Ik kreeg vorig week erg goed nieuws: ik mag in april een week naar Zuid-Afrika voor mijn werk! :cheer: Ik vlieg naar Durban>>>, en ga dan een week rondreizen om verschillende empowerment-projecten te bezoeken, helemaal fantastisch natuurlijk…
Dit wordt mijn eerste keer in dit werelddeel, dus erg spannend! Ik kijk er erg naar uit, en wil er uiteraard meteen een vakantie van +/- 2 a 2,5 week aan vastplakken. (mijn vriend komt dan ook over om samen met mij vakantie te vieren) Wat ik graag wil zien in die resterende vakantietijd: Wildlife (!!) Liefst zoveel mogelijk, want ik ben een echte dierenliefhebber, en daarnaast zou ik graag nog wel minimaal een dag of 5 willen relaxen op een mooi bountystrand (snorkelen!) . Ik heb e.e.a. gelezen, en kwam erachter dat je dit in ZA niet zo snel zult vinden maar dat er hiervoor wel opties zijn in Mozambique? :wereld:
Ik weet verder ook nog niet hoe het zit met kosten, kun je daar bijv. voordelig backpacken etc? Of is alles erg duur? Waar moet ik voor 2,5 week zo ongeveer op rekenen voor redelijk low budget vakantie? Ik heb het nog maar net te horen gekregen, dus moet me nog helemaal verdiepen in Z.A. maar voor de kenners onder ons, hoop ik wat handige tips voor mijn wensen te krijgen, ik stel jullie hulp ZEER op prijs: bij deze alvast bedankt!! :zon02:
Ik wacht jullie reacties in spanning af, alle tips zijn welkom! :chin:
Je gaat naar Durban en je wilt naar het strand en wild zien. Dat zou ik je reis inderdaad zoveel mogelijk in de oostelijke kant van Zuid-Afrika en Mozambique concentreren. Durban heeft een mooi strand, maar dat is geen wit bounty strand. Het water in Zuid-Afrika is door de stroming vanaf de zuidpool nogal koud. St. Lucia komt al meer in de buurt van een bountystrand, maar Praia do Tofo in Mozambique is denk ik precies wat je zoekt. Als je dan ook het Krugerpark meepakt, dat in dezelfde richting ligt, kun je dat in 2,5 met eigen vervoer goed aanreizen.
Bedankt voor je snelle reactie… Gelukkig zat ik dus al enigszins in de goeie richting te denken… Je hebt het over eigen vervoer, is dat noodzakelijk? Of zijn er ook bijv. goede verbindingen met bussen? Dat lijkt me goedkoper dan een auto huren?
Hoe liggen de prijzen? Kun je als backpacker een beetje redelijk voordelig overnachten? Wat betaal je bijv. voor zo’n park?
Ben echt nog een nitwit op gebied van Zuid-Afrika, heb nog een hoop huiswerk te doen, wel alvast superbedankt voor je tips!
Eigen vervoer: niet noodzakelijk, maar wel makkelijk en hoeft niet zo duur te zijn als je denkt hoor. Vergelijk de grote verhuurbedrijven als Hertz, Europcar, Budget, etc. maar eens. Daarnaast heb je nog wat kleinere verhuurbedrijven die soms ook interessante prijzen kunnen bieden.
Als je niet beschikt over eigen vervoer heb je bijvoorbeeld de Bazzbusals optie die een “hop on, hop off”-service bieden. Dat doen ze echter niet naar Mozambique. Ik hoor hele verschillende verhalen over de Bazzbus. Sommigen zijn er erg enthousiast over, ikzelf iets minder.
Je hebt ook de Intercape bus. Daarmee zou je van Durban naar Nelspruit kunnen reizen (en vandaaruit naar Krugerpark) en dan verder naar Maputo (en dan iets regelen naar een strand in Mozambique). Die busservice is goed! Niet altijd op tijd (Afrika he ) maar de bussen zijn comfortabel en schoon.
Ik zou de treinen uit je hoofd zetten. Die zijn tergend langzaam en niet altijd even veilig.
Daarnaast zou je ook nog kunnen “flashpacken” met een van de low-cost airlines in Zuid-Afrika:
Ik durf je niet precies te vertellen wat een overnachting in het Krugerpark kost. Heb zelf in het Happy Hippo Backpackers Hostel in Durban overnacht (vlakbij het Marine-park) en dat kost je R 310 voor een tweepersoonskamer. Dat is wel een vrij gangbare prijs in een doorsnee hostel.
