Tanzania of Zuid-Afrika??

Mijn vriend en ik willen deze zomer drie weken rondtrekken in Afrika (met ons tweetjes, dus geen groepsreis!).
We blijven twijfelen tussen de landen Tanzania of Zuid-Afrika omdat ze ons allebei prachtig lijken!

Wie kan ons helpen met een goede keuze te maken op basis van prijs, vervoer ter plaatse, verblijfjes, eventueel gevaar, eigen ervaringen?
We hebben al iets of wat reiservaring naar verre landen.

Alvast bedankt!

Tja, moeilijke keuze inderdaad, en ik denk dat je in elk land een fantastische vakantie zou hebben. Zelf ben ik niet in Zuid-Afrika geweest maar heb ik wel zelfstandig door Tanzania en Kenia gereisd.
Wat mij het grootste verschil lijkt, zijn de steden (ik denk in Zuid-Afrika moderner en met meer buitenlands eten, groter en gevaarlijker, vooral Johannesburg), en het Apartheidsverleden en wat dat voor gevoel geeft bij de situatie nu. Qua natuur en wildlife zullen ze niet voor elkaar onderdoen.
In Tanzania wonen veel minder blanken die er ook daadwerkelijk geboren zijn. De blanke niet-toeristen die je er tegenkomt zijn veelal vrijwilligerswerkers, ontwikkelingswerkers, artsen, en mensen die er zijn gaan wonen om een safaribedrijfje te runnen.
Als je een speciale interesse hebt in het Apartheid-verleden en Nelson Mandela, dan speelt dat natuurlijk wel een rol bij je keuze.
Beide landen hebben interessante lokale stammen en culturen waar veel over te bekijken is.

Ik weet niet precies hoe de kosten liggen voor het reizen in Zuid-Afrika, ik raad je aan om de Lonely Planets naast elkaar te leggen (bv. in de bieb of even snel opzoeken in een winkel), daarin staan altijd redelijk uitgebreide en accurate budget-adviezen voor low-budget, middelmatig, en luxe reizen.

Qua veiligheid vond ik Tanzania goed te doen, alleen vond ik Dar Es Salaam tricky (daar mislukte een beroof-poging op mij), en ook in Arusha moet je goed op je spullen letten. Ik zorg altijd dat ik voor het donker (18.30u in Tanzania!) weer binnen een straal van 50 meter van mijn hotel ben, tenzij ik met een gids ergens ben.

Ik heb zelf de indruk dat het in Zuid-Afrika iets makkelijker is om zelf met een jeep door een wildpark te mogen rijden, van Tanzania weet ik niet of dat mag en hoeveel dat kost enz. Wel vind ik het zelf veel prettiger met een gids want die zien veel meer (waar je zelf overheen kijkt omdat wij gewoon niet gewend zijn op die manier te zoeken) en die kan je heel veel interessante feiten vertellen over het gedrag van de dieren en over de planten en bomen die je onderweg ziet.

Je zou ook eens naar het klimaat moeten kijken, Tanzania ligt dichter bij de evenaar en wordt minder koud, terwijl het in Zuid-Afrika best eens onaangenaam fris en regenachtig zou kunnen zijn in hun winter (onze zomer)!

Zelf denk ik altijd maar zo: wat ik nu niet kies, kan ik altijd in de toekomst nog eens heen. :slight_smile:

Succes,
Cécile

Zelf rondreizen is heel goed te doen in Zuid-Afrika en wat minder in Tanzania. Gaan jullie alleen voor de WildLife dan zou ik Tanzania aanraden. Dit is absoluut veel natuurlijker dan in Zuid-Afrika.

Wat betreft ‘gevaarlijk’ zowel in Zuid-Afrika als in Tanzania is het aan te raden als je zelfstandig reist om voor 18:00 uur binnen te zijn of een gids bij je te hebben. Tevens als je zelfstandig reist door Tanzania mag je niet de parken in op eigen houtje dit mag wel in Zuid-Afrika. Hiervoor moet je in Tanzania een gids huren. Doe dit van te voren dan kunnen zij een hele mooie prijs regelen voor een dag. En schrik niet de prijzen van de reservaten zijn hoog per dag! reken tussen de 100 en 150 dollar ook de lodges zijn vrij prijzig in de parken maar zeker de moeite waard.

Een zelfstandige rondreis door Zuid-Afrika van 4 weken met vlucht en Jeep en huisjes (aanrader je zit dan veel hoger en ziet meer) heb je al voor ruim onder de 4000,- euro met 2 personen en huisjes in het KrugerPark.
Regel alles vanaf hier online etc. en het scheelt je heel veel geld.

In Tanzania waren wij voor alles (2 personen) ca 9000,- euro kwijt maar iets waar je nooit spijt van krijgt. Want naar onze mening is Tanzania het mooiste land wat betreft de WildLife.

