Rondreis Zuid-Afrika

Beste mensen,

In september wil ik met mijn vriendin, begin september, een rondreis maken in Zuid-Afrika. Na veel afwegen valt onze keuze waarschijnlijk toch om zelf een reis samenstellen i.p.v. georganiseerd/groepsreis. Dit vanwege meer vrijheid en budget uiteraard.
We willen graag binnen 21 dgn van J’burg naar Kaapstap met een interne vlucht van Durban naar P.E.

Echter zitten we met enkele vragen.
-Is het makkelijk om met bijv. TomTom plaatsjes, hotels, etc. te vinden? Kortom is het vergelijkbaar zoals in Nederland met wegwijzering?
-We willen na aankomst in J’burg de eerste dag/nacht in een hotel in Pretoria overnachten. De tweede dag willen we vertrekken richting het Kruger Park om de derde dag eerste zelf de Panoramaroute te rijden. Vanuit welke plaats is dit het beste te doen?

• Rekening houdend dat we aansluitend willen verkassen naar een leuke lodges of dergelijke in of rondom KurgerPark.
  • Heeft iemand tips van leuke hotels/hostel/noemmaarop waar we leuk kunnen overnachten en 2 daagse safari kunnen boeken.
  • Is het mogelijk en eenvoudig om in dorpjes in bijv. Swaziland of dergelijke excursies te regelen?

Wie heeft er nog advies/tips?

Ik hoop op enkele ervaringsdeskundige :).

Alvast dank!

Groet,
Glenn

Hallo Glenn kijk eens op de web site [www.where to](http://www.where to) stay.co.za daarvind je heel veel informatie omtrend een accomodatie’s in Z.A. Als je nog vragen heb zie ik dat wel op deze pagina. In de grote steden kun je met een navigatie goed uit de voeten buiten de grote steden weet ik niet of dat ook zo goed werkt
Geniet die reis Jan

Met de gps kan dit gemakkelijk ook hier. De weg bewijzering is hier ook goed. ook staan B&B goed aangegeven .
Maar kijk even op de sites:
www.sleeping-out.co.za of www.safinow.com daar staan vele leuke B&B op.

Bij Kruger park kan ik je www.kurhulalodge.com aanbevelen, zij kunnen ook gamedrive voor je organiseren.

In Swaziland is her makkelijk zelf te regelen, daar is het niet zo druk.

Dank voor jullie reacties en tips.
Kurhula ziet er geweldig uit, en makkelijk om diverse excusies (gamedrives en panoramaroute te boeken)

Heeft een van jullie nog leuke tips voor een plaats om te vertoeven in Swaziland?

Nogmaals dank!

de accomodaties daar zijn niet je van het daar.
Wij verbleven 1 nacht in Eden guesthouse in Mabane. Niet geweldig, wel vriendelijk mensen, maar keuken niet bijzonder.

Hoi Glenn, hieronder zal ik je vragen zo goed mogelijk beantwoorden:

-Is het makkelijk om met bijv. TomTom plaatsjes, hotels, etc. te vinden? Kortom is het vergelijkbaar zoals in Nederland met wegwijzering?

• In de stedelijk gebieden zeer zeker, niet in de natuurreservaten e.d. Wijzelf wonen in Balule (Olifants West). Vanuit Hoedspruit doe je dit in 20 minuten. Geef je in de TomTom of Garmin GPS onze coordinaten op dan wordt je via een hele andere (in de jaren 80 nog gebruikte) weg.

Het beste kun je dus voor dat soort gebieden de routebeschrijvingen volgen op de websites van de diverse accommodaties.
In de stad, en tussen de dorpen is het wel handig, maar gebruik het vooral als extra, en vertrouw op de map: de Road Atlas van MapStudio is heel goed.

-We willen na aankomst in J’burg de eerste dag/nacht in een hotel in Pretoria overnachten. De tweede dag willen we vertrekken richting het Kruger Park om de derde dag eerste zelf de Panoramaroute te rijden. Vanuit welke plaats is dit het beste te doen?

• Overnachten in Pretoria, veel keuze in veel prijsklassen. De website www.wheretostay.co.za kan hierbij hulp bieden.

• Net buiten Graskop kan ik Thaba Tsweni Lodge aanraden: leuk-niet duur-prachtig gelegen en vanuit daar kun je dag erna via de panoramaroute naar Hoedspruit.