Gefeliciteerd, ZA is een mooi land en er is veel te zien en te doen.
Snorkelen kan je ook hier doen. St. Lucia en wat noordelijk. In het Noorden is de zee altijd lekker warm (Indische oceaan). Ook de stranden zijn mooi, het is wel geen bounty eiland, maar komt er dichtbij hoor.
Pas vanaf george en naar beneden wordt de zee kouder.
Hwulu imfolozie is een leuk park om de big5 te gaan zien. Je kan een game drive boeken en de ranger verteld je dan ook veel.
Een huur auto is het beste om overal te komen of met de Baz bus, maar dan ben je wel beperkt natuurlijk.
Kijk even op www.euatohuur.nl voor meer info en prijzen.
Wow… al echte concrete tips, super! Autohuur valt inderdaad redelijk mee, zelfs voor een jeep, wel zo lekker als je je eigen vervoer kan regelen, dus dat overwergen we nu zeker!
Verder ga ik denk ik maar de lonely planet aanschaffen, om de voordelige adresjes te vinden… Heb 2 maanden terug al een rondreis door Maleisie gemaakt wat al aardig wat centjes heeft gekost, dus ik moet proberen het in Afrika een beetje zuinig aan te doen (helaas!)
En welke projecten van BEE ga je bezoeken? Alleen jammer dat BEE niet goed werk hier in Z.A. Helaas worden die nog steeds niet afgeschaft. Bij de BEE bedrijven wordt je nu aangenomen op je kleur en niet op je kennis, jammer toch?
Bedankt voor je supergoede tips! Ik ga niet BEE bezoeken, ik ga empowerment projecten bezoeken die jongeren hebben opgezet nadat zij empowerment-cursussen hebben gevolg bij Umtapo Center (Durban). Wij werken nauw samen met deze fantastische inspirerende mensen (van Umtapo), zodanig door hen geinspireerd dat wij in NL ook goedlopende empowermentprojecten voor jongeren hebben opgezet.
Je kunt ook nog kijken op de site coastingafrica.com ( backpackersacc).
Wij zijn afgelopen jaar geweest, was echt super. Hadden wel veel verschillende accomodaties ( ook prijsklasses).
Als je nog naar de drakensbergen wilt ( nabij Winterton, met mooi uitzicht op de Drakensbergen) is Inkosana lodge aan te raden. Wij zaten in de rondavels maar je hebt daar ook slaapzalen e.d., dus nog goedkoper ( de rondavel was voor ons al een van de goedkopere slaapplekken).
Als je nabij Kruger ( ten zuiden ervan) nog iets zoekt; erg leuk vonden wij Marloth park, waar de ongevaarlijke dieren zoals wrattenzwijnen, zebra’ s en als je geluk hebt ook giraffen, rondom je huisje lopen.
Wij hadden een erg mooi huis gehuurd ( eigenlijk 1 kamer, maar we waren die avond alleen dus hadden de keus uit de kamers, groot terras, bubbelbad, uitkijktoren, buiten een zwembad, grote gezamelijke woonkamer/ keuken en dieren eromheen: naam was call of Africa, 35 euro per persoon per nacht.( [www.lilliandecassai.ch) Hier hadden we wel een nachtje langer willen zitten.
In st Lucia verbleven wij in de Elepahant Coast guesthouse, nl eigenaren. Erg mooie plek en niet duur, R365pppn.
Zou even op zoover/ tripadvisor kijken voor hoe positief/ neg. mensen over bep. plekken zijn, zeker als je de wat goedkopere accomodaties boekt…
De gratis Coast to Coast reisgids kan je al voor vertrek in Nederland krijgen o.a. krijg bij de aanschaf van de Moola Magic kortingskaart. Handig om deze gids alvast te hebben ter voorbereiding op je reis naar Zuid-(elijk)Afrika. Er zijn meer dan 200 hostels, tours en trips aangesloten bij Moola Magic en hiermee krijg je mooie kortingen op de gezelligste hostels en leukste tours & trips! Kijk voor meer info op: www.african-backpackers.com/extras/kortingskaart. Succes met het maken je verdere reisplannen!
wow, wat een concreten handige tips! Ik heb ze allemaal al opgeschreven en ga ze doorlezen/me er in verdiepen! De Voorpret maakt het al minstens zo leuk allemaal…!! Super zo’n forum als dit :zon02:
Ik ben nu mijn vriend aan het overtuigen dat hij na mijn werkweek nog samen met mij 2,5 week moet meereizen :kus:.:chin:
Ik zit nu toch wel serieus te overwegen om voor een huurauto te kiezen… Denken jullie dat dat voordeliger is/goed reisbaar is als je het vergelijkt met binnenlandse vluchten/ov?
