Kenia: goedkoop, maar erg druk met toeristen, minibusjes en jeeps.
Masai Mara lijkt best op Serengeti (grenst er natuurlijk ook aan), met die typische vlaktes die we van tv kennen, maar ook wel wat heuvels. Veel mooie dieren.
Lake Nakuru is wel heel gaaf, met miljoenen flamingo’s! Je kunt denk ik makkelijk zelf naar het stadje Nakuru reizen. Wel even recente info opzoeken, een paar jaar geleden waar daar die onlusten… ik denk nu wel gekalmeerd, maar zoek het even op.
http://www.pbase.com/cile/image/78789256/original.jpg
Tanzania: volgens mij een van de duurste landen voor safari’s op jullie route. Verder qua dagelijks levensonderghoud wel goedkoop net zoals Kenia, maar niet zo goedkoop als Azië natuurlijk.
Serengeti: typisch wat we uit natuurdocumentaires kennen. Erg groot, veel dieren maar soms lang zoeken.
Ngrorongoro Crater: grenst aan Serengeti, relatief klein, tjokvol enorm veel grote en kleine dieren, én tjokvol jeeps en toeristen.
Lake Manyara: meer apensoorten, en baobab bomen.
Andere parken in Tanzania ken ik niet.
Malawi: weinig grote dieren meer over na veel stroperij.
Zambia: South Luangwa is inderdaad prachtig, met enorm veel dieren, en betaalbaar. Het staat bekend als een van de mooiste wildparken van Afrika.
Ik heb daar het geluk gehad luipaarden te zien, tijdens een avondrit in het donker (aanrader! superspannend). Er zijn diverse campings langs de randen, waar overdag en 's avonds ook wilde dieren kunnen rondlopen (bv. olifanten liepen elke middag dwars door onze camping, het was natuurlijk al veel eerder hún route
). Je kunt denk ik kiezen tussen een kant-en-klare safari ergens boeken die dan ook een tent voor je regelen; of zelf naar die campings gaan en daar tourtjes boeken (maar dan moet je misschien een eigen tent meenemen, dat weet ik niet…). Dit is een van die campings: http://www.flatdogscamp.com
Over andere landen weet ik niet hoe het zit met de wildparken.
Let er met safari’s vooral op dat je een goede gids hebt die veel kan vertellen over de dieren en de natuur, en die ook goed is in dieren spotten die je zelf over het hoofd ziet. Dat kan je ervaring maken of breken. Dus als dat ietsje duurder is, beknibbel er dan niet op.
Een goed voertuig dat het blijft doen, goede tenten en een goeie kok zijn ook wel handig. Maar voor mij is een gids die veel weet essentieel. Vraag andere toeristen onderweg om hun ervaringen met bepaalde safari-bedrijfjes.
Overigens kun je in Tanzania en vast ook wel andere landen ook leuke culturele tours maken, dus niet naar wildparken, maar bij ambachtlieden langs, en bijvoorbeeld naar rotstekeningen, een honingoogst in het donker meemaken, met een medicijnvrouw praten, rondleidingen krijgen over plantages, lokaal eten eten, een natuurlijke waterbron bekijken, etc etc.
Stone Town in Zanzibar vond ik ook zeer de moeite waard, zoveel geschiedenis, en lekker eten.
Veel plezier op jullie reis nog!