• Rekening houdend dat we aansluitend willen verkassen naar een leuke lodges of dergelijke in of rondom KurgerPark.
  • Ik zou iig ook 2 nachten in het Kruger park overnachten, boeken vooraf kan via www.sanparks.org , en je hebt geen 4x4 nodig om daar over de onverharde wegen te rijden overigens.
  • Heeft iemand tips van leuke hotels/hostel/noemmaarop waar we leuk kunnen overnachten en 2 daagse safari kunnen boeken.
  • Hostels heb je in Hazyview, hier in Hoedspruit weet ik er geen. Wat bedoel je met een 2-daagse safari: Kruger park volle dag met 1 overnachting?
    Of een game-drive in Big-5 (3 uur)?
  • Is het mogelijk en eenvoudig om in dorpjes in bijv. Swaziland of dergelijke excursies te regelen?
  • Ja hoor, in alle (redelijke) lodges/guesthouses etc. ligt wel een mapje met excursie mogelijkheden.

Wie heeft er nog advies/tips?

• St. Lucia! Wij waren hier begin dit jaar, voor de 2e keer op dezelfde plek. Net buiten het dorpje. 2 of 3 nachten zou ik daar boeken. Mail me gerust voor meer informatie.

• Autohuur: teveel om op te noemen, bekend zijn Avis, Budget, Europcar, Sunnycars. Kijk alvast naar aanbiedingen etc. Met hoeveel man ga je reizen? September is praktisch altijd droog hier in de bush, dus een auto met hogere wielbasis heb je in principe niet nodig om te rijden in de natuurparken.

Veel plezier met het samenstellen van je reis, heb je ook al een vliegticket geboekt?

Groetjes vanuit het Greater Kruger Park,

Corné.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Hallo Corne,

Bedankt voor je reactie. Zeer veel en bruikbare tips!
Ik zal wellicht via mail nog contact met je opnemen.

Nogmaals heel erg bedankt!

Groet,
Glenn

1 like

Wij zijn afgelopen zomer naar Zuid - Afrika geweest. Wij hebben alleen het noordelijke deel gedaan, dus niet de kant van Kaapstad vanwege beperkte tijd.
Wij zijn vanaf Johannesburg ( Sunrock guesthouse, vlakbij de luchthaven) eerst naar Rhino en lion park en daarna naar Horseback Africa gegaan, ver weg van de bewoonde wereld.
( www.colin.co.za)Echt een aanrader als je graag in contact wilt komen met jonge leeuwen e.d. ( welpjes de fles geven, leeuwenwandeling etc) Je kunt er ook paardrijden mocht je daarvan houden.
Vervolgens zijn we naar Sabie gereden. ( sabie townhouse, prima plek en niet duur) Van hieruit kun je prima de panoramaroute rijden. Het lijkt mij zonde om eerst richting Kruger te rijden en dan de panoramaroute.
Na de Panoramaroute kwamen we bij Hoedspruit, waar we in die buurt naar verschillende plekken zijn geweest; Tshukudu bushcamp, hier had je een game drive en ook een leeuwen- of cheetahwandeling bij in zitten. Echt super.
Een overnachting bij Pezulu treehouse in een boomhut met uitzicht op de drinkplaats; zebra’ s en een giraffe gezien. ( deze is overigens niet goedkoop maar was zeker de moeite waard). Hier hebben we een game drive geboekt in het nabijgelegen Thornybush reserve. Erg veel dieren gezien, de olifanten konden we bijna aanraken, zo dichtbij waren we.
En Kurhula Lodge, een super plek bij de rivier. ( NL eigenaren)’ s ochtends hebben we giraffen met jong gezien achter het huis voor we gingen ontbijten.
In st. Lucia vonden we Elephant coast guesthouse ( ook NL eigenaren) een aanrader, super netjes en niet duur. Zie ook tripadvisor en zoover.
Je kunt hier gewoon zelf allemaal naartoe mailen en reserveren.
Via Sanparcs hadden we nog een nacht in kruger gereserveerd. Met de auto hier rondrijden was erg mooi. De safari vonden we waardeloos. In een grote truck reed een jong jochie zijn ritje over de verharde weg, keek niet mee, ook de bijrijder niet. Gelukkig hebben we met onze huurauto wel veel moois gezien.
In Hluhluwe park was de game drive beter dan in Kruger. ( en natuurlijk de 2 in de andere game reserves, Tshukudu en Thornybush)

Wij hadden de coordinaten van de accomodaties alvast in de tomtom gezet, echt ideaal. Alles kwam precies uit. Elke keer 1 druk op de knop en we kwamen terecht bij waar we zijn moesten. We hadden dan ook sommige plekken ( zoals Pezulu, Kurhula etc.) midden in de bush dus het was erg handig dat we ons niet veel bezig moesten houden met de route.

