Tips Afrika

Hallo reizigers,

Wij zijn van plan om tijdens onze wereldreis eerst Afrika aan te doen. We zitten zelf te denken aan Tanzania (de Serengeti), Zuid afrika en wellicht Madagaskar. We hebben totaal geen ervaring met reizen door Afrika en vroegen ons af of het makkelijk en veilig zelf te bereizen is, met bijvoorbeeld een locale gids? Natuurlijk willen we zoveel mogelijk natuur schoon meepikken als we daar zijn maar we vroegen ons af het echt noodzakelijk is om de national parken (welke zijn het beste voor het spotten van wild?) met een georganiseerde tour te doen?
Ook vroegen wij ons af of het reizen in Afrika duur is. Hoeveel zijn jullie bijvoorbeeld kwijt geweest?
Alvast bedankt voor jullie tips!

Merijn en Charlene

Afrika is duurder dan zuid-oost azie of zuid amerika. Vooral de parken in oost afrika zijn niet goedkoop. Hoelang ga je?

Ik weet wel dat als je Afrika bij een wereldticket instopt dat het wel aanzienlijk duurder wordt. Qua bezoeken parken, verschilt denk ik per park. Sommige mag je niet eens zonder gids. Maar in Zuid-Afrika kun je prima zelf met een auto rondrijden en Kruger mag je ook in met eigen vervoer volgens mij.

Als je een auto huurt - bijv. een Landrover - is het heel gemakkelijk om overal te komen. Misschien is een leuke route om van Tanzania door Mozambique naar Zuid-Afrika te rijden of andersom. Alle parken moet je in met een gids, voornamelijk op hun auto. Sommige parken laten wel eigen auto toe, maar dan stopt de park ranger waarschijnlijk nog wel bij jullie in de auto. Alleen in Swaziland en Zimbabwe zijn er (enkele) mogelijkheden om in je eentje een National Park in te gaan.

Met een paar kaarten en een Lonely Planet kom je al een heel eind. Afrika kan wel duur worden (in Zuid-Afrika is autohuur voordelig), maar het ligt aan jezelf of je het duur maakt. Ik heb half Afrika doorreist voor ongeveer 10-12 euro per dag, doe je het met een auto zit je zo al tegen de 30…

De parken in Kenia en ook de Serengeti zijn alleen berijdbaar met een 4-Wdrive. Dit mag wel zonder gids. Als je het goedkoop wilt houden (echt goedkoop zijn de parken nooit) zul je je eigen kampeerspullen mee moeten nemen, want de accommodaties daar zijn schreeuwend duur.
De entree voor de Serengeti is al $100,- p.p.p.d. Wij hebben daar voor alleen een plek in een bushcamp in 2005 al $40,- per nacht betaald.
Het Kruger in Zuid-Afrika is wel goed toegankelijk met een normale auto, ik weet niet meer hoeveel de entree was daar, maar een stuk minder dan de Serengeti in ieder geval.
Het Etosha N.P. in Namibie is in dit rijtje het goedkoopste en is een geweldig mooi park. Maar weer minder handig te bereiken denk ik.
Maar als je een park bezoekt, beknibbel dan niet op een ranger. Hij weet waar hij moet zoeken en naar moet kijken om het wild op te sporen. Deze mensen zijn echt hun geld waard, zeker als je niet eerder parken hebt bezocht in Afrika.
Een georganiseerde tour is qua kostenplaatje wel de goedkoopste optie, zeker voor Kenia en Tanzania. De 4-Wdrive auto’s zijn erg duur om te huren.
Groet
Ansjovis

Travelmonkey heeft gelijk dat het toevoegen van Afrika, een round-the-world ticket vaak veel duurder maakt. Ook vraag ik me af of je wel meteen als eerste naar Afrika moet gaan… het zal in ieder geval wel voor een heftige cultuurschok zorgen.

Qua veiligheid moet je ook wel flink streetsmart en alert zijn, en routine hebben in het letten op je spullen en jezelf. Bijvoorbeeld zodra het donker is, is het in de steden al niet meer veilig op straat voor blanke toeristen (ook voor mannen niet).

Het natuurschoon is overweldigend. De wilde dieren zie je toch vooral in national parks. In Tanzania zijn die duur. (minstens US$130 per persoon per dag voor de goedkoopste kampeersafari in een groep van minstens 4 personen). In Kenia en Zambia al wat goedkoper (ongeveer US$90-120 per persoon per dag).
Safaridagen zijn veel duurder dan niet-safaridagen.
Niet-safaridagen in Tanzania en Kenia kosten je ongeveer US$20 per persoon per dag, in Malawi US$15-20 per dag.

Over Madagaskar moet je wel even goed opzoeken hoe veilig dat nu is, ik las dat er recent politieke onlusten zijn uitgebroken en dat het wordt afgeraden om daar te reizen.

Het combineren van Tanzania en Zuid-Afrika is alleen te doen als je het qua ticket zo kan regelen dat je vliegt van de ene naar de andere, of ruim voldoende tijd hebt om over land te reizen van de ene naar de andere land.

Als je de hele tijd een lokale gids bij je wilt hebben, is dat heel duur. Maar je kunt best wel zelfstandig reizen en dan her en der safari’s en toertjes boeken. Alleen wel goed inlezen en opletten.

