Ik zou in februari voor een drietal weken richting Z India trekken met een vriend, meer bepaald streek Mumbai-Goa-Kerala-…?
Zijn er reizigers die mij enkele steden kunnen aanraden die ik zeker moet doen? Geen flauw idee overigens welke route door Z India in drie weken haalbaar is… so if you have thoughts on that…
In reisgids werd een vlucht vanuit UK aangeraden. Wat zijn de meningen hierrond? Welke site krijg je de beste vliegtickets?
Wij zijn geland in Mumbai.
Na enkele dagen binnenlandse vlucht genomen naar het Zuiden, Thrivana…
Vandaaruit naar Varkala waar we enkele dagen gebleven zijn en uitstapjes gedaan hebben. Brommertje gehuurd en naar Kollam gereden… Helse rit… wel heel leuk.
Trein genomen naar Alleppey.
Vandaaruit met houseboat (2 dagen en 2 overnachtingen) naar Kumarakom … Zalig…
Vandaaruit bus naar Munnar (5 uren - ook helse rit…) voor theeplantages.
Vanuit Munnar naar Kochin.
En vanuit Kochin terug binnenlandse vlucht naar Mumbai genomen.
Hallo,
Zuid India erg leuk.Veel natuur en cultuur.Mumbai is voor twee dgn een goed doel.Goa mooie stranden.we zitten altijd tussen Calangute en Candolim in.Palolem voor jeugd, Majorda mooi , maar wat stil.Must Be is Mysore met zondagavond verlicht paleis enz.Varkala inderdaad leuk , maar net zo toeristisch als Goa (als je Goa tenminste toeristisch kunt noemen ???wat wij totaal niet vinden.Maar weten daardan ook de weg)
Neem de Ferry( 300 rps) van ALLEPEY naar KOLLAM of andersom.Vertrek 10.30 en aankomst 18.30.Bespaart je een zeer dure HOUSEBOAT (7-8 duizend rps) , voor dezelde views en uitzichten.Houseboat te commercieel en varen vaak in rondje en liggen ook vaak stil.Eigen ervaring en ook van heel veel horen zeggen!!Ga ook eens naar zuidelijkste punt.erg leuk cape camorin
Cochin wel aardig voor 1-2 dgn.Madurai ook zeer aantebevelen.
voor binnenlandse vluchten en/of treinen www.cleartrip.com
we vliegen meestal met spicejet www.spicejet.com
Wij hebben een reis gemaakt van Bangalore (niet heel interessant) via Hassan (tempels van Belur en Halibid) richting Mysore, Cherai Beach en Cochin.
Mysore is leuk, mooi maharadja paleis en een leuke dierentuin. Ook Cochin is zeer de moeite waard, in het oude gedeelte (Ford) vindt je Chinese visnetten en veel overblijfselen uit de Portugese en later de Nederlandse VOC tijd.
Vanuit Cochin zijn we verder gegaan naar Allepey voor een boottocht over de backwaters. Na Allepey zijn we verder gegaan naar het Thekkady (en Periyar National Parc).
Dit was het Kerala deel van onze reis, het vervolg ging door Tamil Nadu.
Een volledig reisverslag vindt je op http://www.dekinkelder.com/index.php?option=com_content&view=article&id=27%3Aadmin&catid=16%3Areizen&Itemid=38
Als je nog vragen hebt, plaats ze hier of via een PM
Net terug uit Zuid India en veel van de plekken bezocht die in de voorgaande posts worden genoemd. Ik vond Kerala heel mooi en prettig om in rond te reizen. Een goede vriend van ons runt een reisbureau in Kerala en kan voor weinig geld je helpen om een prachtige reis samen te stellen. Zijn naam is Salim en het is echt een gouden gozer. Mocht je interesse hebben neem dan een kijkje op www.yeskaytours.com
Ik ben in het voorjaar van 2010 ook door Tamil Nadu, zuid-India gereisd. En in de buurt van Dindigul op weg naar Madurai, ligt een klein landelijk dorp Athoor. Dit ligt juist op de rand van het Palani gebergte die overgaat naar Kerala.
