Zuid-Argentinie en Torres del paine

Dag reizigers,

Hier nog eens een vraagje van mij.
Ik heb 4 weken om te reizen in Argentinie en ik wil alles zien
(BA - Ushuaia - Torres del Paine, EL Calafate, Bariloche, Mendozo, Salta, Iguazu).
Erg ambitieus wel…

Op ons lijstje staat dus ook Torres del Paines in Chili, maar ik begin hier nu over te twijfelen omdat dit wel erg veel tijd in beslag neemt.
Heeft iemand hier een mening over? MOET ik er heen? En kan ik dan iets anders laten schieten? Of als ik naar de rest ga, kan ik dan Torres del Paines laten schieten???

Het is één van de mooiste parken van Zuid Amerika, maar het is ook het park met de meest absurde prijs/kwaliteitverhouding qua onderkomens vind ik. Ruim 30 dollar voor een (slecht) stapelbed in een slaapzaal van een oude refugio, zonder beddengoed (!) en zonder ontbijt, not my cup of tea. Er zijn wel campings waar je goedoper kan slapen, mits je voor je eigen tent zorgt natuurlijk.

Onze klanten raad ik vaak aan om, als ze graag een mooi park willen met prachtige wandelmogelijkheden, naar El Chaltén te gaan. Vanuit El Calafate slechts 4 uurtjes in de bus, niet zo massaal als Torres, ook prachtige natuur en wandelmogelijkheden en meer dan voldoende leuk geprijsde onderkomens.

En verder, je hele lijstje in 4 weken willen zien is inderdaad erg ambitieus. In BsAs, in Bariloche en in Salta kan je zonder problemen al een week blijven en iedere dag iets anders doen. El Calafate+El Chaltén is ook goed voor een week. En gezien de enorme afstanden zal je dan ook veel moeten vliegen, wat helaas niet goedkoop is in Argentinië (reken op 150-250 per persoon per vlucht, met uitschieters naar 300+!)

Aardig ambitieus ja…het is wel te doen, maar beetje meer tijd nemen om de plekken te bekijken is misschien een beter idee. Torres is wel echt prachtig om te zien. Overnachten inderdaad niet goedkoop, maarja wij waren toch blij dat we er zijn geweest. El Chalten is prima alternatief, maar dan zit je toch al behoorlijk zuidelijk… de Perito Moreno is daar ook wel bijna een must-see. Kortom het liefst toch die dingen combineren daar :slight_smile:

Hmm…jullie maken het er niet echt makkelijker op voor me :wink:
Perito Moreno staat zeker hoog boven aan het lijstje :slight_smile:
Nou nog even doortwijfelen :wink:

Ik zou torres ook zeker meenemen. Misschien Ushuaia laten vallen. De stad zelf is geen reet aan. Als je hierheen gaat dan moet je gaan hiken in de omliggende bergen of naar Antarctica gaan anders is het niet de moeite waard om zolang in de bus te zitten.

Ik heb dit jaar volgende route gedaan in 28dagen.

Dag 1 :Aankomst in BA, dag zelf doorvliegen naar Ushuaia
Dag 2-3: Ushuaia
Dag 4 : Busrit Ushuaia - Punta Arenas
Dag 5 : Punta Arenas + 's avonds vertek naar Puerta Natales (is maar 2u rijden)
Dag 6: Puerto Natales (voorbereidingen Trektocht in TDP)
Dag 7-8-9 : TDP
Dag 10 : Busrit Puerto Natales - El calafate
Dag 11 : Bezoek Perito Moreno
Dag 12: El calafate + 'savonds vlucht naar Salta
Dag 13 : Salta
Dag 14 : Uitstap naar Jujuy
Dag 15 : busrit naar San Perdo de Atacama
Dag 16-17-18 : 3 daagse jeeptour naar Salar de Uyuni
Dag 19 : busrit naar Tupiza
Dag 20-21 : Tupiza
Dag 22 : busrit van Tupiza naar Salta (daar is het ff misgegaan want m’n reispartner verliest haar paspoort)
=> Nachtrit naar BA, aankomst BA, regelen paspoort (dag 23)
Dag 24 : BA + in late middag bus naar Iguazu
Dag 25-26 : Iguazu , nacht 26-27 rit terug naar BA
Dag 27-30 : BA

Ik denk dus dat je alles kan doen wat je wil. Wij hebben mss wel veel gereisd maar ik ben ook snel uitgekeken op plaatsen dus voor mij is het niet nodig om ergens langer te blijven dan 2-3dagen. Das natuurlijk persoonlijk :slight_smile:
Dag

Hoi Statler,

Was de reis van Ushuaia naar Puerto Natales alleen te doen via Puerto Arenas of waren er ook andere opties? Hoe lang heb jij gedaan om van Ushuaia naar Torres del Paine te komen?

Ja hoor, je kon vanuit Ushuaia rechtstreeks de bus nemen naar Puerto Natales. Ik vermoed dat de route niet zo erg verschilt als naar Punta Arenas. De rit naar Punta Arenas duurde zo’n 10-11u dus voor Puerto Natales 2u extra.