Al met al is Afrika misschien beter te bewaren voor als je eerst wat meer reiservaring hebt opgedaan in andere continenten.

Op mijn website vind je reisverhalen en foto’s (Malawi 2000, Tanzania + Kenia 2004).

Cécile

Bedankt iedereen voor de reacties. Cecilia, ik heb overigens al wel wat ervaring met backpacken, ben 3 maanden in Australië geweest een maand in Peru en weekje Hong Kong dus het is me niet helemaal vreemd. Weten jullie misschien landen die ook erg mooie wildparken hebben maar welke goedkoper zijn en wat veiliger. Namibië misschien? Madagaskar hebben we inmiddels geschrapt. We willen wel graag naar wildparken waar een grote kans is om veel wild te zien.
Ik heb inmiddels ook diabetes type 1 gekregen. Weten jullie misschien of insuline ook in afrika te krijgen is?

Alle tips zijn welkom

Merijn

Voor zover ik weet is Namibië juist wel wat prijziger. Op www.lonelyplanet.com/destinations kun je wel wat basis info vinden over kosten van de landen.
In alle wildparken die ik heb bezocht heb ik erg veel dieren gezien.

  • Masai Mara, Kenia (vrijwel alle grote beesten bv. leeuwen, olifanten, hyena’s, wildebeast, zebra’s etc etc, foto’s hier).
  • Lake Nakuru, Kenia (miljoenen flamingo’s en witte neushoorns, foto’s op eerder genoemde pagina)
    (- zelfs Nairobi national park schijnt al leuk te zijn… giraffes met wolkenkrabbers op de achtergrond!)
  • Serengeti, Tanzania
  • Ngorongoro Crater, Tanzania (stikt van de beesten! Maar ook van de jeeps)
  • Lake Manyara, Tanzania (vooral veel soorten apen, maar ook wildebeast, zebra’s, wrattenzwijntjes etc, en baobab bomen)
  • South Luangwa, Zambia (ook veel beesten, destijds wat minder leeuwen maar wel enkele luipaarden, die sommige Afrikanen na 16 jaar safari’s nog steeds nooit hebben gezien! en baobab bomen, foto’s op deze website > Photos > Malawi 2000)

Ik denk dat Zambia en Kenia het best betaalbaar zijn én dat je gewoon zeker bent van een fantastische ervaring met veel beesten. Malawi is ook niet zo duur maar daar zul je wat minder beesten zien, de olifanten zijn daar veel gestroopt bijvoorbeeld en er zijn alleen nog van de kleine soort over. Malawi en Zambia zijn vrij goed te combineren, bv. Kiboko Camp in Lilongwe biedt safari’s aan naar South Luangwa, ik heb erg goede ervaringen met die operator. De gids wist ALLES van de natuur, echt super.
Van Zuid-Afrika weet ik de prijzen niet maar ik heb zelf de indruk dat het reizen buiten safari-dagen om daar wat duurder is dan in andere landen (bv. 20 dollar per dag gemiddeld in Tanzania), maar ik kan het mis hebben.

Tja, safari’s zijn nu eenmaal erg duur… Bedenk goed hoeveel dagen je daaraan wilt besteden en spaar daar speciaal voor. Zelf vind ik 4 dagen op een rij al erg mooi, maar tijdens een langere reis kan het mooi zijn om contrasterende parken te vergelijken en wat vaker te gaan.
Vaak is het wel goedkoper als je ter plaatse boekt en aansluit bij een groep die ze vol willen maken. Maar let dan wel goed op dat je een betrouwbare operator gebruikt met goede gids, goede auto en tenten, lekker eten. In Tanzania staan Sunny Safaris en Roys Safaris bekend als goede operators, maar nog wel meer hoor.

Je Peru-ervaring is wel een goede basis voor Afrika, ook daar val je altijd op als buitenlander (in Australië minder) en heb je veel diefstal door trucjes en zakkenrollerij. In Afrika is het alleen al wat vroeger gevaarlijk op straat: zodra het donker is. En in bv. Nairobi, Dar Es Salaam, Johannesburg moet je heel goed weten welke buurten (on)veilig zijn, ook overdag.

Maarja je ziet het, ik heb het als vrouw alleen ook allemaal overleefd dus als je geen gekke dingen doet moet het prima te doen zijn.
Maar inderdaad heb ik de indruk dat Namibië en (het dure) Botswana wel wat veiliger zijn.

Hallo Merijn,

Kijk eens op mijn sites voor info:
www.come-along.nl
http://home.wanadoo.nl/schoelink

Gr. Hans

HI, Dat men alle Parken met een Gids moet doen klopt niet…In de periode van 1997 tot en met 2005 (met de eigen vw/camper/syncro)…volgende Parken meermaals doorkruist…op eigen houtje…zie niet in waarom men een gids nodig heeft:ETHOSA/SKELETON/NAMIB NAUKLUFT/KALAGARI GEMSBOK/MOREMI/CHOBE/MAKGADIKGADI PANS/TSODILO HILLS/KHAMA RHINO/PILANESBERG/KRUGER/ADDO/AUGRABIE/HLUHLUWE UMFOLOZI/NDUMO/SKUZE/TEMBE/ITHALA/ST. LUCIA/MLILWANE/MLAWULA/MATOPOS/HWANGE/GREAT ZIMBABWE/MTARAZI/VUMBA/CHIMANIMANI…