet ik rekenen per dag voor de slaping, en eten
- Is het makkelijk ter plaatse excursies te regelen of is het beter dit op voorhand vast te leggen?
Excursies altijd! ter plaatse.Regel dat in je hotel of ga op eigen gelegenheid.Weet wel in India is alles veel goedkoper dan in de landen waar je al was.Slapen gaat voor een euro tot 300 euro…Dat is overal ter wereld toch hetzelfde.Maar als je een normaal backpack budget hebt kom je met 25/30euro p.d. een heel eind.Dan heb je en fatsoenlijke hotelkamer en eet je behoorlijk.
Tim ,
ik lees dat jullie al backpack-ervaring hebben …ik veronderstel dat jullie die andere landen ook op jullie eentje met openbaar vervoer bereisden … in dat geval zal india zeker geen probleem voor jullie vormen !!! dus ik zou zeggen : doen ! , … maar maak een beperkte niet overladen keuze , zoals ook Laurens aangeeft … In 17 dagen deden wij Rajasthan (hier mag Jaisalmer niet ontbreken !!!) ; voor zuid-india ga je in die periode véél moeten schrappen … Hampi vind ik daar top ! een perfecte mix van natuur
& cultuur !!! …maar jammergenoeg iets te ver afgelegen …om het in die korte periode mee op te nemen …
Deze 2 reizen deden wij weliswaar met de formule : taxi + driver , een luxe …, maar het levert natuurlijk wel wat tijdswinst op !
en in India valt die kostprijs best mee ( volgens ik mij herinner +/_ 40 euro /dag alles incl (fuel,slaaping driver,tolwegen,tax))
Ons slaapbudget in zuid-india in 2011 : +/- 1000rps/double en in Rajasthan in 2010 : +/_ 500 rps/double
in Januari 2013 deden wij een beperkter gebied nl. Gujarat met de lokale governments-bussen en dat viel reuze mee en is bovendien spotgoedkoop !!! -overnachtingen in Gujarat +/_ 600 rps/double (zie kort verslagje in de rubriek india-café)
een belangrijke factor , ook in een land als india,is natuurlijk ook het weer ???
november is ideaal voor Rajasthan , dec/jan voor gujarat & zuid-india (waren onze periode’s)
in de zomer kan de mousson een serieuze spelbreker zijn ! in het zuiden heb je soms zelfs een 2de mousson in okto/november …
groeten,geert,