Mijn vriendin en ik willen eind mei/begin juni voor een 3 tal weken op reis naar Zuid Afrika. De bedoeling is om van Johannesburg naar Kaapstad (of omgekeerd) te rijden met hierbij eventueel een binnenlandse vlucht.
Wij hadden gedacht om in Johannesburg te vertrekken en in Kaapstad te eindigen omdat we alleen in het Kruger op voorhand iets willen reserveren en voor de rest flexibel willen zijn in onze reisroute. Is dit een goed plan of is het misschien toch beter om de trip van Zuid naar Noord te maken?
Verder zouden wij graag in het Kruger een paar begeleide gamedrives doen. Heeft iemand hiervoor goede tips (liefst niet te overdreven duur). Maakt het uit om in het weekend of tijdens de week in het Kruger te zijn ivm beschikbare accomodatie?
Of je in Jo’burg wil beginnen of eindigen hangt misschien ook wel af of je de safari als het hoogtepunt ziet? In dat geval kun je ook starten in Kaapstad.
In Mei heb je wel een aantal lange weekeinden hier, dus zou ik overnachtingen in het Kruger wel vast leggen. Ter plekke kun je ook aanmelden voor de game-drives. Of je die nu doet in Olifants camp of Lower Sabie, dat maakt niet uit. Het Kruger is een staatspark en de prijzen voor de game-drives liggen dus vast.
De kogel is door de kerk. Wij vliegen heen op Johannesburg en terug van Kaapstad. Dit voor 502 Euro per persoon (vanaf Brussel en via Londen).
Vooraf willen wij buiten het Krugerpark niet te veel vastleggen.
Wij landen om 06.55 in Johannesburg en willen dan ineens naar Blyde rivier Canyon/Panoramaroute en omgeving (Johannesburg en Pretoria hoeft voor ons niet echt). Nu vragen we ons af of we genoeg tijd hebben om dit te doen op de dag van aankomst, de dag daarna en evt de morgend daar nog eens na voor we naar het Krugerpark gaan. Dit natuurlijk rekening houdend met weinig slaap in het vliegtuig en dat we niet alles vlug vlug willen afhandelen.
Bieden de private reservaten bij het Krugerpark nog een andere meerwaarde buiten de luxe? Gamedrives en bushbraais kan je toch ook gewoon bij sanparks reserveren? Of zijn deze van een mindere kwaliteit?
Hoeveel nachten en welke restcamps in het Krugerpark raden jullie aan om een globale indruk van het park te krijgen, rekening houdend met de beperkte tijd die we hebben. Wij denken zelf aan 2 of 3. Wij zijn enorme natuurliefhebbers maar vragen ons af of het na 2 dagen auto zitten en beestjes zoeken/natuur kijken niet begint te vervelen?
Sorry voor alle vragen, maar alle hulp is welkom op dit moment
Goede ticketprijs zeg! Dat is nog eens te doen. Is dat inclusief de taxes? Onvoorstelbaar goed dan.
Je kunt op de dag van aankomst prima vanaf de luchthaven tot ergens in de omgeving van Hoedspruit of Hazyview, Graskop, Sabie rijden. Dan heerlijk ergens eten en overnachten (bijtanken) en de volgend dag op je gemakje de Panoramaroute verkennen.
Dan kun je de dag daarna het Kruger Park induiken.
Gamedrives en gamewalks kun je in Kruger wel ter plaatse boeken maar wij hebben regelmatig meegemaakt dat alles vol zat, met name als we wat later in de middag inchekten. Dit zal zeker kunnen gebeuren als je op/rond een feestdag zit want dan trekken veel Zuid-Afrikaners naar het Kruger. Mocht je het dus van tevoren al kunnen regelen, zou ik dat toch doen. De gamedrives in Kruger zijn niet al te duur, ik dacht zo´n 115 of 135 rand per persoon (rond de 10 euro de man). Bushbraais worden volgens mij niet altijd in de SAN-parks kampen georganiseerd maar je kunt geluk hebben dat het restaurant in een bepaald kamp zoiets voor die avond plant.
Persoonlijk zou ik wel 2 of 3 dagen in Kruger kunnen rondtuffen maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om in een van de particuliere parken te overnachten (of combinatie). Kun je bijvoorbeeld ook bij Corné langs (Amukela) in Balule. Schitterend park en niet te ver van Hoedspruit. Ligt dus ook nog redelijk gunstig.
Ik weet niet of jullie nu kiezen voor een binnenlandse vlucht van Jo´burg naar Kaapstad. Mocht je dat traject rijdend afleggen, kun je er ook altijd nog voor kiezen om ergens onderweg nog een nationaal park aan te doen. Zoals bijvoorbeeld Addo Elephant Park of Thembe of St. Lucia. Enfin, het hoeft dus niet te stoppen bij Kruger Park.
Sterker nog, zelfs in de omgeving van Kaapstad kun je nog wat wildlife snuiven alhoewel het daar wel een stuk westerser en moderner aandoet. Wijnlanden niet vergeten, heerlijk genieten van de kust en je pracht vakantie.
Die tickets is idd incl tax. Het ticket zelf kost 180 Euro denk ik.
Als we een binnenlandse vlucht nemen dan is het van Durban naar Port Elizabeth, maar waarschijnlijk zullen we dit stuk ook rijden. Als er iemand tips voor een leuke route, bezienswaardigheden of accomodatie tussen Durban en PE heeft, altijd welkom!