Zuid-Afrika / Mozambique : Vlucht - bus - tips - duiken

Enkele tips voor Zuid-Afrika/Mozambique

Ik kan uiteindelijk altijd maar uitgaan vanuit onze eigen ervaringen, maar wie weet vindt jij net die tip die je nodig had om de stap te wagen :wink:

Periode: van 17/07/2014 tot en met 07/08/2014
Ons profiel: Gezin van 3, 2 volwassen + 1 dochter van 12j , allemaal duikers.
Ons doel: Kennismaking met Afrika en Mozambique, duiken, rust ( we houden helemaal niet van dat massa toerisme ) en het Krugerpark, backpackersreis met een minimum aan comfort en soms toch een tikkeltje meer.

Onze bagage: 3 rugzakken, veel zomerkledij (en uiteindelijk TOCH weer te veel kledij mee), teenslippers en sandalen, lichte stoffen wandelschoenen, (elk een trui voor sā€™avonds), en de rest vul je zelf maar aan. Tekort op deze reis, was vooral bij het duiken in Vilanculos, een regenjas voor de lange tocht op de rubber speedboot.

Ons plan en aanpassingen:

  1. Vlucht van Brussel naar Zuid-Africa , Johannesburg ( ruim vooraf boeken = goedkoper tickets )

  2. 1 nacht in Johannesburg slapen (slaping vooraf online geboekt, gezocht via booking.com + commentaar trip Advisor)

  3. Vlucht van Johannesburg naar Vilanculos met South African Airways (ook vooraf geboekt en visum in Brussel ruimschoots vooraf aangevraagd) die ging rechtstreeks en was volgens recenisies stipter dan zijn concurrent LAM.
    We namen geen aansluitende vlucht bij aankomst in Johannesburg omdat de overstaptijd van 3 uur ons toch nog een risico leek mocht de aansluitende vlucht vertraging hebben. Was met South African Airways onnodig zorgen maken, de vlucht was stipt op tijd. Maar we hebben het risico niet genomen omdat deze reis niet met een reisorganisatie gedaan wordt en bij het missen van de vlucht, we onze centjes kwijt zouden zijn.

  4. 3 overnachtingen in Vilanculos: doel duiken en strand. ā€œCasa Julesā€ Accommodatie duurder dan in Tofo, maar zeer gezellig. Afhaling aan de luchthaven. De plaatselijke markt is echt het bezoeken waard.
    Duiken was voor ons echt te duur ( daar we met drie zijn) in Vilanculos, 360,00ā‚¬ voor 2 duiken. We hebben dan ook maar 1 dag gedoken. (Duiken vooraf geboekt voor 1 dag, via email een korting gevraagd)

  5. Busrit van Vilanculos naar Maxixi , niet vooraf geboekt dus was een beetje een gok wat de moelijkheden gingen zijn. Mailcontact met de plaats waar je slaapt bezorgt je de nodige informatie. De busrit was voor ons op tijd, 's morgens vroeg om 5h. Voor andere reizigers die een dag later vertrokken was hij vroeger voorzien en reeds weg op het moment van het afgesproken tijdstip, uiteindelijk zijn ze met een chapa moeten meerijden wat uiteindelijk veeeeel langer duurde en minder comfortabel.
    Wat onze busrit betreft, goed de prijs afspreken vooraf, wij wisten de prijs van de hoteleigenaars maar ter plaatse wilden ze ons extra aanrekenen voor onze bagage. Koppig als we zijn gingen we daar niet op in, manlief bleef hardnekkig voor de bus staan, uiteindelijk een kleine bijdrage betaald voor de bagage. De bus is een oude autocar, comfort is dus wel te doen. Een tip voor de busrit, die is echt koud ( airco volle bak en de ramen zijn niet winddicht), dikke trui aan en wat laagjes er onder. Locals hadden zelfs dekens mee :biggrin: . Rit +/- 2,5h dacht ik.

  6. Aankomst in Maxixi , even aan een passant de weg ( te voet 5 min) naar de overzet gevraagt, die ging zelfs mee tot het loket, super vriendelijk toch.

