hallo allemaal,
een half jaar geleden zijn mijn man en ik ( 56 en 51) ruim 3,5 weken door zuid afrika gereden ,van kaapstad via de kust naar johannesburg ,zelfstandig met een auto van lodge naar lodge .zelf de parken bezocht oa. addo,hluwehluwe,st lucia en kruger en af en toe georganiseerde game drives.
volgend jaar maart willen we terug naar afrika weer het liefst zelfstandig eventueel gecombineerd met “excursies”.
nu zie ik door de bomen het bos niet meer er is zoveel mogelijk .
het ene moment denk ik het wordt tanzania en oeganda ,dan denk ik weer namibie…,botswana…
we willen graag veel dieren zien maar ik wil ook niet al te primitief overnachten …maar ook niet 300 euro per nacht betalen …
misschien stel ik wel te hoge eisen …dan gaan we gewoon dezelfde reis weer maken .
de combinatie die we de afgelopen keer gemaakt hadden vonden wij super !
wie heeft advies en/of ideeën ?
alvast bedankt
judith
Ik zou eens gaan kijken in Botswana en evt. in combinatie met Namibia. Bij een combinatie van de twee in Windhoek beginnen.
kijk eens hier: http://www.youtube.com/comealongsafari#g/u
De reguliere campsites zijn zon 10 euro p.p.p.n. Campsites in NP’s van 20 tot 35 euro p.p.p.n.
Gr. Hans
Zelf vond ik Tanzania héél erg mooi, maar ik denk dat het daar wel op een andere manier reizen is. Het is daar iets minder gebruikelijk om zelf te rijden. Ook weet ik niet of je in de wildparken zelf mag rijden zonder gids.
Wel is het heel makkelijk om met bussen rond te reizen. Hotels en lodges zijn er in alle klassen qua prijs en luxe. Ook dure lodges midden in de parken.
Ik sliep meestal in vrij eenvoudige hotels maar wel liefst met eigen badkamer. Dat had ik meestal al voor ongeveer 10 US dollar.
Qua veiligheid voor toeristen is het wel goed alert zijn, m.n in de grote steden, maar dat zijn jullie vast ook wel gewend uit Zuid-Afrika, al wonen daar volgens mij ook wel meer blanke ‘locals’ dan in Tanzania. In Tanzania val je meer op als zijnde toerist.
Er zijn overal ook bedrijfjes die delen van de reis voor je kunnen organiseren, bijvoorbeeld een safari van een paar dagen of meer, een beklimming van Kilimanjaro (pittig en duur), een culturele tour, of een combinatie daarvan. Vooral de culturele tours vond ik superleuk. Je gaat dan in dorpjes langs bij bijzondere dingen zoals bijvoorbeeld 4000 jaar oude rotstekeningen of een natuurlijke waterbron; krijgt rondleidingen door plantages; ziet hoe ambachtslieden hun werk doen, spreekt een medicijnvrouw, gaat mee honing oogsten in het pikdonker, etc etc.
Ook Zanzibar vond ik interessant en mooi, vooral Stone Town omdat het zo’n rijke historie heeft (maar ook een nare, met veel slavenhandel).
Malawi vond ik ook een heel leuk land, vooral vanwege de zonnige, lieve mensen. Qua dieren zijn de grote soorten al uitgestorven door stroperij (er zijn wel kleine olifanten), maar je hebt er bijvoorbeeld een mooi meer met o.a. mooie lodges langs de stranden, maar ook goedkopere hotelcomplexjes… en diverse bergachtige gebieden waar je mooi kunt wandelen met gidsen… ook wat kleine, beetje amateuristische musea met spullen van Livingstone en Stanley.
Op mijn website kun je lezen over mijn solo reizen door Malawi (2000) en Tanzania / Kenia (2004). Zie handtekening.
Je zou ook eens naar de bibliotheek kunnen gaan en gewoon wat Lonely Planets en andere reisgidsen erbij pakken en de algemene hoofdstukken wat doorbladeren en lezen, wat foto’s kijken… en/of op internet lezen over landen in zuidelijk en oostelijk Afrika… want ik denk dat jullie interesse ook uitgaat naar grote wilde dieren en natuurparken? Die vind je het meest in zuidelijk en oostelijk Afrika. Wellicht kom je uit op Namibië, Botswana, Zambia… of Tanzania, Rwanda (berggorilla’s)… misschien zelfs Madagascar?
Als je zo de algemene info per land leest, merk je vanzelf welk land je meer trekt en beter past bij je wensen en reisstijl, en je budget.
Veel succes, en mooie reis,
Cécile