Hoi Glen,

Graag gedaan. Wanneer je ook graag een wandeling met leeuwenwelp & Cheetah’s wilt doen kunnen wij dit ook voor jullie boeken.
Hluwluwe: wij waren hier begin januari en zagen nauwelijks wilde dieren, wel mooie vergezichten. Persoonlijk vind ik het Wetland met de route naar Cape Vidal een echte aanrader.

Groetjes vanuit zonnig Balule,

Corné.

Wij hebben bij Hluhluwe ( waren er in augustus) wel veel gezien, een groep van 5 cheetahs bij elkaar, neushoorns,wild dogs, een liggende giraf die later opstond en ook nog 2 leeuwen. Bij de huisjes ( Mpila camp) nog een Hyena. Wij hebben waarschijnlijk veel geluk gehad…

Hoi Jollyjuttie, denk dat je idd wel wat geluk heb gehad, en/of wij hebben weinig geluk gehad :). Maar het hangt van zoveel omstandigheden af. Cheetah’s en wilde honden zijn erg speciaal! Morgen ga ik een mee met gasten voor een dagje Kruger, uiteraard fototoestelletje mee en de mooiste foto’s komen op facebook.

Groetjes,
Corné.

Dank voor jullie vele reacties en tips!
Ik ga eens een overzicht maken van planning en kom graag nog een keer terug voor jullie advies.

Helaas hebben we maar 20-21 dgn. Dus lijkt me een strak plan om een tussenvlucht te pakken van Durban naar Port Elizabeth?.
Heeft iemand hier al ervaring mee? Is dit handig om wat tijd te winnen?

Nogmaals dank en groet,
Glenn

Iemand een idee wat wandelen met leeuwen moet kosten? Een oud draadje maar hier reageerden anderen met ervaring er mee.

hallo sabbie81,

In September ga ik met mijn vriend 20 dagen van J’burg naar Kaapstad met de huurauto. k heb geen ervaring met het wandelen met leeuwen, maar wil het zelf heel graag doen! Wij gaan waarschijnlijk naar Zorgfontein in mosselbaai. Het kost 590 R PP

Via Wereldwijzer app

Nee niet doen met welpen en cheaatahs wandelen,

Thatch22, verklaar je nader…

Staan beiden op de planning. Tenikwa wildlife awareness center bij Plettenberg bay… Daar kan je met cheeta’s wandelen. Waarom is dat meer de moeite dan met de leeuwen?

Groetjes,
Tessa

Via Wereldwijzer app

Spijtig dat jullie over de Oostkaap vliegen…volgens mij een van de meest authentieke provincies van Zuid-Afrika en waar je nog het echte Afrika kan voelen. Er is zoveel geschiedenis, mooie natuur, wildparken, etc. Zeker het overwegen waard:-) Maar ik begrijp wel dat je maar een beperkte tijd hebt en keuzes moet maken!! En het land is zoooo groot! 't Amusement in ieder geval.

Groetjes,

Hallo Glenn

Ik weet niet of je al een tomtom hebt, of daar eentje wilt huren?
Anders zou je er misschien beter een kunnen lenen of kopen van Garmin, eentje
waar je ook een extra SD card in kunt plaatsen!
Koop dan ter plaatse een SD card bij een outdoor shop van Tracks4africa,
Deze geeft meer Poi’s en info voor van alles en nog wat dan tomtom!
Tracks4africa word gemaakt en in stand gehouden door mensen ter plaatse en niet
door een groot bedrijf om zo veel mogelijk winst te maken!

veel planplezier

Bij Tshukudu kun je wandelen met leeuwenwelpen en cheetah’s. Kosten voor dagbezoekers geloof ik R250 of R300. Mijn vrouw kan jullie hier meer over vertellen (Miriam - info@amukela.com )

Groetjes vanuit de bush,

Corné van Dongen.
Amukela Game Lodge.