Ik wil denk ik toch wel een gedeelte mozambique erbij bereizen ivm strand/snorkelen waar we ook allebei gek op zijn, ik lees dat Mozambique toch wel heel indrukwekkende stranden en snorkelplekken heeft…
Is dit in 2,5/3 week goed aan te reizen met een huurauto met als doel veel wildlife/natuur/strand/snorkelen? En dan vervolgens weer naar huis vliegen vanaf Durban?
Ja een huurauto is hier altijd beter. Ov is hier nauwelijks
En vanaf Durban dan naar Johannesburg of Kaapstad vliegen om de thuis reis te beginnen, daar gaan toch de meeste, zo niet alle vluchten richting Europa vandaan.
In het Kruger Park zijn ook een aantal goedkope, maar leuke restcamps waar je kunt verblijven. Je kunt bijvoorbeeld kijken op www.krugerpark.co.za. Daar kun je dan invullen dat je onder 500 Rand wilt zoeken, en komt er een hele lijst met campsites! Zelf vind ik Skukuza Restcamp en Pretoriuskop Restcamp erg leuk! Ben er dit jaar in November geweest.
In de buurt van Sodwana (ten noorden van St Lucia) kan je uitstekend snorkelen. Dit gaat richting de grens met Mozambique, maar is nog Zuid Afrika. Deze stranden zijn erg mooi en snorkelen kan prima.
Let wel op! Er zijn een flink aantal lodges, guesthouses en backpackers die met deze mogelijkheid adverteren. Eenmaal aangekomen daar blijkt de accommodatie niet zo dicht aan het strand te liggen als men je deed geloven en kun je nog een aardig aantal Randen betalen voor een pendelbusje naar het strand.
Goed nieuws… Mijn vriend heeft besloten ook richting Z-A te komen, en verder met me mee te reizen! :zon02:
Voor de kenners: wat voor weer kan ik zo ongeveer verwachten in april…? Ik heb gegoogled, maar er worden nogal verschillende berichten verspreid, dus wellicht heb ik wat aan jullie ervaringen?
Weet het uit eigen ervaring niet van april, maar dit jaar was ik midden maart in Durban. Toen was het overdag goed weer. Heerlijk zonnig, maar met een stevige zeewind niet bloedheet. Prima weer dus als je actief bezig wilt zijn. Op het strand was het wat minder, vanwege de wind. 's Avonds, rond 10’en, werd het echt al wat frisser en moest je wel een trui aantrekken als je buiten wilde zitten. Hopelijk heb je hier iets aan.
We zijn nu een beetje aan het bedenken wat we allemaal willen… We zijn er uit dat we in ieder geval naar het Kruger park willen voor minimaal 3 dagen. We denken ook aan mooi snorkelen en ’ bountyen’ in Mozambique, ik heb er al veel over gelezen en voor het mooiere snorkelen moet je toch al wat noordelijker zitten, zo vanaf Vilanculos. De vraag is , is dit haalbaar? in 2,5 a 3 week durban-kruger park- vilanculos- en dan weer langs de oostkust richting Durban (met onderweg nog enkele dagen op een mooie bestemming/NP?
Het zijn behoorlijke afstanden… Maar we vinden snorkelen op een mooie plek met een mooi bounty strand wel erg fijn. (zijn pas op Borneo geweest dus we zijn daarmee nogal verwend!)
Vind het erg krap maar in 2,5 is dit niet onmogelijk, mits je eigen vervoer hebt. Zuidelijkste puntje van Mozambique, onder Maputo is heel moeilijk/onmogelijk zonder een fatsoenlijke 4x4. Rest slechte wegen, maar goed te doen met een normale auto.