Zuid-Afrika of Ghana?

Hoi allemaal!

al heel lang loop ik rond met het plan om een tijdje naar Afrika te gaan om vrijwilligerswerk te gaan doen. De afgelopen weken heb ik me flink verdiept in alle mogelijkheden en veel gelezen. Uiteindelijk ben ik tot twee landen gekomen: Ghana en Zuid-Afrika. Ik kom er alleen niet echt uit welke van die twee het moet worden.

Het punt is dat Zuid-Afrika me als land mooier lijkt: hier zijn de mooiste natuurgebieden, bezienswaardigheden en steden wat je verblijf hier wellicht een stukje aantrekkelijker maakt dan een verblijf in Ghana. Ook is het een stuk westerser (geen verplichte inentingen ed) dan Ghana, wat het verblijf misschien ook prettiger maakt. Groot nadeel bij Zuid-Afrika is echter de veiligheid. Nu weet ik dat iedereen hier een andere mening over heeft: sommige mensen wonen hier al 10 jaar en hebben nooit iets meegemaakt; anderen zijn er een week geweest en drie keer overvallen. Echter, vrijwel iedereen (inclusief MinBuZa) is het over eens dat reizen naar de townships wordt afgeraden. En laat het vrijwilligerswerk hier nu net plaatsvinden!

Ik zou daarom graag van mensen die in ZA zijn geweest, en liefst ook als vrijwilliger in townships hebben gewerkt, horen hoe ze dit ervaren hebben. Als ik zou gaan zou dat zijn met de organisaties Travel Active of Activity International (Op eigen houtje bij een kleinschalige organisaties iets regelen wil ik niet. Dus op dat punt hoef ik geen tips

http://www.prikpagina.nl/images/smile/icon7.gif

). Ik kan me ook niet voorstellen dat deze organisaties je naar gevaarlijke gebieden sturen. Maar ik hoor graag de ervaringen van mensen die er daadwerkelijk geweest zijn. Advies van anderen is natuurlijk ook welkom!

groetjes,
Krista

Hallo Krista,

Ik ga begin juni 2007 een maand naar Zuid afrika gecombineerd met Namibie om wildlife projecten te gaan doen van Travel-Active.

Ik ga eerst Noah’s ark doen en daarna het monkey project met vervet aapjes.

Ik heb er heel erg veel zin in, en het lijkt me dan ook nog leuker om dit met iemand samen te doen.

Dus als je je geroepen voelt. Om je reis (of een deel van je reis) om deze manier in te vullen

lijkt het me leuk wat van je te horen
[EMAIL=“lauraatje84@hotmail.com”]lauraatje84@hotmail.com is mijn adres. Groetjes Laura

Hi Krista,

Ik begrijp dat je moeite hebt met kiezen tussen beide landen. Zelf kan ik je alleen informatie geven over Zuid-Afrika, omdat ik nog niet in Ghana ben geweest.

Een groot voordeel van Zuid-Afrika is dat je hier in tegenstelling tot Ghana geen dure malaria tabletten nodig hebt en dat je in het grootste gedeelte gewoon water uit de kraan kunt drinken.

In Kaapstad (daar verblijf ik nu) voel ik me redelijk veilig, wanneer ik gewoon door de stad loop. Er komen zo nu en dan wel eens kinderen naar je toe om geld te vragen, maar als je gewoon normaal reageert raak je ze zo kwijt. 's Avonds kun je beter niet alleen over straat gaan. Als er iemand bij je is, maakt dat het risico al stukken kleiner. En in iedere grote stad zijn er wel gedeeltes waar je beter niet kunt komen.
Ik kan je in ieder geval vertellen dat het hier stukken veiliger is dan in Johannesburg en dat de criminaliteit de laatste jaren sterk is afgenomen. (Overheid doet veel aan misdaadbestrijding, ivm het wk dat hier in 2010 plaats zal gaan vinden.)

De townships hier kunnen heel gevaarlijk zijn, maar dat verschilt heel erg per gebied. Ik heb zelf al een paar Zuid-Afrikanen leren kennen, die in een township wonen en dat zijn de aardigste mensen die je je kunt voorstellen. Er worden heel veel township tours georganiseerd en je kunt er zelfs (georganiseerd) een nachtje blijven slapen.