Veel succes met het plannen van jullie reis

alles is zo relatief als maar kan! ik heb werkelijk nog nooit 4500 euro (1 persoon dan) uitgegeven, zelfs niet als ik 4 maanden weg was.
dus het is heel afhankelijk van wat je wilt. wil je alleen wildlife, ja dan wordt het wat duurder, wil je een combi dan kan je ook nog eens buiten de parken gaan slapen wat aanzienlijk scheelt in prijs.
first of all is het dus belangrijk met wat je wilt/wat voor reistype (bestaat dat woord) je bent.
dan kunnen mensen denk ik je een beter beeld geven.
op mijn 1e reizen sliep ik vb altijd bij mensen thuis of ergens voor een gulden, tegenwoordig nog steeds goedkoop, maar ik ben wel kieskeuriger. (en minder naief) dan toch tussen de 3/4 euro tot 25 euro. ligt eraan waar ik ben enz. en soms wil ik gewoon ergens goed chillen en dan wil ik perse een single room. dat allemaal scheelt erg in prijs. ook het vervoer, ga je lokaal of toch gehuurd, is een erg groot prijsverschil.
in 3 weken kan je ongeorganiseerd meer zien in ZA dan in tanzania. dus laat even weten welk beeld je hebt van je reis!

Hallo,
Eerst en vooral: merci voor de reacties!!

Een korte beschrijving van onze reis:

We kozen ondertussen voor Tanzania, maar boekten nog geen vliegtickets (jammer genoeg zijn die op twee weken tijd reeds 200 euro duurder geworden! Nu zouden we vliegen via Brussel - Nairobi voor 767 euro, wat veel goedkoper is dan rechtstreeks naar Tanzania vliegen).

  • (mogelijke) reisroute in 26 dagen: via Nairobi naar het Victoriameer - Serengeti - Ngorongorokrater - Lake Manyara -Arusha - richting Zanzibar / Pemba - Mombassa -Nairobi

  • We willen wildlife zien, natuur, cultuur (in hoeverre dat dat er is) en duiken op één van de eilandjes

  • ons budget is maximum 3000 euro/persoon

  • We reizen via Trotter en Lonely Planetgidsen

  • We willen slapen in de prijscategorie onder de 25 euro/persoon (gemiddeld!). Is het nodig/nuttig om een tentje mee te nemen?

  • Kennen jullie eventueel betrouwbare gidsen, verblijfjes,… op onze reisroute?

  • Geef ons maar veel tips!

Groetjes

Hoi Heusnoorn (goeie naam!),

Let op dat safaridagen flink duurder zijn dan niet-safaridagen. Safaridagen kosten minstens US$130 p/p/p/d voor de meest basic kampeersafari in een groep van minstens 4 personen. (Hoe minder personen of hoe luxer het verblijf, hoe duurder. Roys Safaris en Sunny Safaris scoren altijd goed op het Lonely Planet forum.

Op niet-safaridagen kun je makkelijk rondkomen voor ongeveer 20 dollar p/p/p/d, als je kiest voor eenvoudige double rooms in goedkope hotelletjes (je hoeft dan niet eens de allergoedkoopste te kiezen). Bijvoorbeeld in Arusha beviel Kitunda Guesthouse mij heel goed, vlakbij busstation, eenvoudig, schoon, warm water, veilig. (Ik heb daar de helft van mijn spullen achtergelaten terwijl ik op safari was, dat ging prima.)

Voor cultuur kan ik je van harte een cultural tour aanraden, bijvoorbeeld te boeken bij het Tanzania Tourist Board op Boma Road, Arusha, maar ook op andere plaatsen. Zie er meer over in je Lonely Planet gids, en in de Africa branch van de Lonely Planet Thorn Tree - Africa FAQ thread (zoek op mijn username Cecilia), en op mijn website > Travel ? Tanzania 2004.
Je kan dan bijvoorbeeld een honingoogst midden in de nacht meemaken, een waterbron zien die elk uur 200 liter genereert, 4000 jaar oude rotsschilderingen, wandelen met een gids door koffieplantages en andere gewassen, vrouwen kaas zien maken, een medicijnvrouw ontmoeten, dansen met de Tanzanianen, fietsen door de woestijn, etc etc etc. Voor mij waren mijn twee cultural tours echt super ervaringen, ze staan beschreven op mijn website.

En ik kan je ook die gidsen van harte aanbevelen: Moshi Changai, www.tanzaniaculturaltours.com ; en het Agape Women’s project in Mulala (zie je Lonely Planet).

En neem een Swahili phrasebook mee en leer de getallen (voor het onderhandelen op de markt) en begroetingen.

Veel plezier, misschien post ik later nog wat meer tips. En laat maar horen als je nog meer vragen hebt.

Safari njema,
Cécile

Vergeet niet naar Moshi en Lusotho te gaan! Hele leuke plekken! Moshi ligt aan de voet van de Kilimanjaro. Arusha is geen leuke stad om te zitten, slechts een overstapplek naar de safari’s. Ikzelf vond Zanzibar tegenvallen, had er veel meer van verwacht. Grote moslim-invloed, niet dat ik daar wat op tegen heb maar als vrouw dien je daar wel rekening mee te houden, ook met je kleding.

Als ik jullie route bekijk hou er dan rekening mee dat jullie enorm veel tijd in de bus zullen zitten…

Maar t wordt een super reis!!

Volgende trip is ook Zuid Afrika een aanrader, heb beide landen bezocht. Ja, de vergelijking is er, beide Afrikaanse landen, maar ondertussen zijn en mega verschillen. Tanzania is het ‘echte’ authentieke afrika met hutjes op de hei. Zuid Afrika is een stuk moderner en heeft super mooie natuur.

Veel plezier!!!

Groetjes,

mereltjes…