Op 8km ten westen van Athoor via een smalle geasfalteerde weg ligt een stuwmeer, Kamarajar Dam, van 2km². Prachtig gelegen in een beschermd natuur gebied. En daar zijn enkele afgelegen mogelijkheden om te slapen waaronder Candle House Resort. De eigenaars zijn Vlamingen die het bedrijf runnen en daar ook verblijven van sept/okt tot eind april/mei. Heel mooi gelegen en zeker de moeite waard om daar enkele dagen te verblijven… zwemmen kan ook en het eten is prima, deels westers, deels indisch of zelfs gemengd.
zie: http://sites.google.com/site/candlehouseresort/
Madurai ligt op 70km, Chennai op 350 km, Munnar en Kodaikanal in de bergen, op hoogstens 1 dag rijden, Kerala en de westkust in 2 dagen rustig rijden
Hallo, wij zouden ook 3 weken naar Zuid India gaan. We hadden gedacht om eerste 3 à 4 dagen Mumbai te bezoeken en dan een binnenlandse vlucht nemen naar Bangalore. Dan Mysore, cochin, backwaters, kodaikanal, … tot in Chennai.
Hoe boeken we best onze binnenlandse vlucht van Mumbai naar Bangalore? Via jet airways is dit precies in Rupies ipv euro’s?
Ofwel Mumbai houden en Bangalore + Mysore weglaten, rechtstreeks van Mumbai naar Cochin vliegen en via Kerala, kodaikanal naar Chennai. Onderschat de afstanden echter niet… want het is een boeiende streek waar je al vlug je tijd gaat aan besteden. Maduarai, de moeite waard voor zijn grootse tempel, ligt daar ook in de buurt.
Ofwel Mumbai weglaten, en vliegen op Bangalore en dan Mysore, ook zeer de moeite waard voor zijn paleis, en dan Cochin met backwaters en stranden, Kodaikanal, Chennai…dit laatste ligt wel 400km verder… maar is gemakkelijk te doen per trein vanuit Dindigul
India vraagt meer tijd dan nodig blijkt want toch soms vermoeiend. Een algemene regel die ik aanhoud : verplaatsingen vergen gemiddeld 1 u voor 50 km…
Binnenvluchten in India kunnen gemakkelijk via internet geboekt worden, zeker bij Jet Airways, betaling via creditkaart wordt in INR (Indische rupees) gerekend maar omgezet in EUR op de creditkaart. Huidige koers is ongeveer 59Rs/EUR
Wij vlogen met Lufthansa op Bangalore en vertrokken vanaf Chennai. Lufthansa vliegt (in ieder geval 4 jaar gelede) op beiden dus dat is makkelijk te boeken en scheelt binnenlandse vluchten. Ons schema (zie hierboven) was goed te doen in drie weken, voldoende rust was ingebouwd. We hadden een auto met chauffeur, bewust voor gekozen ipv. openbaar vervoer omdat onze 3,5 jarige zoon ook mee was.
Beste BharatPiyar, bedankt voor uw reactie.
We hebben jammer genoeg maar 3 weken, en ik had inderdaad het gevoel dat het nogal een drukke planning was.
Ik lees dat Mumbai echt de moeite is om te doen (we houden er wel van om eens een grote drukke stad te doen, Bangkok was ook super).
Dat wil dan zeggen dat we de rondreis i/h zuiden naar Chennai het best starten vanaf cochin en dat we dus volgende zaken niet kunnen zien: het paleis v Mysore; bergketen boven Coimbatore rond Ooty (de nationale parken en watervallen [oa Shivasamudram & Athirapally]).
Maar na Cochin & backwaters kunnen we het bergketen onder Coimbatore doen (nationaal park Eravikulam tussen Cochin en Madurai). Is het daar even mooi als de bergen rond Ooty? Ik zie dat daar ook watervallen zijn… Als het daar even mooi is zouden we Bangalore, Mysore, Ooty niet doen.
Wat zouden we zeker nog moeten zien tussen Madurai en Chennai (vlucht terug nr huis)?
Mumbai is inderdaad een boeiende stad… Een goede reisgids zal je zeker veel informatie verschaffen. Wij verblijven steeds in de streek van Colaba, ten zuiden van Mumbai. dichtbij is het fameuze sjieke hotel Taj Mahal, vele musea zoals de Prins Of Wales Museum, niet te missen, cinemas, vele moderne winkels, Leopold Café op de Causeway waar ook vele restaurants met lekker eten zijn, het “Victoria” Station CST Mumbai, de Gate of India… Wij hebben een indische vriend in Mumbai die travel agent is en eventueel een en ander kan regelen, ook ophalen op de luchthaven…zeer betrouwbaar.
Vanuit Mumbai kan je dus rechtstreeks naar Cochin vliegen.Het drukke Ernakulam is de stad op het vast land en Cochin Fort ligt op het schiereiland en is veel rustiger verkeersvrij in het centrum, wat duurder maar veel makkellijker… enkele kerken en musea waaronder het paleis te bezichtigen, de hele oude joodse synagoge. Boven Cochin lig thet Serai beach waar ook enkele guesthouses en resorts zijn. Maar vanuit Cochin makkelijk met de korte ferry over de baai en dan met rickshaw.
In het centrum is er een toeristische dienst die ticketten verkoopt voor backwater trips met kleine boot. Zeer de moeite waard… Vanuit Cochin kun je afzakken naar Alleppey. daar kun je met de "bus"boot helemaal afvaren door de grote backwater channels en meren tot in Kolam. als je heel vroeg in de morgen naar de bootplaats komt en een ticket koopt dan kun je boven op het dek zitten en de ganse dag genieten van het mooie landschap…
Er is echter veel cultureels te doen in Kerala, zoals de Katakali dansen, in Fort Cochin is er een dans centrum, en de Theyyam enkel in het noorden van Kerala… zie je reisgids…
Onder Kolam ligt Varkala, een redelijk mooi strand, wat toeristisch maar valt wel mee. verder de hoofdstad Trivandrum, het oude paleis , zoo… Kovalam is ook een strand maar door de sterke golving wat gevaarlijk.
Vanuit die streek kan je dan geleidelijk aan de bergen intrekken richting Munnar. In de buurt van Thekkady ligt het Periyar nat park, er zijn er nog andere maar Periyar is een van de grootste. Verder dan naar Munnar, prachtige theeplantages, ook een nat park met de Nilgiri Tar, een unieke geite soort. Na Munnar naar Kodaikanal en dan afzakken naar Madurai met zijn indrukwekkende stad.
Vaunuit Madurai kan je met de trein helemaal naar Chennai in een 10-tal uren.
Maar in de buurt van Dindigul, op weg naar Chennai ligt Athoor, een klein landelijk dorp vlak tegen de bergen. Daar is een uniek natuurgebied waar enkele mogelijkheden van verblijf zijn en waar men helemaal tot rust kan komen…
Op deze forum wil ik hier niet verder op in gaan maar je kunt mij best verder mailen op mijn persoonlijke email [EMAIL=“jpvb@telenet.be”]jpvb@telenet.be en dan geef ik je alle details…
Helemaal mee eens! Athoor is een rustpunt in de vakantie! Erg landelijk, bergen, een mooi meer en een klein dorpje. Heerlijk om tot rust te komen nadat je bijv. 2 dagen hebt rondgedwaald in Madurai en de Shree Menakshi tempel. Wij zaten in het Cardamon House, twee dagen op adem komen en dan de reis vervolgen.
Kijk hier voor foto’s van het landschap foto 1 foto 2
beide het meer bij Athoor
haha, je hebt “aandelen” begrijp ik …???
Bottomline, Athoor en directe omgeving is heerlijk om te relaxen, er zijn verschillende schitterende guesthouses. We hebben 2 dagen genoten van rust, natuur en vriendelijke mensen in het dorpje.
Bij deze is onze vlucht geboekt: we vliegen naar Mumbai en keren terug vanuit Chennai (de binnenlandse vlucht van Mumbai naar Cochin moeten we nog boeken). 3 dagen Mumbai is wel OK zeker?
Nu nog onze route tussen Cochin en Chennai uitzetten en we kunnen ertegen aan! By the way, het meer bij Athoor ziet er wel best OK uit, ik denk dat we daar ook eens zullen passeren, we zien wel…
BharatPiyar, als we iets concreet uitgewerkt hebben stuur ik je een mailtje, maar het zal nog wel een paar weken duren (momenteel is het nogal druk)
Grtz Paenen
ik was bezig met het boeken van onze binnenlandse vlucht van Mumbai naar Trivandrum via de website van “Air India”. Je kan daar kiezen tussen 4 verschillende prijsklassen –>van goedkoop naar duur: Restricted, Refundable, Economy, Executive.
Weet er iemand welke de verschillen zijn tussen deze prijsklassen?
“Restricted” zou misschien wel eens kunnen betekenen dat er beperkingen zijn op de bagage?
Welke prijsklasse zouden we best nemen?