Maar ga er bij de townships nooit vanuit dat je geen negatieve ervaringen op zult doen, want dat hoort er nu eenmaal bij.

Er zijn trouwens ook vele andere plekken waar je in Zuid-Afrika of andere gedeelten van Afrika vrijwilligerswerk kan doen. Ik kan je http://www.africanimpact.com/ aanraden. Dit bedrijf heeft een aantal mooie projecten lopen in verschillende landen. De website is ook in het Nederlands te bekijken (het is een Afrikaans bedrijf, naar het initiatief van een Nederlandse vrouw).
Dit project zou je dan bijv. kunnen gaan ondersteunen: http://www.africanimpact.com/projects/RSA-CTSAP/

Ben persoonlijk niet zo’n grote fan van het commerciele TravelActive, maar beslis zelf, zou ik zeggen.

Succes!

Hi Krista,

Lastig deze keuze, maar ik zag dat je alleen nog berichtjes hebt gehad van mensen die in Zuid-Afrika zijn geweest. Ik heb 3 maanden op een klein basisschooltje gewerkt in Ghana (vlak bij Tamale, in het noorden) en hier in een heeeel leuk gastgezin gewoont. Ghana is echt een aanrader. Het is een ontzettend mooi land, ontzettend lieve, gezellige, behulpzaame mensen, ontzettend veel cultuur, lekker eten en je kunt er heeeeel goed rondreizen. Het voelt erg veilig aan, iedereen helpt je tijdens je reis. Dat heb ik in ieder geval zo ervaren:) Tuurlijk willen ze je ook afzetten, haha, maar als je er een tijdje bent leer je daar prima mee om te gaan en gaat het afdingen ook steeds makkelijker. Er rijden overal tro tro’s die je van hier naar daar kunnen brengen. Voor een paar euro ben je helemaal aan de andere kant van het land en voor 2 a 3 euro kan je prima overnachten in Guesthouses. Het is echt een aanrader om in een gastgezin te gaan wonen als je dit leuk vind, dan maak je zoveel mee, is echt helemaal te gek vond ik. Er zijn verschillende organisaties die naar Ghana gaan. Ik ben zelf met Childaid gegaan, maar dit viel wel wat tegen. Alhoewel ze een goed gastgezin hebben geregeld en ons goed hebben opgehaald van het vliegveld, dat is eigenlijk het enige wat je nodig hebt, maar verdere begeleiding etc, wat er niet echt bij. Maar toch, het was niet duur (toen de goedkoopste, www.childaid.nl). Ik heb toen ik in Ghana was hele goed verhalen gehoord van de organisatie Norghavo. ( www.norghavo.org) Zij hebben erg leuke projecten en het is heel goed geregeld als je er eenmaal bent. Moet je maar eens kijken. Mijn zusje gaat dit jaar een project doen in Zuid-Afrika, dus als zij hier geweest is kunnen we ook iets zeggen over Zuid-Afrika :).
Oohh en wat Ghana betreft, niet afschikken van alle verhalen over ziektes etc. Tuurlijk moet je opletten, zeker met water etc. maar als je er eenmaal bent valt het allemaal heel erg mee. :slight_smile: Ik heb echt een onvergetelijke tijd gehad in Ghana en kan het iedereen aanraden. Als je nog vragen hebt over Ghana kan je altijd even mailen. Mijn e-mail adres is: [EMAIL=“marjanhelmink83@hotmail.com”]marjanhelmink83@hotmail.com

Heel veel succes met je keuze…

Groetjes Marjan…

Hallo,

Ik ben vijf maanden in de buurt van Johannesburg geweest en ik kan je verzekeren dat het er vrij onveilig is.
Het is wel zo dat ik goed naar het advies van de Zuid-Afrikanen heb geluisterd en altijd alert ben gebleven en dan kan er weinig gebeuren.

Veel succes met je keuze!!!

Groetjes, Nathalie