Hooi,
Samen met een vriendin ben ik van plan na ons examen door Zuid Amerika te trekken. Waarschijnlijk naar Chili, Argentinie, Brazilie, spaans leren, vrijwilligerswerk en daarna nog een aantal maanden rondreizen. Wij zijn nog in het begin van onze zoektocht naar informatie over alle mogelijkheden en hebben dus veel vragen, zoals:
Welke organisaties (die ook liever niet te duur zijn) raad je ons aan
Welke landen/steden zijn zeker een bezoek waard?
Is het niet gevaarlijk door Zuid Amerika te trekken?
…enz
Als je tips hebt, ervaringen of wat dan ook mail me dan!
alvast bedankt! Violet
Stel jezelf eerst de vraag hoeveel geld je ongeveer beschikbaar hebt, en natuurlijk kan je uit de bieb al reisgidsen e.d. halen, je inlezen is erg nuttig.
Ik denk dat Quito of Santiago goede plekken zijn om te starten en m.n. Spaans te leren. Doe je dit laatste liever buiten een grote stad (kan ik me ook goed voorstellen, zonder al te veel andere toeristen leer je sneller spaans, en is rustiger), dan zijn er vast wel dorpen te vinden, of kleinere stadjes. Reisgidsen zijn een goede bron om informatie over dorpen in te winnen. Die vermelden ook of er spaanse scholen zijn, mits die er al een tijdje zitten natuurlijk. Reiservaringen van anderen zijn natuurlijk ook erg bruikbaar. Al komen die meestal wel van de ‘Gringo-trail’.
Als je goed op je hoede bent, je niet bang opstelt (loop bijv. fier rechtop), dan is Latijns-Amerika niet supergevaarlijk. Ik ben in Costa Rica ooit van mijn portemonnee (zakken gerold in drukke straat) beroofd, maar ook dat overleef je wel. Kijk uit als iemand je aanspreekt, je aanraakt of met een smoesje je aandacht afleidt, of als er iemand anders bijkomt die bijv om je paspoort vraagt. Dit gebeurde me in La Paz en St Cruz, die 2e man deed zich voor als politieman, maar zag er niet echt zo uit. Hij vroeg me in een taxi in te stappen. Ik lachte hem vierkant uit. Toen ik zei dat hij ‘wel heel erg duidelijk met die andere figuur samenwwerkte’, waren ze snel verdwenen.
In het forum Zuid-Amerika staat trouwens een aankondiging voor een dialezing (titel ‘Streling voor de ziel’) op zondag 8 mei in Utrecht. Dat is misschien iets voor jou, informatief en goed om in de stemming te komen, inspiratie te krijgen e.d. Een groot deel van die lezing speelt in Latijns-Amerika.
Sinds juli 2004 woon ik in Bolivia, op 13 juni ga ik weer terug. Je mag me dus altijd vragen stellen over dat land of andere landen in de buurt.