Wij zijn vertrokken vanuit Ushuaia om 3u 's nachts (ja idd!!!), aankomst in Punta Arenas in de namiddag. Beetje chillen in de stad, lekker uitslapen. De dag erna de pinguins bezocht in Seno Otway en 's avonds direct de bus genomen naar Puerto Natales. Aankomst daar rond 22u. De volgende dag alles geregeld qua materiaal, trip van TDP gepland. De dag erna de bus genomen om 7u, aankomst in het park, tentje opgezet en rond 11u30 vertrokken voor een wandeling van zo’n 8u :slight_smile:

1 like

Hoi,

Ik ben net een weekje uit het park. Wij hebben er 5 dagen voor uit getrokken, maar we zijn ook mensen tegengekomen die dagwandelingen maken. Dan is 2 dagen ook voldoende. Eentje voor de torres del paine en eentje voor de glaciar grey. Ik vond het park mooi en mooier dan el chalten. En El chalten, waar is nu ben (16 oktober) is veel drukker dan torres del paine.
Ik kan me goed vinden in het laten schieten van ushuaia. Een mooie stad, maar geen must als je andere parken aandoet. Succes met kiezen!

Ik zal ook Ushuaia het enige leuke daar is dat je weet dat je ‘aan het einde van de wereld bent’ en de boottocht langs de pinguins en zeeleeuwen, maar verder is er niet veel te doen!
Ik zou als je niet veel tijd hebt niet al te lang uittrekken voor Iguazu, dit hebben wij 2 jaar geleden in precies 24 uur gedaan, haha kwam toevallig zo uit. 1 dag Argentijnse kant en 1 dag Braziliaanse kant (ik zou aan de braziliaanse kant beginnen daarna de argentijnse kant!)

Ha, dank! Ja we willen wel even in Ushuaia zijn inderdaad, maar niet te lang. En Iguazu hebben we ook 1 dag heen, 1 dag daar en 1 dag terug gepland.
Verder zijn we nu aan het bedenken om vanuit El Calafate met een huurauto naar Torres te gaan, heeft iemand daar ervaring mee? Hoe dat bij de grens gaat enzo? En tot waar ik met de auto kan komen enzo?
Zag dat er ook een dagexcursie vanuit El Calafate naar Torres gaat. Iemand daar ervaring mee?

Met een huurauto kan. Wel enkele weken van tevoren reserveren en erbij zeggen dat je de grens overgaat, want daarvoor moeten ze extra papieren aanvragen. Je kan tot bij de grote hosteria´s/refugio´s komen met de auto zonder problemen, alleen heb je er in het park verder weinig aan (behalve een keer de weg naar Salta Grande en Glaciar Grey o.a. nemen natuurlijk.

De dagexcursie vanuit El Calafate boeken wij vrij vaak voor klanten die niet in een refugio willen overnachten, niet 200 dollar per persoon willen betalen voor een gewoon hotel, maar wél de hoogtepunten van het park willen zien. Is prima te doen, wel een lange dag. Je komt tegen de middag aan bij het park en maakt daar enkele wandelingen met een gids. Verder bezoek je de hoogtepunten. ´s Avonds laat weer terug in El Calafate.

Hmmm, misschien is dat dan toch ook wel een goed idee.
Dat het een lange dag is vind ik niet erg, als ik maar mooie dingen kan zien zo’n dag :slight_smile:

Hou er wel rekening mee dat het vaak kl*teweer is in torres, als je dan alles in één dag wil zien dan kun je enorme pech hebben en niets zien.
Torres is zo groot dat je in één dag nooit alle mooie punten kan zien. Ik zou dan ook echt een paar dagen daar plannen.

Een ambitieus plan! Wij hebben een aantal jaar geleden vier weken door Argentinie en Chili getrokken, in hoog tempo. We hebben niet exact dezelfde route gedaan ( Salta en iguazu een paar jaar later ) maar wel meer tijd in Chili doorgebracht dan jij zal doen.
Het schema is te doen, maar tempo zal pittig zijn. Verder is in jouw geval vliegen een betere optie dan met de bus, want vliegen is sneller. Aan de andere kant worden veel bestemmingen in Argentinie via Buenos Aires gevlogen, wat ook veel tijd kost.
Ik zou eerst eens goed kijken naar wat er mogelijk is mbt vervoer. Het kan funest zijn voor je schema als je een dag meer dan gepland kwijt bent voor een bepaald traject.

Torres del Paine is een prachtig park. Zoals iemand hierboven al schreef, het weer is er wel vaak slecht, dus twee dagen zou ik er zeker voor uittrekken. En aan dat stapelbed heb ik ook geen beste herinneringen…Ik zou zeker naar Torres del Paine gaan, en naar El Calefate en El Chalten, maar wellicht Ushuaia skippen. Het is leuk omdat je praktisch aan het eind van de wereld bent, maar niet zo spectaculair als bovenstaande parken. MBT Iguazu, wij deden 1 dag de Braziliaanse kant en 1 dag de Argentijnse kant. Vervolgens de nachtbus naar Salta en daar vijf dagen een auto gehuurd. Als je een auto wilt huren is one way rental trouwens erg duur in Argentinie ( autohuur is sowieso niet goedkoop ).

Succes met je reis!

Super veel dank voor je reactie en tips.

Onderhand zijn we volop in de onderhandelingen met the heart of Argentina travel, heel fijn.

Besloten vanwege tijdsgebrek, het vaak slechte weer, hoge prijzen, toch niet naar Chili te gaan. Wellicht maken we in de toekomst nog eens een trip naar Chili…