  7. Overzet naar Inhambane ( niet geboekt vooraf ) koste echt niks, 1 of 2ā‚¬ dacht ik.

  8. Van Inhambane naar Tofo, niets vooraf geregeld, wij nog wat onwennig en niet echt op de hoogte van de duur van de rit naar Tofo. We waren ook redelijk geladen en moe, spraken een bestuurder van een chapa aan en die bracht ons privƩ naar Tofo. Luxe :wink: , nadien hebben we de rit heen en terug naar Inhambane nog eens gedaan om het stadje te bezoeken en dan pas besef je dat je veeeeel te veel betaalde MAAR uiteindelijk ook heeeeeeel veel plaats had tijdens die dure rit.

  9. Ons verblijf in Tofo ā€œAquatico Ocean Lodgeā€ vooraf via email geboekt, korting gevraagd voor een verblijf van 8 nachten. Was een super ervaring daar in onze lodge aan het strand.

  • locale markt vlakbij. Alle dagen verse vis en groenten te krijgen.
  • geen Bancontact in het dorpje maar 10km verder bij het tankstation kun je wel geld afhalen (Visa en MasterCard)
  • lokale busjes naar Inhambane. Reken een uur rijden, prijs 20 meticals (=0,50ā‚¬)
  • duikcenter ā€˜Tofo Scubaā€™ net naast de deur, een pakket duiken reeds vooraf geboekt wat ons terug een mooie korting gaf. Ter plaatse beslist om mezelf en mijn docher van 12j een upgrade van onze brevet te doen. Cursus advance Open water, was nodig omdat de duiken meestal rond de 21 a 28 m diep waren. De cursus is super gegaan en beiden geslaagd.
    De duiken waren ook echt mooi, mijn mooiste ervaring was tijdens het snorkelen, mijn ontmoeting met de walvishaai.
  1. Terugreis via Maputo, niets voorzien eigenlijk, via een restaurant en backpackersslaaplaats 'Fatimaā€™s Nest ā€™ kwamen we te weten dat ze busritten voorzien naar Maputo met eindbestemming ā€˜Fatimaā€™s Placeā€™ Busrit, prijs 700 meticals, duur van de reis 7h.
    De busrit is echt een ervaring op zich, heeft je de kans om het echte Africa te zien on the road, kleine bus en hoe leeg hij der ook uitziet als je vertrekt hoe overvol hij is als je toekomt in Maputo. Voornamelijk met etenswaren die onderweg zijn aangekocht. Toch echt genoten van deze ervaring.

  2. Na een nachtje slapen de bus Intercape genomen naar Nelspruit. Busrit reeds van thuis geboekt. Een zeer comfortabele bus met al de luxe die een autocar je biedt. Professionele busmaatschapij. Ook bij de grens is de chauffeur heel behulpzaam.

  3. Vanuit de stop in Nelspruit een taxi genomen naar de luchthaven om de auto op te halen die we reeds vooraf gereserveerd hadden.

  4. Van Nelspruit naar ā€˜Marloth parkā€™ , De bungalows liggen een 20min rijden van het Kruger parc. Neem de uitgang met de goede asfaltweg, wegmarkering brengt je zo bij het KrugerParc.

  5. 2 dagen het krugerpark bezocht, was fantastisch.

  6. Normaal zouden we nu terug naar Johannesburg rijden, maar Johannesburg leek ons niet zo interessant meer, we hebben dan via de telefoon een slaapplaats gevonden in Graskop. De laatste dag in het Krugerpark zijn we dan ook er uitgereden richting Graskop.

  7. Dan nog 2 dagen genoten van de prachtige omgeving in Graskop en als toetje op het ijsje , heb ik in Graskop nog een bBngee Jump gedaan van 60m hoog. Was een schitterende ervaring. En was net naast onze accommodatie gelegen.

  8. de laatste dag op ons gemak richting de luchthaven van Johannesburg gereden.

dat was het, hopelijk hebben jullie er iets aan en anders mag je me gerust wat vragen stellen :wink:

groetjes,

Katrien

1 like

Hele handige tips, dank je wel Katrien. Ik zie dat je topic al 461 keer gelezen is!!!

1 like

Ooh leuk om dat te horen. Meestal krijg ik zo veel als geen reactie op dergelijke tips en dat knaagt wel eens als je er dan zoveel werk insteekt. Dus bedankt voor het compliment :wink: