Wonen in Afrika: veilige en onveilige landen?

Hallo iedereen!

Mijn vraag is voornamelijk gericht aan mensen die in Afrika wonen en het dus niet alleen vanuit het oogpunt van een toerist kennen. Als dit al eerder is besproken op het forum, dan mijn excuses.

Het is al jaren mijn droom om naar Afrika te reizen en er een paar jaar te wonen. Maar elke keer dat ik informatie zoek over de veiligheid van Afrikaanse landen is dat of erg gegeneraliseerd, of verouderd, of alleen gericht op toeristische plaatsen.

Kan iemand mijn vertellen welke landen of delen van landen veilig zijn en welke niet? Niet alleen met betrekking tot burgeroorlogen of misdaad maar ook lokale bevolking ten opzichte van toeristen en voor blanke mensen.
Alvast bedankt!

Op minbuza.nl

In Zuid Afrika, Tanzania, Gambia kun je zeker wel wonen.

Het ligt er denk ik ook aan hoe je woont en hoeveel spullen je hebt. Als jij een flatscreen tv hebt en dat soort dingen, zul je in veel landen betere beveiliging moeten hebben dan in NL.

In Tanzania, Kenia, Malawi viel het mij op dat de blanke mensen die er wonen (in Afrika geboren of niet) allemaal een hek om hun huis heen hadden en bewakers. Maar die hadden ook allemaal een computer en een tv enzo.

Maar als je zonder electronica (fototoestel, mobieltje) en dure spullen leeft, kun je ook prima in een hutje in een dorp wonen, ik ken een jongen die zo in Zambia heeft gewoond en vrijwilligerswerk deed namens Peace Corps, hij had een hutje en verbouwde zijn eigen eten en slachtte zo af en toe een dier ook om te eten.

Zuid-Afrika lijkt me vanwege het gigantisch hoge aantal verkrachtingen, nou juist NIET een land waar je als vrouw alleen wilt wonen. (Of ben je geen vrouw?) Ook in Zimbabwe zijn volgens mij veel verkrachtingen (en een gevaarlijke gek als president natuurlijk).

Afrika is gigantisch en heeft tientallen landen, het is een beetje moeilijk om in één post op al die landen en gebieden binnen landen in te gaan. Het is een beetje hetzelfde als: “Kan ik veilig in Europa wonen?”
Heb je een regio in gedachten?

In zuid afrika is het prima wonen ook vrouwen. Je moet alleen meer aan je veiligheid denken dan in NL. Maar dat moet je in heel Afrika. Voordeel van ZuidAfrika: Als je wil, kan je er een Europese levensstijl op nahouden en hoef je niet direct al je luxe op te geven… Daarbij wonen er veel NLers in ZA, handig voor je eerste contacten.

Bedankt voor de reacties! Ik wil graag reizen naar Zuid-Afrika, Botswana of Namibie, ik ben er nog niet helemaal over uit welke daarvan.

wij zouden naar Madagascar trekken.
eerst 3 maanden proberen vooraleer…de grote stap.
wij hoeven geen luxe.een lodge op het strand is voor ons een luxe op zijn eigen.en t’is waar,hoe meer je van luxe en dure dingen onder hun neus legt,hoe meer kans je maakt om veroverd te zijn
hier in Belgie of elders toch ook,of niet?
niet vergeten dat die mensen geen luxeartikelen hebben!
wij zullen bij hen wonen en daarom zich moeten aanpassen aan hen alsook hun bedanken voor die gastvrijheid.
wij willen weg omdat wij de maatschappij van hier niet meer aankunnen,een t.v.,juwelen,…laat ik graag achter en zeker mijn gsm
wij willen ook dichter bij de natuur staan,eerbied vertonen aan gewone dingen.
ik vind zelf dat wij achter staan op die landen en niet andersom.
wij zijn slaaf geworden van materialisme en bekopen het.
zodus,raad van me,volg je hart,en ga ervoor.:
doei

Helaba,

Wij emigreren over 2 maand naar Senegal. Heb daar reeds 2 jaar gewoond en gewerkt. Het is er heel veilig. Je kan daar 's avonds ook als vrouw alleen over straat lopen. Er zijn wel bewakers nodig mocht je eventueel een eigen zaak te beginnen, maar voor de rest geen probleem…

Groetjes
Belinda

Hey,
Ik ben naar alle drie de landen op vakantie geweest voor langere tijd. Maar ja het is net wat je zoekt…
Ga je voor back to basic ver van alles vandaan of woon je liever in de stad?
Nu voelde ik me in ZA niet overal veilig, vooral in de grotere steden niet.
Namibie is echt een van de mooiste en meest bijzondere landen waar ik ooit ben geweest. Wel is alles heel ver van elkaar vandaan, maar als je daar op ingesteld bent is dat geen probleem. Hier heb ik me echt nooit onveilig gevoeld en voor een Afrikaans land is het hier heel rustig (ook qua politiek) en veilig!
Heb je het boek Solitaire al eens gelezen? Dit geeft het Afrika en vooral Namibie gevoel wat mij betreft heel goed weer!
Botswana is ook echt heel mooi, veel ongerepte natuur, maar in de steden ben ik niet of nauwelijks geweest.
ben stiekem heel jaloers! Zou ook wel willen
Groetjes Wies

Wat je eigenlijk moet doen is eerst kijken naar wat mogelijk is, en dan pas bekijken wat je wil. Veel Afrikaanse landen hebben wetten waardoor je er slechts heel beperkt werk kunt vinden etc.

Marokko:
Ik reis 33 jaar door Marokko en woon/werk er nu ruim 8 jaar.
Veilig land ondanks de laffe bomaanslag vorige maand in Marrakech.

Ghana:
Ook heb ik een jaar in Ghana gewerkt in 1989/1990. Stuk aangebouwd bij Wenchi Methodist Hospital.
Ghana was ook veilig. Maar ik voel me niet vlug onveilig… het hangt ook voor een groot deel af van wat je er zelf van maakt.

Aanpassen:
Ik ben het trouwens niet eens met mensen die vinden dat je je altijd maar moet aanpassen aan een locale bevolking. Nergens voor nodig. Laat iedereen zijn zoals ie is. Maar wel kun je begripvol met elkaar samen leven.
Respect en waardering heeft ook niets met een huidskleur te maken.
Als je naar Afrika verhuist heeft het natuurlijk absoluut geen zin om ook in een lemen hutje te gaan wonen omdat men dat daar doet. Leef zoals jij het goed vind en hoe beter jij je voelt hoe meer je voor anderen kunt betekenen.

Ontwikkelingshulp:
Jan Pronk is jarenlang met speekwoordelijke zakken geld naar Afrika gereist… maar uiteindelijk is al dat geld opgemaakt zonder dat er structureel verbetering kwam.
De beste ontwikkeling van mens en land is als een zakenman/vrouw een bedrijf begint in een arm land en mensen een baan aanbiedt. Salaris op het niveau van dat land, werken volgens de regels van dat land, scholing volgens de normen van dat land. Goed voor werkgever en werknemer… een gezonde basis.
Laat mensen werken voor hun geld, zodat het ook werkelijk HUN geld is… met doen alsof iedereen zielig is en hulp nodig heeft lossen we niets op.
Begin bij het begin… zoek naar eenvoudige oplossingen… oplossingen waar mensen iets mee aankunnen… waar de locale bevolking mee verder kan.
Ontwikkeling mag niet opgedrongen worden maar gaat langzaam en zeker.

Groeten van Peter en Zineb.

2 likes

:nod: Peter, helemaal mee eens!!!